‘How Long Until’ en ‘Radial’ in de prijzen tijdens finale smartwatch app challenge We Are Able

13 juni 2014, 12:30

Woensdagavond vond de zinderende finale van de smartwatch-app challenge We Are Able plaats bij Rockstart in Amsterdam. De 6 genomineerde teams mochten hun idee voor een nieuwe smartwatch-app presenteren voor een jury bestaande uit professionals uit de Nederlandse tech-wereld. Een inspirerende avond met een spannende ontknoping!

Juryprijs beste app voor How Long Until

Tijdens de finale mochten zes teams hun idee pitchen voor de jury. Die had het vervolgens nog lastig met het bepalen van hun uiteindelijk top 3. Over de nummer 1 was er echter geen twijfel mogelijk: How Long Until van de 20-jarige Bart Simons, studerende aan de Hogeschool van Amsterdam, ging er met de hoofdprijs vandoor.

Zijn idee van een ‘countdown clock’ op je smartwatch, bijvoorbeeld als je de trein of een andere belangrijke afspraak moet halen, sloot volgens de juryleden namens iCulture, Androidworld en Samsung het beste aan op het gebruik op een smartwatch om je pols. Bart won met zijn inzending een Galaxy S5, Samsung Gear 2, en jaarabonnement op Bright Ideas.

Maar ook over de runners-up had de jury mooie woorden: zo bleek men erg gecharmeerd van het bijzonder mooie design van Amble, ‘een herinterpretatie van je horloge’, die er met de tweede prijs vandoor ging. Time Wave, een app om bij te houden hoe lang je aan een bepaalde werkzaamheid besteed, pakte de derde plek. De app werd bedacht door Loes van der Blom en Erik van der Bas (Hogeschool Rotterdam).

Radial wint de publieksprijs

Ook in de race om de publieksprijs was het lange tijd spannend, aangezien er nog tot gisterenmiddag gestemd kon worden. Het waren uiteindelijk de bedenkers van de app Radial die de meeste stemmen voor zich wisten te winnen. Met Radial wordt je gestimuleerd om weer eens wat vaker in real life met je vrienden af te spreken.

Geen like op Facebook of een snelle @-reply via Twitter, Radial stuurt je een alert op je smartwatch zodra een van je telefooncontacten, Twitter- of Facebook vrienden fysiek in de buurt is. Dat ziet je Samsung Gear op basis van de GPS-locatie van jou en je vriend. Wanneer je het ‘vriendverzoek’ accepteert, krijg je de gelegenheid om via je smartphone direct een afspraak te maken met hem of haar.

Bedenkers van Radial zijn Michelle Tiam-Fook en Marten Kuipers, derdejaars CMD-studenten aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden. Volgens de drie wordt dankzij deze app ‘social media weer echt sociaal’. Het is vooral handig als je ‘bijvoorbeeld alleen in de trein zit en behoefte hebt aan gezelschap’, aldus Michelle en Marten.

Op de tweede plek in de strijd om de publieksprijs zagen we wederom Amble, ingezonden door studenten Cecil Kleine, Gerson Bouman en Dana van Brakel aan de Hogeschool van Rotterdam. De derde plek was er voor Charmr, het concept van Nelleke Hogendoorn, Natasja Bökkerink en Lana Vissers van het St Lucas in Boxtel.

In beeld

Zie hieronder de sfeervideo inclusief interviews met de winnaars of bekijk alle foto’s van het evenement.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!