Het is bijna zover: Marketeer of the Year 2011

2 juni 2011, 03:10

Welke marketeer is het meest succesvol en innovatief geweest het afgelopen jaar en heeft hierbij de nodige buzz gecreërd? Welke marketeer staat op het punt zijn carrière een enorme boost te geven? De Marketeer of the Year-verkiezing vertelt het je. Elk jaar wordt de meest spraakmakende marketeer van het jaar gekozen door een professionele jury. De weg naar de uitreiking is niet alleen spannend voor de genomineerden, alle marketingprofessionals kunnen hiervan leren. Want wat maakt de genomineerde marketeers nu zo succesvol? De praktijkverhalen van de genomineerden zouden bij jou wel eens voor een briljante ingeving kunnen zorgen. Wie weet sta je dan volgend jaar zelf wel op de longlist.

Wat maakt de Marketeer of the Year zo interessant?

Naast dat je als Marketeer of the Year allerlei leuke prijzen wint, zorgt deze titel er ook voor dat er carrièrewijs allerlei deuren voor je open gaan. Je naam zingt rond in de nieuwsberichten in de Marcom-kringen, je kunt plaatsnemen in de jury van de verkiezing van het volgende jaar en iedereen weet nu wat je in je mars hebt. Daarbij zet je ‘jouw’ merk nog eens extra op de kaart.

Er is geen betere manier om jezelf en je bedrijf in de markt zetten dan met het winnen van deze prestigieuze prijs. Marketeer of the Year zijn, een makkelijkere en effectievere manier van personal branding bestaat niet in marketingland. Alles draait immers om naamsbekendheid, dat is de mooiste beloning voor het werk dat je verricht hebt.

De Marketeer of the Year-verkiezing is voor elke marketingprofessional de place to be.

De genomineerden zijn succesvol, innovatief en spraakmakend

Als jury (en ik ben dit jaar één van de juryleden) hebben wij uit de longlist van tien namen, de volgende drie genomineerden gekozen:

Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij

Frenkel Denie, marketing manager van Bavaria

Nils van Dam, senior vice president marketing Unilever Benelux

We hebben onze keuze gebaseerd op een aantal punten. Bij elke genomineerde stelden wij onszelf drie vragen:

• Is er sprake van een succes?

• Is er sprake van innovatie in marketing?

• Is de gevoerde marketing zodanig succesvol in verdiensten, publiciteit of waardevermeerdering voor de onderneming of organisatie dat het een gespreksonderwerp op board-niveau is?

Daarbij kwamen we tot de volgende conclusies:

• Imme Rog heeft van de Postcode Loterij een geoliede marketingmachine gemaakt. Met veel nadruk op vernieuwing, efficiency én aandacht voor de gehele marketingmix.

• Frenkel Denie heeft van een wat oubollig, regionaal biermerk een mentale leider gemaakt. Door productvernieuwing, merkinvesteringen en spraakmakende acties.

• Nils van Dam heeft een verschil gemaakt in Unilever. Hij is een gedreven marketeer die keuzes maakt en succes boekt. Dat is knap in zo’n grote, professionele marketingorganisatie.

Een goede marketeer moet van alle markten thuis zijn

Het draait bij alle bedrijven tegenwoordig natuurlijk om de vraag: “Gaan we linksom of rechtsom?” Iedereen moet zich aanpassen aan de veranderingen op de markt. De laatste trends zijn social media en generatie Y, maar ook onderscheidend vermogen in een verdringingsmarkt, een gezonde financiële bedrijfsvoering en continuïteit in aantrekkelijk werk worden steeds belangrijkere onderwerpen voor marketeers. En ja een goede marketeer moet van alle markten thuis zijn.

Wout Oosterhof
Bedrijfsdirecteur bij Maintec

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!