Hotels bundelen zich tegen weekendjeweg.nl

Hotels bundelen zich tegen weekendjeweg.nl

De branchevereniging van hotels wil de opmars van commissie-verslindende commerci?le boekingssites zoals weeekendjeweg.nl stuiten. Daarom wil de organisatie een eigen boekingssite voor hotelkamers starten.

“Zo houden we die omzet voor onszelf”, zegt Luit Ezinga, eigenaar van Hostellerie Schuddebeurs en voorzitter van de sector Hotels van Koninklijke Horeca Nederland vandaag in het Algemeen Dagblad. “Steeds meer boekingen komen binnen via boekingssites. Het betekent automatisch dat een steeds groter deel van onze omzet bij die sites terechtkomt. Die kosten willen we eigenlijk niet door-berekenen aan de consumenten. Daarom willen we een eigen boekingssite.”

De commissie die websites als Weekendjeweg.nl berekenen kan volgens Ezinga oplopen tot 7 procent van het boekingsbedrag. “Bij enkele boekingen is dat geen bezwaar, maar het worden er steeds meer. Met het bestuur van de Sector Hotels praten we er eind november over. Begin volgend jaar moet de uitwerking duidelijk zijn”, aldus Ezinga.

Grappig is dat agritoerisme-toscane.nl om dezelfde reden is gestart. Ook de Italiaanse wijnboeren klagen steen en been om de (te) hoge tarieven en commissies die ze moeten betalen aan commerciele boekingssites.

Via:
http://www.zibb.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Zou een interessante zet kunnen zijn, als de hotelbranche op de eigen site 7% lagere tarieven aan kan bieden dan bij intermediairs. Ben alleen bang dat de NMa roet in het eten gooit.

    Het gepiep van de hotelbranche is overigens niet nieuw. Ik moet denken aan een artikel van Eduard de Wilde/Brickmeetsbyte in april, getiteld Hotels niet blij met intermediairs. Zijn opmerking:

    Intrigerend om te lezen dat een dienstenaanbieder de verkoper van zijn diensten als concurrent ziet. Je kan bij de intermediairs goedkoper een kamer boeken dan bij de hotels zelf. Wat ze bedoelen is dat de intermediairs een te sterke onderhandelingspositie hebben en prijzen kunnen bedingen die het hotel niet aan de individuele klant wil vragen als hij rechtstreeks bij het hotel wil boeken. Volgens mij is dit ‘probleem’ al zo oud als de weg naar Rome. Immers, de touroperators bieden als sinds jaar en dag kamers aan onder de prijs die je als individu kan krijgen.
    Zie ook eBase, KPMG.

    geplaatst op
  • Dit vind ik heel raar, een half jaar geleden gaat er een persbericht uit waarin staat dat de Horeca het commissie model zat is en een eigen website is gestart namelijk: hoteliers.com
    Daarnaast is dit initiatief natuurlijk onzin, sites als weekendjeweg.nl, bookings.nl, expedia.nl, hotelspecials.nl en zo kan ik nog wel even doorgaan, zijn de redding van veel hotels. Probeer die gebundelde marketing kracht maar eens in één site te krijgen.

    geplaatst op
  • Inderdaad wel een interessante ontwikkeling. Vraag is natuurlijk of ze uiteindelijk 7% goedkoper kunnen aanbieden. De winstmarge (waar ze over klagen) gaat dan niet omhoog, maar ze moeten wel de marketingkosten nemen.

    Aan de andere kant is het voordeel van een derde partij dat deze geheel onafhankelijk is. Het blijkt altijd maar weer dat er maar een beperkt aantal branches is dat tot een echte succesvolle samenwerking kan komen. Kinnesinne en wantrouwen spelen hier vaak een grote rol. Voorlopig geen bedreiging voor de portals denk ik!

    geplaatst op
  • Het is inderdaad een raar besluit. Als je heel sec kijkt naar de opzet, vraag ik me af in hoeverre zoiets succesvol in de markt kan worden gezet. Tegenwoordig worden er juist meer schakels aan de bedrijfskolom toegevoegd. De branchevereniging van hotels probeert binnen de bedrijfskolom "integratie" te bewerkstelligen. Dit staat haaks op hoe de markt zich beweegt...

    Ben erg benieuwd!

    geplaatst op
  • Beetje flauw van de KHN, de hoteliers hebben immers ook zelf aan het succes "bijgedragen". In eerste instantie waren sites als weekendjeweg.nl vooral bedoeld (en goed) om kamers in de rustige periodes te verkopen. Toen dit goed bleek te werken, zijn ze zelf gestart met de grote prijzenslag (voor de drukkere periodes) om zo goedkoop mogelijk op de betreffende sites naar voren te komen.

    Ik heb eens een voorbeeld gehoord dat iemand in eerste instantie rechtstreeks bij een hotel had geboekt. Vervolgens op weekendjeweg.nl een veel lagere prijs tegenkwam. Het hotel heeft gebeld en gedreigd heeft om de boeking te annuleren (dit kan bij hotels meestal tot 24 uur vantevoren kostenloos) om dan via weekendjeweg.nl precies dezelfde kamer te boeken. De hotelier koos uiteindelijk eieren voor zijn geld en bood de kamer voor het weekendjeweg tarief aan...

    Volgens mij hebben de hotels hebben nog altijd zelf de keuze om aan dergelijke programma's mee te doen ;-) Daarnaast wordt ook wel erg makkelijk vergeten dat sites als weekendjeweg.nl en expedia.nl veel geld spenderen aan bijv. marketing en affilliate campagnes...

    geplaatst op
  • Nou je het zegt, die prijsverschillen.

    Neem een weekendje Tulip Inn Rotterdam, 25 november t/m 27 november (2 overnachtingen).

    Weekendjeweg.nl biedt het aan voor 105 euro (+ ca. 17 euro reserveringskosten etc).

    Boek je bij het hotel zelf, dan kom je uit op 240 euro.

    Dat gaat mijn pet al te boven. En nou gaat de hotelbranche beweren dat ze diezelfde kamer voor 105 -7% = 98 euro aan kunnen bieden? Want "die kosten willen we eigenlijk niet door-berekenen aan de consumenten"?

    Schiet mij maar weer eens een keertje lek. Of zie ik iets over het hoofd?

    geplaatst op
  • Die Ezinga en KHN denken nog in het stenen tijdperk, voor 7% kun je helemaal niet voldoende traffic genereren op internet om een dergelijk site rendabel te maken. Veel succes ermee...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.