Hoe effectief is radioreclame?

Hoe effectief is radioreclame?

Is de radio een succesvol kanaal voor reclame? Het Radio Advertising Bureau (RAB) deed onderzoek naar deze vraag en kwam tot enkele hoopgevende conclusies.

Het RAB huurde een onafhankelijk bureau in om de brandende vraag te beantwoorden naar de effectiviteit van het eigen medium, mede in relatie tot andere media. Daarbij concentreerde men zich op vier indicatoren voor succes: awareness, brand attitude, respons en verkoopcijfers.

Enkele conclusies:
- radioreclame scoort op het punt van awareness minder goed dan tv-reclame (drievijfde);
- gemiddeld geeft radioreclame een direct respons- score van 0.15 procent, dit percentage varieert afhankelijk van het soort spotje en de uitzendtijd;
- radioreclame stuwt de verkoopcijfers met gemiddeld negen procent omhoog;
- goed gemaakte radiocommercials zijn zeer effectief om een brand message over te brengen;
- de verborgen kracht van radio zit in het ‘liftend vermogen’: een campagne via bijvoorbeeld kranten of tijdschriften kan aanmerkelijk winnen in respons door ondersteunende radiospotjes.

Maar bij al dit goede nieuws blijft ??n ding onbetwist, zo merken de onderzoekers op: de creativiteit van een commercial bepaalt veel meer de effectiviteit van een campagne dan welk medium dan ook.

Bron:
Admap


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.