Het schrijven van een Lifehacking-ebook: een lifehack an sich

1 november 2012, 13:05

Vandaag lanceren Frank Meeuwsen, Oskar van Rijswijk en Patrick Mackaaij hun boek Lifehacking met Evernote. Op zich geen 'big deal', ware het niet dat de schrijvers het volledige proces van uitgeven in eigen handen hebben genomen. Het bleek een lifehacking-proces an sich, met veel leerpunten. Maar vooral ook met de flexibiliteit om het boek in etappes te publiceren, alleen als ebook uit te geven én om een vernieuwend prijsmodel te hanteren. Een gesprek met initiator Frank Meeuwsen.

Begin

“We zijn begonnen met het boek vanuit het inzicht dat we hadden op ons blog Lifehacking.nl Evernote het populairste onderwerp was. Er werd het meest op gezocht en we kregen erg enthousiaste reacties op artikelen erover. Toen we ook nog zagen dat er geen Nederlandstalig boek over Evernote was, was snel het idee geboren voor Lifehacking met Evernote.

Een van de inspiratiebronnen voor ons was het boek Evernote Essentials, een van de betere boeken over dit onderwerp. De schrijver van dat boek, Brett Kelly, heeft bij Evernote gewerkt. Maar het is zeker geen kopie geworden. Het hoofdstuk over zoekopdrachten is deels gebaseerd op dat boek, de rest is geheel eigen content.”

Dat was in februari of maart van dit jaar. Frank wilde het project niet alleen oppakken, dus zocht hij er 2 auteurs bij, nl. Oskar van Rijswijk en Patrick Mackaaij, vaste bloggers voor Lifehacking.nl. “En eigenlijk direct besloten we om het boek niet op papier uit te geven en dat we niets met uitgevers te doen wilden hebben. Dan kom je in zo'n proces dat je nu al de blurbtekst moet aanleveren om je boek met Kerst 2013 in de winkel te hebben. We wilden meer snelheid, meer flexibiliteit en, vooral, meer controle over het proces. Bovendien was het gewoon onze eer te na als lifehackers om het níet zelf te doen.”

Ebook

“De keuze viel daarom op het uitgeven van een ebook. We hebben overwogen om het boek geheel in Evernote te schrijven en uit te geven, ja, maar dat werkte niet goed. De opmaakmogelijkheden in Evernote zijn beperkt. En toen kwam Oscar met het idee om te werken in [mark-down]. Dat is een taal waarmee je heel makkelijk kunt publiceren naar meerdere protocollen, zoals HTML, PDF, etc. Overigens kent dat systeem ook z'n beperkingen, want het uitlijnen van illustraties is niet mogelijk.

Wel hebben we Evernote gebruikt als hub om de taken te verdelen, overzichten te bewaren, aantekeningen uit te wisselen, enzo. En mensen die het boek kopen krijgen toegang tot een VIP-Evernote-notebook met extra nieuwtjes, informatie, etc. Daarbij gaat het puur om curatie van interessante content. Dat notebook zal een flinke tijd up-to-date worden gehouden, dus minimaal tot volgend jaar zomer.

Het mooie aan de flexibiliteit die we hebben, is dat we ons boek in de komende maanden kunnen updaten. Vanaf de lancering vandaag komen er nog vier updates uit, met de laatste begin 2013. De onderwerpen voor de updates hebben we al wel in ons hoofd – zoals Getting Things Done, het gebruik van audio, documentbeheer, het gebruik van sjablonen en templates- maar we zullen ons ook laten leiden door de reacties op de eerste versie. En misschien gaan we als het boek compleet is nog wel eens nadenken over een papieren vorm…”

Onderwerpen

“Overigens zijn de onderwerpen in deze eerste versie ook tot stand gekomen in samenwerking met geïnteresseerden. We hebben vlak na de zomer mensen om input gevraagd. Die kwam via een WordPress-formulier direct in een Evernote-notebook terecht. Uit die inbreng hebben we ook geput bij het selecteren van de hoofdstukken.”

Het ebook Lifehacking met Evernote kent de volgende indeling, met meerdere hoofdstukken per blok:

  • Aan de slag met Evernote – een korte, duidelijke en complete beschrijving van het wat en hoe van Evernote.

  • Een kijkje in de Galerij – hoe je jouw gegevens in Evernote kunt aanvullen en uitlezen met tal van handige apps en accessoires.

