Hutspot Amsterdam, Tony’s Chocolonely en DSM winnaars NIMA Awards 2013

16 januari 2014, 16:59

NIMA heeft vanavond aan boord van het beroemde en beruchte Veronicaschip de NIMA Awards 2013 uitgereikt. De winnaars zijn Hutspot Amsterdam in de categorie 'MarketingLaunch', Tony’s Chocolonely in de categorie 'MarketingNext' en DSM ontving de 'MarketingCompany' Award.

Volgens NIMA is marketing een essentieel onderdeel voor het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Marketing is ondernemen en ondernemen is risico’s durven nemen. In het diepe springen. Met je kop boven het maaiveld uitsteken. En de sprong durven wagen naar het volgende niveau in de productlevenscyclus van een merk en onderneming. De winnaars hebben aantoonbaar lef getoond en de juryleden overtuigd. Ook het publiek, dat via social media de jury mocht helpen, was enthousiast.

Hutspot Amsterdam winnaar NIMA ‘MarketingLaunch’ Award 2013

“Meest onderscheidende en veelbelovende start-up”

Volgens de jury heeft Hutspot Amsterdam de laatste 2 jaar aangetoond dat het wel degelijk mogelijk is om in economisch barre tijden een onderscheidende fysieke ontmoetingsplek te creëren waar je kunt werken, ontspannen, experimenteren, snuffelen, proeven en winkelen. Na de opening van de eerste winkel in december 2012 is een maand geleden de tweede vestiging op de Rozengracht geopend. Hutspot Amsterdam is het bewijs dat innovatie in de retail nog steeds kan én werkt. Binnen een jaar tijd hebben de drie twintigers achter Hutspot Amsterdam door een geheel eigen visie en stijl een winstgevend bedrijf neergezet.

De winnaar ontving een inspiratielunch met een topsporter, aangeboden door Randstad.

De andere finalisten in deze categorie waren Peerby en Waka Waka.

Tony’s Chocolonely winnaar NIMA ‘MarketingNext’ Award 2013

“Sterke groei en een eerlijk verworven marktpositie”

Het juryrapport over de winnaar: “Tony’s Chocolonely heeft sinds de start in 2005 laten zien dat het in een zwaar concurrentieveld toch een positie in het schap kan afdwingen als publiekslieveling met de verhaallijn ‘op weg naar slaafvrije chocolade’. Met felgekleurde wikkels rond Fair Trade chocoladerepen is een unieke propositie ontwikkeld die heeft geleid tot een sterke groei en inderdaad de eerste slaafvrije chocolade omdat alleen dit merk precies kan vertellen waar de cacao in jouw reep vandaan komt. Nu nog de rest van de industrie.” Lees meer over Tony's Chocolonely aanpak in dit interview dat Marieke Heesakkers had met brand manager Nicole van de Velde.

De winnaar in deze categorie ontving een cheque van NIMA ter waarde van € 2.500 om te besteden aan educatie.

De overige finalisten in deze categorie waren CitizenM (lees het interview met communicatiemanager Angelica Vleeming) en Amsterdam Dance Event.

DSM winnaar NIMA ‘MarketingCompany’ Award 2013

“Purpose-gedreven, uniek en stabiel”

Uit het juryrapport: “DSM heeft een succesvolle omslag gemaakt van een chemische reus naar een gespecialiseerde multinational die techniek vertaalt naar waardeproposities binnen de domeinen health, nutrition en materials. De manier waarop DSM het marketing-denken heeft omarmd is indrukwekkend en een voorbeeld voor anderen. Klanten worden bij de startfase van nieuwe producten en diensten betrokken. Dat heeft geleid tot een enorme toename van strategische samenwerkingsverbanden op het gebied van technologische en sociale innovaties. De winst is verdubbeld in de afgelopen 5 jaar en 18% procent van de omzet komt uit producten die de afgelopen 5 jaar op de markt zijn gebracht. Daarmee bevestigt DSM dat de innovatiekracht het levensbloed is van het bedrijf om continuïteit na te streven.”

DSM ontving naast de award een quickscan t.w.v. € 2.500 euro van NIMA Awards-partner Paragon voor het optimaliseren van de marketingprocessen.

De overige finalisten in deze categorie waren bol.com en KLM.

De jury

De jury van de NIMA Awards 2013 bestond uit: Danielle Overweg (Masterkey Holding), Guy van Liemt (van Liemt Marketing), Jeanine Dijkhuis (Pon Automotive), Jeroen Pliester (ReNext), Marco Derksen (Marketingfacts en Upstream), Martijn Arts (Total Active Media), Noor Cloo (Ziggo), Paul Moers (PMSMS), Rupert Parker Brady (voorzitter) en Susanne Swinkels (Branddoctors).

Credits afbeelding: Wikimedia/Marian Golsteijn (CC)

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!