Hoe je appgebruikers overtuigt om permissies te geven

22 september 2017, 06:00

Een smartphonegebruiker krijgt bij het openen van een nieuwe app vaak een hele rits aan verzoeken. Wil je je locatie delen met deze app? Mag deze app je pushberichten sturen? Dat kan afschrikken, vooral als de gebruiker niet weet waar deze toestemming voor nodig is. Als marketeer heb je deze informatie echter hard nodig. Je kan daarmee namelijk location-based marketing gaan inzetten om je gebruikers zeer relevante meldingen te tonen.

Je moet ze dus overtuigen om je de nodige permissies te geven. Daarom vervang je de standaardberichten die iedereen gebruikt door gepersonaliseerde verzoeken. Je zorgt ervoor dat gebruikers begrijpen wat je voor ze gaat doen, zodat ze je vertrouwen met hun gegevens. Hoe je dat doet? In dit artikel leggen we het uit en laten we het zien aan de hand van een aantal voorbeelden.

Waarom zijn permissies belangrijk?

Wellicht vraag je jezelf af waarom het zo belangrijk is om toestemming te krijgen om de locatie van een gebruiker te mogen inzien. Zou je door gebruikers goed te segmenteren niet even relevante notificaties kunnen verzenden?

Door te kijken naar de data van Plot Projects’ klanten, kunnen we deze vraag beantwoorden. Al deze klanten gebruiken location-based marketing met onze plugin. We vergelijken de gemiddelde click-through-rate (CTR) van hun notificaties met die van drie specialisten in segmentatie. We gebruiken daarbij, naast onze data over heel 2016, de data van Leanplum, appboy and Tapjoy.

Uit deze cijfers blijkt dat notificaties gebaseerd op location-based marketing vaker aangeklikt worden. Het is dus van grote waarde als een gebruiker je toestemming geeft om zijn locatie te lezen.

Overigens valt er nog iets op uit de grafiek, namelijk dat Android-gebruikers vaker notificaties openen dan iOS-gebruikers. Dit heeft te maken met hoe de verschillende systemen met notificaties omgaan. Op Android zijn ze altijd zichtbaar in de bovenste balk, blijven ze zichtbaar op het lockscreen en zijn ze dus prominenter in beeld. Op iOS zijn de notificaties pas zichtbaar als het notification center wordt bekeken en verdwijnen ze van het lockscreen als de telefoon wordt geopend.

Dat resulteert in minder klikken op notificaties in iOS. Wanneer echter mee wordt genomen hoe vaak gebruikers notificaties zien en vervolgens de app op een andere manier openen (een ‘influenced open’), is het verschil tussen iOS en Android volgens cijfers van Appboy kleiner.

De voorwaarden voor een perfect permissieverzoek

De cijfers laten zien dat toestemming krijgen om locatiedata te verzamelen van grote waarde is. Hoe zorg je er nu voor dat je deze toestemming krijgt? Dat doe je als volgt:

  • Denk na over wanneer je toestemming vraagt.

    Als je app een hele rij permissies vraagt wanneer hij voor het eerst geopend wordt, is de kans groot dat de gebruiker ze niet accepteert. Komen de meldingen na een walkthrough of uitleg, is de kans al groter dat de gebruiker begrijpt waar het voor is en toestemming verleent.

  • Laat de gebruiker zien hoe de meldingen eruit gaan zien.

    Gebruikers kunnen bang zijn dat ze alleen spam of irrelevante informatie te zien zullen krijgen. In dat geval zullen ze je verzoek niet accepteren. Door ze te informeren over het nut van je notificaties, voorkom je dit. Ook voorkom je zo dat gebruikers niet begrijpen wat er van ze gevraagd wordt en daarom geen toestemming geven.

  • Informeer de gebruiker over de frequentie van de notificaties.

    Als je de gebruiker dit niet zelf kan of wil laten instellen, kan je een limiet instellen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen maximaal twee notificaties per week te versturen. Zorg er in ieder geval voor dat gebruikers weten dat ze niet met berichten overspoeld zullen worden.

