Hoe gevaarlijk is fake traffic voor de online advertentiemarkt?

3 juni 2004, 08:07

We wisten het natuurlijk al langer maar toch was het weer even schrikken toen we een paar weken geleden konden lezen over ‘Maya Sharma’, een alleenstaande moeder uit India die voor haar werk de hele dag niets anders doet dan op online advertenties klikken. Voor iedere klik ontvangt ze van haar opdrachtgever een paar Roepies. Saai werk maar huisvrouwen en studenten verdienen op die manier toch snel $100 tot $200 per maand. Op dit moment absoluut big business in landen zoals India, maar ik verwacht en hoop dat deze vorm van klikfraude van korte duur zal zijn.

Gevaarlijker lijkt mij de opkomst van softwarepakketten zoals I-faker. Met een simpele druk op de knop kun je met I-faker duizenden unieke IP-bezoekers naar je eigen (of andere) website sturen. Ben benieuwd hoe organisaties als STIR daar mee omgaan in de toekomst.

Verder lezen:

India’s secret army of online ad ‘clickers’

http://timesofindia.indiatimes.com/

I-FAKER DESKTOP PRO version 2

http://www.i-faker.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Eduard

    Ongelooflijk, na spam, ad- en spyware en krijgen we nu dit. Pleit wel voor performance based afspraken met exploitanten. Wie gaat er immers nu nog betalen voor fake klikken of bezoekers?

    Ging Google trouwens niet een vestiging openen in India? Nu begrijp ik waarom 🙂


    3 juni 2004 om 09:27
    robert

    Tgebeurd allang.

    Ik heb zelf een site waart ik mijn leden betaal om ads te klikken.

    Adverteerders weten dit gelukkig wel.


    24 juni 2005 om 23:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!