  • Evernote-hacks – hoe je handig gebruikmaakt van Evernote aan de hand van vele voorbeelden.

  • Evernote voor jou – hoe je in specifieke situaties het meeste nut haalt uit Evernote (bijv. Evernote voor studenten en Evernote voor projectgroepen).

Het zelf maken van een ebook betekende een flinke investering in tijd voor de makers. “Ja, we moesten weer een heel nieuw terrein verkennen, nieuwe pakketten leren en een website maken met Paypal-integratie en dat soort dingen. Zelf publiciteit verzorgen, het contact met de lezers onderhouden, we moesten en moeten echt álles zelf doen en dat voelt ook wel lekker. Vooral dat contact is lekker, we krijgen veel leuke reacties. Mensen lijken deze aanpak wel sympathiek te vinden.” Quasi-serieus voegt Frank daaraan toe: “En we hebben gelijk input voor ons volgende boek: Lifehacking met eBooks!”

Verdienmodel

De flexibiliteit van een ebook dat na publicatie nog meerdere keren wordt geüpdatet maakte ook een creatieve prijsstelling mogelijk. “Net als de keuze voor een ebook was ook de keuze voor het verdienmodel vroeg gemaakt. We beginnen met een lage prijs voor de eerste versie en met elke update wordt de prijs iets hoger. De eerste prijs is nu vastgesteld op €5,99; daar krijg je alle toekomstige updates bij. Na de eerste update is de prijs €6,99, enzovoorts. De uiteindelijk prijs wordt dus €9,99 en vroege beslissers hebben flink voordeel.

We hebben nog geen idee hoe dit economisch gezien uitpakt. Ik ken ook geen voorbeelden van deze aanpak, zeker niet in Nederland. Ik weet dat Alex Ostenwalders boek over businessmodellen op een gegeven moment heel populair werd en dat hij toen de prijs heeft opgehoogd. Een stuk dichterbij komt de prijsstelling van Pinboard.it, een concurrent van Delicious: hun 'signup fee' is gebaseerd op het aantal gebruikers: je betaalt $0,01 per geregistreerde gebruiker.”

Voor de schrijvers zijn de inkomsten uit het boek ook geen drijfveer. Dat maakte een andere keuze ook heel makkelijk: het ebook is volledig DRM-vrij. “Sterker nog: bij aanschaf krijg je het boek als epub, mobi en PDF. Dan weten we zeker dat je het op zo veel mogelijk devices kunt lezen. Dat vinden we heel belangrijk, want dat scheelt een hoop gezeik. Ik ben zelf ook van mening dat obscuriteit een groter probleem dan piraterij, zeker voor ons. We zullen ook best gaan nadenken over diensten die we rond het boek kunnen leveren; denk aan dingen als het inrichten van een Evernote-omgeving voor een bedrijf. Maar ook daar laten we ons leiden door de reacties op boek.”

Leerpunten

Met zoveel nieuwe ervaringen die de schrijvers hebben opgedaan, zijn er vast ook wel leerpunten te noemen? Frank: “Het belangrijkste leerpunt is dat we eigenlijk vaker en intensiever contact hadden moeten onderhouden met onze early elephants [naar de olifant in het Evernote-logo, red.], de 2.000 mensen die bij voorbaat hebben aangegeven het ebook te willen kopen en evt. ideeën in te brengen. Dat hoeft niet veel tijd te kosten, maar schiet er in de drukte toch regelmatig bij in.

Verder hebben we alle early elephants allemaal een unieke url met referralcode gegeven waarmee ze andere mensen konden interesseren voor het boek. Het idee is dat het als een soort affiliatesysteem vooraf zou fungeren, waarbij de opgebouwde credits kunnen worden verzilverd voor korting bij webinars, etc. Nu hebben we al die data netjes ontvangen en opgeslagen, maar is het nog de vraag hoe we al die data in de webshop gaan krijgen, gekoppeld aan de login. Dat wordt nu waarschijnlijk een handmatige slag om die mapping te maken. Dat hebben we van tevoren niet helemaal doordacht, maar dat is ook hoe ik werk: gewoon dingen uitproberen en dóen.