  • Neem zorgen over privacy weg.

    Informeer gebruikers waarom en wanneer hun locatie wordt gebruikt en laat ze weten dat het niet gedeeld wordt met andere partijen. Veel mensen wantrouwen apps die hun locatie kunnen inzien. Overtuig hen van het nut ervan en verzeker ze dat hun gegevens niet zonder toestemming worden gedeeld.

  • Vraag voor cruciale permissies opnieuw toestemming.

    Een app die geheel draait om de locatie van de gebruiker is nutteloos zonder toestemming om gps te gebruiken. Dan kan je met een melding de gebruiker vragen om deze permissie alsnog te verlenen.

Voorbeelden van geslaagde permissieverzoeken

Door bovenstaande tips toe te passen, kan je je permissieverzoeken drastisch verbeteren. Misschien zie je nog niet helemaal voor je hoe dit eruit moet zien. De voorbeelden hieronder laten zien hoe het moet. Gebruik ze als inspiratie!

Foursquare

Als een gebruiker Foursquare voor het eerst opent, verschijnt er een melding waarin wordt uitgelegd dat zijn locatie gebruikt zal worden. Daarbij wordt uitgelegd dat deze informatie gebruikt zal worden om hen notificaties te sturen, ook als de app niet geopend is. Er staat ook bij dat gegevens niet met derden worden gedeeld.

Dit alles is belangrijk en een goed voorbeeld om te volgen. Het mooiste is echter dat er direct een voorbeeld bij gegeven wordt van hoe de notificaties eruit zullen zien. Zo ziet de gebruiker meteen waarom het nuttig voor hem is om toestemming te geven.

Tot slot neemt Foursquare ook de angst voor spam weg door te laten weten dat de frequentie van notificaties kan worden aangepast.

Google Hangouts

Google Hangouts is een app om berichten te versturen. Het kan daarom niet functioneren zonder toestemming om contacten in te zien, de belapp te openen en sms te gebruiken (om te verifiëren).

Deze permissies zijn dus cruciaal voor het functioneren van de app. Daarom krijgen gebruikers bovenstaande melding. Hierbij kunnen ze via de knop direct naar het juiste scherm in hun instellingen.

Het is hierbij wel belangrijk om goed duidelijk te maken waarom de permissies nodig zijn. Wellicht is de aanname dat dit bij Hangouts vanzelf duidelijk is, maar toch zou Google dat nog wat beter kunnen uitleggen.

Shazam

Shazam is een app die muziek herkent. In principe heeft het dus geen toestemming nodig om notificaties te sturen. Het is dus niet cruciaal voor het functioneren van de app, maar de ontwikkelaars willen deze toestemming natuurlijk wel graag ontvangen.

Om de kans dat de gebruiker het verzoek accepteert te verhogen, stuurt Shazam eerst een eigen verzoek. Als deze niet wordt geaccepteerd, kan het ‘echte’ verzoek op een later, meer opportuun moment worden verstuurd. Als de gebruiker ‘ja’ zegt op het eerste verzoek, is de kans groot dat hij ook akkoord gaat met het daadwerkelijke permissieverzoek. Zo maximaliseert Shazam de kans dat het de felbegeerde permissie krijgt.

Ga aan de slag met je eigen permissieverzoeken

Nu je dit artikel gelezen hebt, weet je wat je te doen staat. Blijf zo ver mogelijk weg van standaard permissieverzoeken. Neem twijfel bij je appgebruikers weg, voordat het überhaupt de kans heeft te ontstaan. Informeer je gebruikers zo goed mogelijk, en ze zullen je ervoor belonen met waardevolle informatie.

Maria Golovanova
Marketing Communications Manager bij Plot Projects

Maria is Marketing Communications Managers bij Plot Projects. Hier helpt zij professionals in digital marketing om location based marketing, zoals geofencing, op een eenvoudige manier in hun apps te verwerken. Wil je meer weten over hoe je geofencing in kan zetten? Download dan haar Ultimate Guide to Geofencing op de site van Plot Projects.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!