Je bekijkt een artikel van ZIGT
partner

Hoe schadelijk is social media voor jongeren?

Het gebruik van sociale media groeit. Onder tieners (15 tot 19-jarigen) is het dagelijks gebruik van Instagram inmiddels ingehaald door TikTok. Ook Snapchat heeft vorig jaar weer terrein gewonnen met een stijging in het dagelijks gebruik onder deze doelgroep. Maar welk effect heeft dit vele scrollen op het sociaal welzijn van de jongere generaties?

19 februari 2024, 11:30 1500 x gelezen

Het onderzoeksbureau Newcom heeft zijn jaarlijks trendonderzoek uitgebracht. Hierbij wordt niet alleen ingegaan op de groei en ontwikkeling van de socialmediaplatforms, maar ook op de effecten van het gebruik: namelijk het sociale welzijn onder jongeren.

Leeftijdsgrens blijft dalen

Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat de leeftijdsgrens van het gebruik van social media steeds verder naar voren schuift. De jongst gemeten deelnemers zijn 6 jaar en vormen een groep die met name te vinden is op de platforms YouTube en WhatsApp. Deze trend gaat voor een deel hand in hand met ouders die banger zijn voor het sociale welzijn en de mentale gezondheid van hun kinderen. Ruim vier op de tien ouders zien social media als een gevaar voor hun kinderen.

De afgelopen jaren zijn meerdere onderzoeken ingegaan op welk effect social media heeft op de mentale gezondheid bij kinderen en volwassenen. Zo geeft een Brits onderzoek van Nature aan dat jongeren tussen de 10 en 24 jaar een enorme ontwikkeling doormaken, zowel op biologisch, psychologisch als op sociaal vlak. Deze levensfase is cruciaal voor het opbouwen van sociale ontwikkeling, zelfperceptie en interactie in het sociale leven.

Onderdeel van de zorgen is de trend op social media waarbij influencers bijvoorbeeld skincare en make-uproutines delen, waarvan jonge gebruikers niet goed kunnen inschatten of het om een advertentie gaat. Een minderjarige kan afgaan op het vertrouwen van een influencer, maar kan niet inschatten of huidverzorging zoals retinol op een jonge leeftijd nodig is.

Sociale welzijn binnen verschillende generaties

Uit het onderzoek blijkt dat 2,2 miljoen Nederlanders zich minder gelukkig voelen door het gebruik van social media (15 jaar en ouder). Hierbij heerst vooral het sentiment dat het een gevaar vormt voor mentaal welzijn en het als tijdverspilling wordt gezien. Opvallend is dat de generaties die de meeste tijd per dag op social media doorbrengen minder gelukkig zijn door het gebruik hiervan. Dit geldt met name voor Gen Z (15-28 jaar) en de Millennials (29-44 jaar).

Platformen spelen in op de schadelijkheid

Het is van belang voor de platforms om in te spelen op het sociale welzijn van kinderen. Vanuit deze ontwikkeling zijn de Digitale Services Act-richtlijnen (DSA) opgericht, waarmee online platforms verplicht worden om maatregelen te treffen om de privacy en veiligheid van minderjarigen te garanderen. Zo worden minderjarigen extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties en krijgen ze geen ongepaste reclame meer te zien.
Inmiddels heeft Meta alle mogelijkheden tot adverteren onder de 18 jaar uitgeschakeld en speelt TikTok hierop in door de optie te bieden om de ‘For You’ functie uit te schakelen, een gepersonaliseerd algoritme.

Veiligheid staat voorop

Als merk of bureau is het van belang om bewust te zijn van de ontwikkelingen rondom sociaal welzijn onder kinderen en volwassenen. Een kritische blik op een campagne, vraagstuk of briefing is een must om uiteindelijk een campagne te vormen waarbij veiligheid voorop staat.

Niet alleen voor social advertising, maar ook voor influencermarketing is een kritische blik op campagnes noodzakelijk. Het is essentieel om te realiseren wie de content te zien krijgen en wat voor effect dit op hen kan hebben. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de influencer, maar ook bij de adverteerder.

De ontwikkelingen roepen ons op om scherp te blijven en inventief te zijn. Met de nodige beperkingen en uitdagingen die het met zich meebrengt, is het een mooie klus voor adverteerders en bureaus om hier op de juiste manier op in te spelen.

Meer weten over het onderzoek?

Downloaden

Dit artikel is geschreven door Eva Ridder en Kirsten Steenkamp

ZIGT is al meer dan twintig jaar hét onafhankelijke bureau van Nederland, waar vrijheid en groei centraal staan; Freedom to grow. Dat geldt zowel voor onze mensen, als de merken waar we voor werken. We hebben vier pijlers: Strategy, Media, Performance en Create en bieden daaronder een zeer compleet palet aan diensten aan, die we ook juist sterk met elkaar verbinden. Maar altijd on demand, vrijheid staat niet voor niets hoog in het vaandel. We werken vanuit Hoofddorp, Utrecht, Arnhem en Zaventem voor schitterende merken: marktleiders, challengers en start-ups met een sterke lokale marktbenadering in de Benelux.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!