H&M en Zara veroveren de Europese winkelstraten

10 december 2003, 12:29

Ketens als H&M, Zara en Mexx veroveren in hoog tempo de Europese winkelstraten. Steeds meer mensen kiezen voor de relatief goedkope designkleding als alternatief voor dure merken als Dolce & Gabbana.

“Ik ben zeer gevoelig voor de klasse van de grote merken, maar ik houd zeker ook van betaalbaar”, zegt Cara Schiffelers, chef mode bij Elle. De voornaamste oorzaak van deze ontwikkeling is de afnemende koopkracht.Momenteel ligt de modebranche plat. Al jaren is er nauwelijks groei. Volgens analist Keith Wills van Goldman Sachs geven consumenten slechts 1 tot 2% per jaar meer uit aan mode. Dat komt neer op ongeveer de prijsinflatie. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wijzen uit dat de kledingomzet in Nederland scherp is gedaald. Het Zweedse H&M en het Spaanse Zara profiteren goed van de ontwikkelingen in de modebranche. H&M boekte in 2002 een omzetgroei van 15%. Inditex groeide in 2002 zelfs met 22%. Zara is goed voor 75% van de omzet van dat bedrijf. Het grote succes van H&M en Zara zit hem vooral in hun kopieerkracht. Veel van de mode die topmodellen tonen op de catwalks in Milaan, Parijs en Londen wordt binnen enkele weken nagemaakt en in de eigen winkel aangeboden.

Bron:

Fem Business nr. 48, p. 24, 4,4 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!