Hyvers publiceren nu ook hun merken
Hyvers, leden van het social network Hyves kunnen sinds kort ook hun favoriete merken toevoegen aan hun profiel. Deze merken zijn vervolgens zichtbaar voor anderen. Merken zijn al zeer lang een onderdeel van de menselijke identiteit. In de fysieke wereld is dit al generaties duidelijk te zien aan bijvoorbeeld kleding, schoenen, zonnebrillen, mobiele telefoons, auto’s, geurtjes of sportclubs maar merken krijgen nu dus ook voet aan de grond in het virtuele profiel van mensen. Overigens is dit ook iets mensen graag willen. In februari gaf ik een overzicht van merken op Hyves die waren opgezet en werden onderhouden door consumenten. De grootste merken hyve was toen H&M met 11.259 leden. Inmiddels staat de teller voor deze hyve op 39307 leden. Op elke profielpagina van elk lid staat een special icon van de H&M hyve. Iets dat de leden er dus zelf hebben opgezet. Merken krijgen een plekje in Social Networks maar op een totaal andere manier dan met adverteren. Leuk om te zien hoe dit zich nu ontwikkelt.
Een paar jaar geleden kreeg ‘Branddating’ veel publiciteit (het zoeken naar een date op basis van de merkvoorkeuren van singles), maar de site lijkt nu niet meer te bestaan. Springt Hyves nu in dat gat?
Ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden een online datingservice was die draaide om merken… jij gaf aan wat je favoriete merken waren en probeerde te matchen met iemand met een vergelijkbare smaak… ben alleen even de naam kwijt. Maar goed, bewijst eens te meer dat Lovebrands ijzersterk zijn!
Marco, jij weet hier alles van. Het woord is aan jou! 🙂
Ik kan me die datingsite ook nog wel herinneren. Kennelijk niet erg succesvol geweest…
dat was branddating.nl
nooit meer van gehoord
Dat zou kunnen idd. Blijkbaar niet de goede formule gevonden.
Ik vraag me ook af in hoeverre mensen elkaar zullen gaan vinden op Hyves via merken. Het is denk ik meer de kracht van de uitstraling die personen hebben en dat hiermee overbrengen op het merk (op dit moment) en niet zozeer de actie die ze vervolgens ondernemen (dating = ook actie)
Misschien vinden hele kleine niche-merk liefhebbers elkaar zo wel. Het zal nog blijken…
Er is 1 naam niet weg gehaald. Misschien wel zo zorgvuldig om dat ook even te doen.
heel scherp. Dank!
Geniaal! .. Het gaat niet om het elkaar vinden vanwege een merk, lijkt me ..
Naast het gebruiken van mensen als reclame uithang-bord door grote geprinte merken op de borst worden nu ook Hyves pages reclame-uithangbordjes .. Je werkt zo het ‘mee-too’ effect ontzettend in de hand, want als je vriendjes en vriendinnetjes het op hun Hyves hebben .. sja ..
Daarnaast is het alsof ze bij hun brievenbus in plaats van een ‘Nee / Nee’ sticker meerdere stickers hangen met ‘Graag folders over H&M hier deponeren’ .. Volgens mij, als dit aan slaat, kan hyves zeer gemakkelijk adverteerders gaan vinden ..
@Matthijs: De vraag is natuurlijk of merken zichzelf ‘adverteerders’ zullen blijven noemen. Het gaat veel meer om merkfans faciliteren in plaats van adverteren (letterlijk: heel hard roepen). Ik denk het zelf van niet.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!