Het oog wil ook wat (maar wat eigenlijk?)

Een goede visuele-contentstrategie werkt voor je marketing en communicatie

Het oog wil ook wat (maar wat eigenlijk?)
, Marketingfacts

We weten dat beelden bij artikelen heel belangrijk zijn. Maar wanneer is een visual écht goed en hoe kan beeld op een positieve manier bijdragen aan het effect van je bericht? Zeven verschillende verschijningsvormen van visuals, met tips die je direct toe kunt passen om het geschreven woord beter over te brengen.

Eerder deze week verscheen hier een artikel met tips om je tekst zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor je lezers. Om daarop aan te sluiten is het natuurlijk ook prettig als je die tekst een slinger kunt geven met effectieve visuals. Maar hoe werkt het, en heeft het zin er extra op te letten?

Dus om maar meteen met de deur in huis te vallen: draagt visuele content er toe bij dat je meer kijkers trekt naar je content? Het antwoord is volmondig: JA. Althans, volgens Alina Valyaeva, eindbaas PR en communicatie van Everypixel, een beeldbank. Voor het Content Marketing Institute schreef ze recent een verhelderend artikel met antwoord op de vraag hoe visuals betrokkenheid stimuleren op social media. Lees ze vooral als tips (van iemand die beelden verkoopt), niet als regels.

Visuals in social posts

Een Facebook-bericht met visual genereert twee, drie keer meer betrokkenheid dan een bericht zonder beeld. Bij tweets is de betrokkenheid ongeveer 1,5 keer groter. Maar ook in  blogposts met 'een plaatje' wekt een beeld meer betrokkenheid op. Dan zou je wel bij elke 75 tot 100 woorden een visual moeten plaatsen.

Welke visuals helpen écht?

Tot hier het laaghangende fruit. Plak voortaan maar bij elke post die je publiceert een afbeelding en dan trek je veel meer lezers. Helaas is het zo makkelijk nog niet. Een visual moet relevant zijn voor merk en publiek, maar ook betekenisvol en passend bij het bericht dat je plaatst. Het moet je publiek verbazen, of op zijn minst aangrijpen om het bericht te gaan lezen.

Zorg dat de visual relevant, passend en verbazingwekkend is

Ik neem je mee door het lijstje van Alina's tips over hoe je visuals kunt inzetten om marketingdoelen te bereiken en hoe je überhaupt de juiste visuals kiest om je overige content te versterken.

1. Statische beelden

Alom bekend: we worden bewust en onbewust compleet overladen met informatie. De hele dag worden er van alle kanten boodschappen op ons afgevuurd. Korte, visuele samenvattingen van tekst, bijvoorbeeld in de vorm van een infographic, zullen eerder de aandacht van je bezoekers trekken.

2. Foto- en videocollages

Collages zijn effectief om bij je (online) post te plaatsen. Ze zijn gemakkelijk te maken en trekken eenvoudig aandacht. Daarnaast kun je natuurlijk veel verschillende afbeeldingen tot één visual verwerken. Zo komen de afbeeldingen of video’s die je misschien al wel hebt ook nog tot hun recht.

3. Authentieke foto’s

Dat je op moet vallen in de sociale feeds spreekt eigenlijk voor zich, maar veel merken lijken dat toch nog niet helemaal te begrijpen. Beelden die te nep en te gepolijst zijn domineren nog vaak genoeg de feeds. Zorg dat je authentieke situaties, het liefst met emotie, laat zien. Als je dit doet zal je publiek zich waarschijnlijk beter met je merk kunnen associëren.

4. Uitlegvideo’s

Korte video’s zijn heel populair en nuttig bij de uitleg van een onderwerp of concept. Het maakt mensen soms enthousiaster om iets te bekijken dan wanneer je er een hele webtekst voor door moet lezen. Door gebruik te maken van korte uitlegvideo’s is het mogelijk om in minder tijd méér informatie over te brengen op je publiek.

5. Achter de schermen

Door beelden te delen waarmee je een situatie of verhaal áchter de schermen van je bedrijf laat zien, kan je de uniciteit van je merk benadrukken. Daarmee wek je sympathie op voor je merk en bereik je een breder publiek. Door je publiek backstage mee te nemen krijgen zij een gevoel van betrokkenheid en betrek je hen écht bij je merk. Disclaimer: maak het niet té, want dat kan dan weer tegen je werken. Supermooi zo'n speeltuin, maar je zult maar klant zijn met betaalproblemen.

6. Storytelling

Ook bij storytelling is het gebruiken van visuals heel belangrijk. Als je beelden goed verwerkt kun je bezoekers langer laten aanhaken bij je verhaal. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van storytelling via Instagram Stories. Als je slim speelt met de complete tekst, illustraties en geanimeerde tekstvormen, kun je je bedrijfsverhaal goed uitdragen. Zulke 'gevisualiseerde verhalen' leiden tot meer engagement en trekken vooral ook meer volgers naar je account.

7. Stop-motion animatie

Niet helemaal nieuw, maar deze vorm van visuele animatie is een relatief nieuw format voor visuele contentmarketing. Je kent het: bij deze animatietechniek illustreer je frame voor frame een bewegend object. Met maximaal 30 afbeeldingen van één seconde krijg je zo een korte video. Groot voordeel in vergelijking met andere videotypen is dat de productie van een stop-motion animatie vaak zowel sneller als goedkoper is.

Denk visueel en handel daar ook naar

Het combineren van visuals met tekst maakt de informatie die je overbrengt veel makkelijker te begrijpen en te onthouden voor je lezers. Met alleen beeldgebruik werkt dat niet, of op z'n minst minder. Om écht contact te kunnen maken met je publiek, moet je weten wie ze zijn maar vooral ook wat ze willen. En daarvoor geldt: onderzoek, data, échte harde kennis van je marktsegment. Zorg ervoor dat je de juiste tone of voice vindt en dat je visuele identiteit past bij je merk. Zo kun je een sterke visuele contentstrategie opbouwen die het succes van je merk zal vergroten.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.