Hoe ontsnap je het welles-nietesspel tussen marketing en directie?
Marketeers zitten te weinig aan de directietafel, vinden marketeers, en dat moet anders. Nietes, vinden vooral financieel directeuren.
‘Marketeers horen niet aan de directietafel, want ze begrijpen de business niet’. Hoe ontsnappen we aan dit verlammende welles-nietesspel? Over de positie van marketing in ondernemingen is al jaren veel te doen. Marketeers stellen daarbij dat marketing een grotere rol verdient in de strategische besluitvorming dan nu vaak het geval is. Onderzoek van de Nationale Marketing Benchmark laat zien dat marketing inderdaad niet in elk managementteam een rol speelt. Ook blijkt uit dit benchmarkonderzoek dat het in die ondernemingen gemiddeld minder goed gaat met de omzet.
Deze gastcolumn is geschreven door Marketingfacts-blogger en NIMA-docent Rob Revet, naar aanleiding van NIMA Summerschool ’23 – Rob Revet, Leon Jansen en Wilbert Savonije bundelen hun krachten voor de leerlijn Marketing Leiderschap en leren je hierin hands on hoe je hoe je businessproblemen aanpakt en oplost.
Dat is een punt voor het welles-kamp. Maar ook het nietes-kamp heeft een punt. Laten we eerlijk zijn. De businesskennis van marketeers, vooral over financiële bedrijfsvoering, is vaak onvoldoende.
Zo ontstaat een discussie waar eigenlijk niemand iets mee opschiet. Ook de onderneming niet, waar het toch om te doen is, en dat is in toenemende mate een probleem. De uitdagingen waar ondernemingen voor staan stapelen zich op en worden steeds complexer. Dat vraagt om integrale oplossingen, omdat geen enkele afdeling of discipline alleen op deze uitdagingen antwoord heeft, of kan bieden. De vraag is of marketing daarin leidend kan zijn of de rol van lijdend voorwerp krijgt. Maar als het belangrijkste doel van ondernemingen is om klanten te werven en te houden, zoals Peter Drucker stelde, moet marketing wel een leidende rol op zich nemen. Nergens in de onderneming is immers meer kennis over klanten en het beïnvloeden van beeldvorming en koopgedrag voor handen.
Daarvoor moeten we als marketeers wel uit een ander vaatje tappen. Leiderschap moet je namelijk verdienen. Dat doe je door verantwoordelijkheid te nemen voor een businessprobleem en hier een oplossing voor aan te dragen. Niet door het opdringen of beter uitleggen van het eigen gelijk. We moeten andere competenties aanspreken of ontwikkelen. Samenwerking en beïnvloeding, bijvoorbeeld. Niet alleen de behoeften van klanten analyseren, maar ook de belangen van interne en externe stakeholders. Weten hoe je daar op inspeelt en investeren in persoonlijke relaties met sleutelspelers. We moeten teams en medewerkers kunnen mobiliseren en motiveren, ook buiten het marketingdomein. Meer snappen van financieel management en ja: ook ons eigen vak over de volle breedte beter beheersen.
Een welles-nietesspel win je niet door langer vol te houden of door het hardst ‘welles’ of ‘nietes’ te roepen. Dat doe je door te laten zien dat ‘welles’ je toekomt. Weet daarom aan welke marketingknoppen je wanneer kunt en moet draaien. Werk aan persoonlijke invloed en draagvlak voor je visie. Breng een sterk en ingespeeld team op het veld. Werk samen. Toon lef. Leid! Wedden dat het dan ‘welles’ wordt?
Wil jij als marketeer jouw impact vergroten? En wil je weten hoe? Rob Revet, Leon Jansen en Wilbert Savonije bundelen hun krachten voor deze speciale Summerschool, bedoeld voor marketeers die zich bevinden in een beslissingsbevoegde situatie en/of affiniteit hebben met de onderwerpen.
In deze leerlijn komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Marketing Leiderschap – Rob Revet – 1 september
Rob Revet geeft al meerdere jaren les bij ons. In deze masterclass neemt hij je mee hoe je jouw impact kunt vergroten door je concrete handvatten te geven hoe je een belangrijk businessprobleem claimt en hoe je via marketinginstrumenten aantoonbaar bijdraagt aan het oplossen ervan.
Verandering van binnenuit – Wilbert Savonije – 4 september
Ten slotte ontdek je tijdens deze masterclass de waarde van zelfreflectie en persoonlijke groei te midden van organisatorische transformaties. Dit leidt tot zelfbewustwording, waardoor je jouw eigen veranderingsprocessen kunt omarmen en afstemmen op de bredere organisatorische transformaties.
Teameffectiviteit – Leon Jansen – 5 september
In deze training neemt Leon Jansen je mee in de vertaling van je marketing leadership naar je team en teaminrichting. Na deze training heb jij de tools en handvatten om tot verdere ontwikkeling van je team te komen. Leon is o.a. bekent van de workshop Bouwen aan een succesvol marketingteam.