Tot slot is het vooral een kwestie van de taken goed verdelen, afspraken maken, etc. Wij hadden in Oskar een kei van een projectmanager, dat is vreselijk belangrijk. Helemaal omdat het altijd meer tijd kost dan je denkt. Natuurlijk moet je er de tijd voor nemen en plannen, maar het is ook een leap of faith. Maar goed, dat levert sympathie op bij de lezers, waarbij het natuurlijk helpt dat we al credits hebben opgebouwd met 5 jaar werk aan Lifehacking.nl. En misschien is dat ook wel een leerpunt: bouw een platform waar je je eigen verhaal kunt vertellen.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Debbie van Steenpaal

    Heb net het boek aangeschaft, na – als Early Elephant – stukjes ervan te hebben gelezen. Ik ben benieuwd naar het voorlopig complete resultaat. Net overigens ook de nieuwste Evernote 5 (public beta) gedownload. Daarmee is het uiterlijk van de software toch weer iets aangepast


    1 november 2012 om 20:59
    DenniscymN

    

    Oasis d’ampli Prada; Le bar à jus de pharmacie de Damien Hirst est Miuccia Prada, Damien Hirst et le Qatar Museums Authority (QMA) Président Sheikha Al Mayassa bint Hamad AlThani Majesté nouveau plan à travailler ensemble pour mettre en place ce programme est destiné à commémorer Prada rétrospective de l’artiste britannique travaille avec AMQ Lixin programmes phares magasins ouverts à la carte détenue par Tat.

    Choisissez une paire de bonnes Sac, se il est important de porter confortable. Sac Reebok douces, la marche plus confortable. De plus en plus de jeunes choisissent Sac Reebok, non seulement en raison de l’usure convenable, plus attirés par l’apparition de Sac Reebok, l’afflux de personnes à porter gamme de vêtements, sélectionnez Sac Reebok.

    Bien que toujours un été chaud, mais les marques bien connus tels que Longchamp Australia a publié la collection d’automne 2013 aperçu, et la saveur de jazz et de nostalgie inspirée par New Orleans, New Orleans apporte une série pleine de saveur locale est pleine de nouvelles Sac. En plus
    Longchamps Bag Pliage des bottes Longchamp bien connus, la série contient une sélection de plus de cuir, daim et d’autres matériaux raffinés bottes nus talons, pantoufles, Sac habillées et Sac de sport d’autres styles, couleurs respectent les couleurs riches violet, rouge, orange et autres Seigneur et rivets dans l’élément de la mode, des arcs et des dentelles, etc., qu’il soit matériel ou Sac sont plus diversifiées, est étonnante.

    La lumière blanche micro tenue voyante peau exposée plus charmant et gt mouvement; gt; gt; Style1 avec le modèle: blanc doubles longue chemise bleue brun sacoche en cuir short blanc creux clairvoyant peau exposée micro de lumière tenue plus charmante et
    Longchamps Bag Price émouvante gt; gt; gt; Style2 avec le modèle: perspective blanc gris vêtements modèle creux de protection manchon de soleil collants roses bleues Appartements latérales blanches brun sacoche en cuir lumière blanche micro tenue voyante peau plus charmante et émouvante gt exposée; gt; gt; Style3 avec le modèle: perspective filet blanc sur blanc fronde creux manteau irrégulière blanc bleu clair short en jean se terrent clairvoyant peau exposée micro de lumière tenue plus charmante et émouvante gt; gt; gt; Style4 avec le modèle: peau blanche épaule ministère des creux brin rose robe en dentelle veste kaki Sac plates lumière blanche micro tenue voyante exposé plus charmant et émouvant gt; gt; gt; Style5 avec le modèle: la peau exposée perspective de dentelle blanche dentelle noire package chemisier jupe de
    Longchamp Bag Original la hanche Oxford Sac gris clair blanc micro tenue voyante plus charmant et émouvant gt; gt; gt; Style6 avec le modèle: la peau exposée blanc creuse taille lâche sandales habillées motif ruban embrayage lumière blanche micro tenue voyante plus charmant et émouvant gt; gt; gt; Style7 avec le modèle: chemise blanche sacs ajouré dentelle noire épaule doubles jupes en perspective d’impression microlentille de la mode, de la peau de la lumière exposée est plus attrayant.

    Laissez sac solide tempérament de rencontre de jeunes, Sen ministère des elfes ressemble rétro avec nouveau mystère, vous êtes l’incarnation douce Alice. pâte de printemps, vous êtes tombé dans un rêve vous apparaissez dans les rêves. Il est une ville fantastique apparu en face de vous, les fleurs des rues, le printemps chaud.


    30 april 2015 om 19:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!