Hoe slim is het van Microsoft om Nintendo te willen overnemen?

1 augustus 2004, 10:38

imageIn de WirtschaftsWoche van deze week het bericht dat Microsoft interesse heeft in overname van Nintendo. Daarmee zou Microsoft twee van de drie belangrijkste platforms in handen hebben en blijft er nog maar een serieuze concurrent over: Sony.

Nintendo richt zich op de jongere gamers, terwijl de Playstation 2 van Sony en de Xbox van Microsoft zich op wat meer volwassen spelers richt. De waarde van de markt bedraagt ongeveer 11 miljard dollar en is dus big business aldus Emerce. Toch zit de spelletjesindustrie sinds 2003 in het slop. Sony verkocht vorig jaar 7,5 miljoen Playstations, terwijl een afzet van 10 miljoen stuks was verwacht. De sector als geheel had gerekend op een omzetgroei van 30%, maar deze bleef steken op 5%. Is het dan wel slim van Microsoft om Nintendo over te nemen?

De grootste uitdaging voor de spelletjesindustrie is volgens Emerce het benaderen van vrouwen en 40-plussers, die traditioneel geen interesse voor games hebben. Met Nintendo pakt Microsoft juist de jongere games. Verkeerde keuze of stabiele basis?

Verder is een toenemede aandacht voor online spelletjes, waarbij de consoles via breedbandinternet aan elkaar gekoppeld worden. De online games hebben een omzet van 450 miljoen dollar (met name door advertentie-inkomsten). In 2007 wordt een omzet van 650 miljoen dollar verwacht. Nederland blijkt overigens een echt (online) spelletjesland te zijn (interessant in dit verband is de presentatie (pdf) van Nielsen tijdens VEA E-Strategy Session op 22 januari 2004). Wanneer stort Microsoft zich op deze markt?

Ook de Q4 2003 cijfers van MSN geven een aardig beeld van wie er online spelletjes spelen (bij MSN):

http://www.mediacenter.msn.nl/ (ppt)

Een goede bron (vooral op VS gericht) voor onderzoeksmateriaal op het gebied van videogames:

Entertainment Software Association (ESA) (voorheen Interactive Digital Software)

En uiteraard de websites die een historisch overzicht geven van videogames:

http://www.emuunlim.com/doteaters/ (html)

http://www.ccr.buffalo.edu/ (ppt)

Suggesties voor links?

Designing a registration process for online gaming

http://www.usability.serco.com/research/susgames.pdf

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!