Het vergroten van de betrokkenheid van Millennials en Generatie Z door transformatie van werk

Lotte Kersten is conceptontwikkelaar (The Disruptors) en ze deelt mijn droom om de wereld te veranderen door een meer mensgerichte aanpak in bedrijven.

25 juli 2023, 07:00 1399 x gelezen

Lotte Kersten deed onderzoek naar het voorkomen van burn-out bij jonge professionals, wat haar interesse wekte in hoe organisaties omgaan met hun werknemers.

Werken met Millennials en Generatie Z

Lotte ziet dat veel mensen van haar generatie met enthousiasme aan hun carrière beginnen, maar zich vaak na enkele jaren uitgeput of onvervuld voelen. Ze zoeken start-ups of maatschappelijk impactvolle bedrijven die aansluiten bij hun waarden en meer voldoening bieden. Lotte heeft 3 tips om de betrokkenheid van Millennials en Generatie Z te verhogen:

  1. Stimuleer participatie en invloed: Millennials en Generatie Z zijn opgegroeid in een democratische omgeving en hechten waarde aan het hebben van inspraak. Geef hen de mogelijkheid om deel te nemen aan besluitvorming en creëer een cultuur waarin hun stem wordt gehoord en gewaardeerd.
  2. Wees authentiek: Millennials en Generatie Z hebben een goed ontwikkelde radar voor authenticiteit. Ze waarderen eerlijkheid en transparantie in een organisatie. Zorg ervoor dat je bedrijfscultuur en communicatie oprecht zijn en oprechtheid uitstralen, zodat zij zich kunnen identificeren met de waarden van de organisatie.
  3. Benut technologische vaardigheden: Millennials en Generatie Z zijn opgegroeid met technologie en kunnen snel informatie verwerken. Maak hier gebruik van. Zorg ervoor dat technologie op de werkplek up-to-date is en bied mogelijkheden voor het efficiënt beheren van informatie en communicatie.

Meta-analyse van HR-modellen

Lotte is betrokken bij een denktank bestaande uit gelijkgestemde individuen die streven naar een positieve impact in de wereld. De leden van de denktank hebben een meta-analyse uitgevoerd van verschillende HR-modellen, waaronder Laloux, Gartner en Mintzberg, om gemeenschappelijke patronen te identificeren. Ze observeerden een evolutie van alles willen definiëren en monitoren naar een fase van loslaten en focussen op principes. Lotte benadrukt hoe deze trend zichtbaar is in meerdere vakgebieden, zoals de psychologie, waar een verschuiving naar positieve psychologie en een meer holistische benadering zichtbaar is.

Zanna van der Aa
Organisatie adviseur bij Accelerate In Experience

Mijn 'reason of being' is ervoor te zorgen dat organisaties goed omgaan met mensen: klanten én medewerkers. In de afgelopen 20 jaar heb ik zowel vanuit onderzoek (PhD in CX) als praktijkervaring continu methodieken ontwikkeld die deze softe droom vertalen in de hard meetbare taal van organisaties. Deze methodiek is inmiddels internationaal bewezen, in meer dan 12 landen. In mijn boek Klantsignaalmanagement beschrijf ik mijn visie en methodiek vanwaaruit ik nog steeds werk en op mijn website Accelerate In Experience vind je recente nieuwe inzichten om dagelijks het verschil te maken voor klanten en medewerkers.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!