Hotels bundelen zich tegen weekendjeweg.nl
De branchevereniging van hotels wil de opmars van commissie-verslindende commerci?le boekingssites zoals weeekendjeweg.nl stuiten. Daarom wil de organisatie een eigen boekingssite voor hotelkamers starten.
“Zo houden we die omzet voor onszelf”, zegt Luit Ezinga, eigenaar van Hostellerie Schuddebeurs en voorzitter van de sector Hotels van Koninklijke Horeca Nederland vandaag in het Algemeen Dagblad. “Steeds meer boekingen komen binnen via boekingssites. Het betekent automatisch dat een steeds groter deel van onze omzet bij die sites terechtkomt. Die kosten willen we eigenlijk niet door-berekenen aan de consumenten. Daarom willen we een eigen boekingssite.”
De commissie die websites als Weekendjeweg.nl berekenen kan volgens Ezinga oplopen tot 7 procent van het boekingsbedrag. “Bij enkele boekingen is dat geen bezwaar, maar het worden er steeds meer. Met het bestuur van de Sector Hotels praten we er eind november over. Begin volgend jaar moet de uitwerking duidelijk zijn”, aldus Ezinga.
Grappig is dat agritoerisme-toscane.nl om dezelfde reden is gestart. Ook de Italiaanse wijnboeren klagen steen en been om de (te) hoge tarieven en commissies die ze moeten betalen aan commerciele boekingssites.
Via:
Dit vind ik heel raar, een half jaar geleden gaat er een persbericht uit waarin staat dat de Horeca het commissie model zat is en een eigen website is gestart namelijk: hoteliers.com
Daarnaast is dit initiatief natuurlijk onzin, sites als weekendjeweg.nl, bookings.nl, expedia.nl, hotelspecials.nl en zo kan ik nog wel even doorgaan, zijn de redding van veel hotels. Probeer die gebundelde marketing kracht maar eens in één site te krijgen.
Inderdaad wel een interessante ontwikkeling. Vraag is natuurlijk of ze uiteindelijk 7% goedkoper kunnen aanbieden. De winstmarge (waar ze over klagen) gaat dan niet omhoog, maar ze moeten wel de marketingkosten nemen.
Aan de andere kant is het voordeel van een derde partij dat deze geheel onafhankelijk is. Het blijkt altijd maar weer dat er maar een beperkt aantal branches is dat tot een echte succesvolle samenwerking kan komen. Kinnesinne en wantrouwen spelen hier vaak een grote rol. Voorlopig geen bedreiging voor de portals denk ik!
Het is inderdaad een raar besluit. Als je heel sec kijkt naar de opzet, vraag ik me af in hoeverre zoiets succesvol in de markt kan worden gezet. Tegenwoordig worden er juist meer schakels aan de bedrijfskolom toegevoegd. De branchevereniging van hotels probeert binnen de bedrijfskolom “integratie” te bewerkstelligen. Dit staat haaks op hoe de markt zich beweegt…
Ben erg benieuwd!
Beetje flauw van de KHN, de hoteliers hebben immers ook zelf aan het succes “bijgedragen”. In eerste instantie waren sites als weekendjeweg.nl vooral bedoeld (en goed) om kamers in de rustige periodes te verkopen. Toen dit goed bleek te werken, zijn ze zelf gestart met de grote prijzenslag (voor de drukkere periodes) om zo goedkoop mogelijk op de betreffende sites naar voren te komen.
Ik heb eens een voorbeeld gehoord dat iemand in eerste instantie rechtstreeks bij een hotel had geboekt. Vervolgens op weekendjeweg.nl een veel lagere prijs tegenkwam. Het hotel heeft gebeld en gedreigd heeft om de boeking te annuleren (dit kan bij hotels meestal tot 24 uur vantevoren kostenloos) om dan via weekendjeweg.nl precies dezelfde kamer te boeken. De hotelier koos uiteindelijk eieren voor zijn geld en bood de kamer voor het weekendjeweg tarief aan…
Volgens mij hebben de hotels hebben nog altijd zelf de keuze om aan dergelijke programma’s mee te doen 😉 Daarnaast wordt ook wel erg makkelijk vergeten dat sites als weekendjeweg.nl en expedia.nl veel geld spenderen aan bijv. marketing en affilliate campagnes…
Die Ezinga en KHN denken nog in het stenen tijdperk, voor 7% kun je helemaal niet voldoende traffic genereren op internet om een dergelijk site rendabel te maken. Veel succes ermee…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!