Het juiste doen als niemand kijkt

Lessen uit de ethiek en filosofie voor integer leiderschap - Boekrecensie

Het juiste doen als niemand kijkt

Het juiste doen als niemand kijkt, lessen uit de ethiek en filosofie voor integer leiderschap. De titel van dit boek heeft iets stiekems in zich, met name de woorden; “als niemand kijkt”. Nu, ik kan u mededelen, in het boek staat niets stiekems. De zin stoelt op de idee dat gedrag altijd echt moet zijn en niet alleen wanneer de zogenaamde camera’s er op gericht staan.

De auteur, Frank Peters, legt verbanden tussen ethiek en leiderschap. Peters stelt dat leiderschap van nu en in de toekomst, steeds meer zal bestaan uit verbinden en uiteindelijk dat te doen wat goed is voor ons allemaal. Luisteren om te begrijpen in plaats van om te reageren en daarnaast ook het zich kwetsbaar opstellen. En actief de verbinding leggen met alle stakeholders.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en docent marketing aan de HU (Hogeschool Utrecht) en freelance marketing-adviseur. Hij is tevens medeauteur van 'Neuromarketing' en docent Marketing bij SRM.

Een mooie stellingname van de auteur is het advies om ervoor te zorgen dat de totale leiding divers in samenstelling is. Dat houdt in; jong en oud, ervaren en onervaren, mannen en vrouwen en dergelijke. En, om ook criticasters actief te betrekken bij je oordeelsvorming. Dit zijn enkele elementen die de auteur naar voren brengt. De adviezen in het boek komen niet alleen van de auteur zelf, er zijn diverse bijdragen van niet de minste filosofen en wetenschappers.

Het boek geeft goed weer waar het met het aansturen van onze organisaties naartoe gaat. Actuele voorbeelden van hoe het niet moet zijn er talrijk. Jammer genoeg komen er wekelijks nieuwe pijnlijke voorbeelden bij, is het niet uit de organisaties dan is het wel uit de politiek. De recente toeslagenaffaire is een sprekend voorbeeld van het ontbreken van ethiek in alle lagen van een organisatie/systeem.

Persoonlijk werd ik in dit boek geraakt door een, voor mij, nieuwe dimensie in luisteren. “Generatief luisteren”; dat is luisteren vanuit je intuïtie, vanuit een breder perspectief. Hierdoor verrijk je elkaars inbreng waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe invalshoeken. Het is de volgende stap na empathisch luisteren.

Het boek gaat verder dan het thema leiderschap, het is een vorm van omgaan met elkaar om te komen tot een betere samenwerking. Dit is niet alleen aan de leiders voorbehouden. Meer verantwoordelijkheid qua ethiek in de samenleving, zou mijns inziens de wereld positiever en verdraagzamer maken. Dat kunnen we alleen met elkaar. Dus een prima boek voor iedereen die zich af en toe ergert aan de omgangsvormen. Hierin lees je wat je er zelf aan kunt doen. Je gaat beter begrijpen en zult beter begrepen worden, om toch een beetje filosofisch af te sluiten.

Boekrecensie: Het juiste doen als niemand kijkt   

Auteur: Frank Peters
ISBN: 9789024438327
Uitgever: Boom
Druk: 1e druk
Trefwoorden: ethiek, integriteit, luisteren, purpose, filosofie, leiderschap.
Recensent: Eric van Arendonk, Register Marketeer Nima

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Het zou zeker fijn zijn als iedereen dit zou doen.
    Ook in de zakenwereld.
    De meeste mensen zijn ook bereid dit te doen, alleen helaas een groot deel alleen als alle anderen (concurrenten etc) het ook doen.
    Dat is zelden het geval en dan doen automatisch de meeste het dus niet.

    geplaatst op
  • Als de auteur daar ook oplossingen voor biedt, zouden we dit boek gratis aan moeten bieden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.