Hmm, Hummingbird – wat nu?

16 oktober 2013, 07:29

Pinguïns, panda’s en nu ook de hummingbird. Nee, Werelddierendag is alweer ruim een week geleden. Het zijn de benamingen van verschillende algoritme-updates binnen de zoekmachine van Google. De nieuwste update draagt de naam Hummingbird. Is het een vreemde vogel? Of levert deze verandering nieuwe kansen op?

Stille opkomst

De Hummingbird is een nieuwe update binnen het algoritme van Google. Of sterker nog, je kunt het bijna geen update noemen. Zoals Google zelf aangeeft, is het een nieuw algoritme. Het algoritme van Google is het recept dat bepaalt hoe de zoekmachine van Google werkt. Door middel van het algoritme wordt er bepaald welke resultaten er worden getoond. Zijn dat bijvoorbeeld de ‘traditionele’ zoekresultaten of worden er ook afbeeldingen of video’s vertoond? En op welke positie komt een specifiek resultaat te staan?

Google heeft via Hummingbird eigenlijk een compleet nieuwe motor ingebouwd. Opvallend genoeg merk je er als gebruiker weinig van. Wat is er dan veranderd?

Conversational search

Het doel van deze nieuwe, grote update is dat de zoekmachine lastige en langere zoekopdrachten begrijpt. De naam Hummingbird komt dan ook van ‘precise and fast’. Volgens Google heeft het nieuwe algoritme invloed op 90 procent van alle zoekopdrachten.

Het idee achter de Hummingbird is dat Google verbanden, complexe vragen en zelfs conversaties begrijpt. Google snapt beter waar jij je bevindt (locatie), wat je hebt gedeeld op Google+ en waar bijvoorbeeld je interesses liggen. Stel je de vraag “wat is de dichtstbijzijnde supermarkt”, dan zou Google via het ‘oude’ algoritme op basis van een combinatie van de zoekwoorden “dichtstbijzijnde” en “supermarkt” de zoekresultaten laten zien.

Echter, door Hummingbird begrijpt Google dat een gebruiker met “dichtstbijzijnde” ook daadwerkelijk zijn eigen locatie bedoelt.

Zoals je ook kunt zien aan het bovenstaande voorbeeld lijkt Hummingbird nog niet op alle zoekopdrachten en/of talen actief. In het Engels begrijpt Google dat ik op zoek was naar een supermarkt in Breda, mijn woonplaats, maar in het Nederlands toont Google enkel resultaten van de zoekwoordcombinatie. Zoals we gewend zijn van de werkwijze van Google, worden updates geleidelijk aan uitgerold.

Voice search

Conversational search gaat overigens nog veel verder dan het bovenstaande voorbeeld. Op Search Engine Land staan nog enkele andere mooie voorbeelden van conversational search. Deze voorbeelden laten ook zien dat Hummingbird ervoor zorgt dat voice searches beter worden begrepen. Deze methodes zijn overigens niet nieuw, maar door de verbeteringen in het algoritme worden de resultaten relevanter en is het aannemelijk dat conversational search via meer zoekopdrachten kan worden toegepast. En dat Google in staat is om sneller het juiste antwoord te geven.

Wat nu?

Zorgt Hummingbird ervoor dat we anders te werk moeten gaan? Nee, eigenlijk niet. De Hummingbird-update zorgt ervoor dat Google een beetje slimmer is geworden en zoekopdrachten beter begrijpt. Dat betekent niet dat Google geheel andere regels stelt om hoge posities te realiseren. De gouden regels, zoals het maken van relevante, unieke en kwalitatief hoogstaande content, blijven even belangrijk als voorheen. Ook de regels omtrent off-site zoekmachine-optimalisatie (opbouwen van autoriteit, relevante links, citations, social shares,enzovoorts) blijven van kracht. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je nog niet veel van Hummingbird hebt gehoord. Er is geen reden tot paniek. Google wenst de gebruiker een optimale zoekervaring te bieden. Help jij daaraan mee, dan is er niets aan de hand.

Credits afbeelding: Henrique Pinto (CC)

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    geneAffisse

    Bedankt voor de interessante informatie


    12 december 2013 om 17:29
    Romano Groenewoud

    Nooit echt vrees gehad voor de Hummingbird…


    25 december 2013 om 07:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!