Hollywood in je mail #3 Waarom Vito Corleone een betere CEO is dan Michael Corleone

Voor wie de film ‘The Godfather’ niet kent. Het gaat over de Italiaanse familie Corleone.

29 december 2023, 14:45 1755 x gelezen

Je kunt zeggen dat ze een familiebedrijf runnen met handel die het daglicht niet verdraagt. Maffia. Vito Corleone is de Godfather. Ik noem hem de CEO. Hij wil het beste voor zijn familie. La Famiglia is de kernwaarde van Corleone Inc. Zijn jongste zoon Michael wil niets met de corrupte familiezaken te maken hebben. Totdat er een aanslag wordt gepleegd op zijn vader Vito.

Terwijl zijn vader nog in het ziekenhuis ligt, neemt Michael wraak door twee moorden te plegen. Als dit aan Vito wordt verteld, moet hij huilen. Voor zijn jongste zoon had hij een leven buiten de misdaad gewenst.

Later wordt Michael Godfather.
Hij is ambitieus en Corleone Inc. groeit.
Maar Michael verliest de kernwaarde uit het oog.

In zijn familie groeit de onvrede en dat leidt tot verraad van zijn zwager en zijn oudste broer Fredo. Als Michael dat ontdekt, doet hij iets wat de kernwaarde voor altijd onderuit haalt. Hij laat ze vermoorden.

Het ergste verraad in zijn familie moet dan nog komen. Op zakenreis hoort Michael dat zijn Amerikaanse vrouw Kay een miskraam heeft gehad. Maar als hij terug is, vertelt Kay dat het geen miskraam was, maar een abortus. Ze wil niet nog een kind in deze misdadige familie. Michael laat haar weliswaar niet vermoorden, maar sluit haar buiten.

Michael is machtiger dan ooit, maar zijn familie heeft zich tegen hem gekeerd. Corleone Inc. heeft geen ziel meer.

De moraal van mijn verhaal: blijf trouw aan de kernwaarden van je organisatie.

Niet alleen als je een Italiaans familiebedrijf hebt, maar ook als je kernwaarde duurzaamheid is. Of diversiteit, veiligheid, vertrouwen, afspraak is afspraak, steeds verrassend, altijd voordelig, alles met een glimlach, slaafvrije chocolade.

Vroeg of laat word je afgerekend op je kernwaarden. Dan weegt de buitenwacht hoe duurzaam je bent, hoe divers jouw werkvloer is, hoe slaafvrij jouw chocolade. Dan wil je blakend van vertrouwen roepen dat ze tot in je vuilnisbak mogen kijken hoe duurzaam je bent. Dat de hele keten ‘alles met een glimlach’ doet.

Wat je niet wilt, is dat de pers schrijft: ‘Ze hebben het over diversiteit, maar het is een witte mannen bolwerk’. Dat je op social media wordt uitgemaakt voor leugenaar omdat je als ‘groene’ CEO een vliegbrevet hebt gehaald. Practice what your preach. Dan eindig je met meer familie dan Michael Corleone.

Henk Jan van Harten
schrijver, regisseur, producent bij broadcastyourbusiness

Henk Jan van Harten is een schrijver, regisseur en producent van video's, animaties en webinars. Specialisatie: B2B content. 'Henk Jan kan complexe materie vertalen naar een helder verhaal en dat zo in beeld brengen dat mensen er naar willen kijken,' schreef een opdrachtgever. Dat is in de loop der jaren misschien wel een handelskenmerk geworden. Enkele opdrachtgevers: AS Watson, Wolters Kluwer, Nationaal Media Onderzoek, Fatboy, Kwintes, Leids Universitair Medisch Centrum, Navico Groep, kleine en grote ondernemers. Regelmatig publiceert hij 'Hollywood in je mail', een emailing die een link legt tussen Hollywood en de wereld van zijn opdrachtgevers. Het bevat vaak Hollywood insights die meteen toepasbaar zijn voor iedereen die met video en story bezig is. De beste kennismaking is een vrijblijvend gesprek. Dan kan hij meteen met je meedenken.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!