Wekelijks worden enkel in Nederland tientallen, wellicht zelfs honderden artikelen geschreven over socialmediamarketing, contentstrategie en de bijbehorende handige tools. Maar vaak gaat het voor veel bedrijven bij de basis al helemaal mis: ze gedragen zich als Ivo Niehe. De man die zichzelf ooit omschreef als "een unaniem belachelijk groot succes" en niet uitgepraat raakte over zijn eigen daden. Niemand vindt dit soort gedrag leuk bij een ander en toch gedragen veel personen en organisaties zich precies zo op social media.
Deze blogpost verscheen eerder op Upstream.nl.
Een unaniem belachelijk groot succes volgens zichzelf
Om je geheugen even op te frissen: in onderstaande uitzending van Pauw en Witteman is de enthousiaste Ivo weinig bescheiden aan het woord over zijn eigen optreden.
Maar ook in optreden van eerder deze week in De Wereld Draait Door was Ivo lekker op dreef.
Zelfs zo lekker, dat Upcoming.nl uitpakte met een post getiteld "28 ongemakkelijke beelden van de gênante Ivo-monologen bij DWDD".
Ivo Niehe-gedrag op social media
Maar er zijn dus personen en bedrijven die zich aan dit Ivo Niehe-gedrag schuldig maken op social media. Dat uit zich door bijvoorbeeld enkel en alleen links naar de eigen site te plaatsen, de gehele dag door te verkondigen dat je wederom een uiterst succesvolle meeting hebt gehad en aan het #knallen bent, op je blog enkel artikelen plaatsen als je weer een nieuwe klant hebt binnengehaald, door vrijwel alleen foto’s te posten als het selfies zijn of foto’s van een magazine waar je in staat. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Iedereen kent wel een persoon in zijn naaste omgeving (in mijn geval een bijzonder irritante oud-collega) die zich aan dit soort gedrag schuldig maakt. Dit type persoon en organisatie heeft maar beperkt succes op social media. Want de kans is groot dat jouw doelgroep groter is dat je eigen moeder, de enige persoon op aarde die dat wel interessant vindt om te horen.
Hoe word je unaniem belachelijk groot succesvol?
Maar als we niet enkel over ons zelf mogen praten, waarover dan wel? Een goede oefening die ik vrijwel altijd opneem in mijn socialmediatrainingen, is het bepalen van je social identity. Dat is het antwoord op de volgende simpele maar doeltreffende vraag: "Als jouw merk een Facebook-vriend zou zijn, hoe zou je die dan omschrijven?".
Natuurlijk kan je deze vraag ook beantwoorden over andere netwerken dan Facebook. Je leest meer over het opstellen van een social identity in dit artikel van Sytse Kooistra op Marketingfacts.
Wat is het antwoord? Dat jij (of de organisatie waar je werkt) de vriend is die zich gedraagt als Ivo Niehe en bloedserieus enkel en alleen over zijn eigen producten en diensten praat? Of ben jij de vriend die dat niet continu doet, maar je helpt met handige artikelen, relevante en interessante inzichten deelt over je vakgebied of je soms gewoon aan het (glim)lachen brengt? Kortom, de vriend die je helpt? De eerste groep zijn een stuk minder succesvol op social media dan de tweede.
Is dat alles?
De volgende vraag is dan hoe je dat zo effectief mogelijk kan doen: een totale ‘non-Ivo Niehe’ zijn? Begin eens met het delen van interessante content van anderen. Handige en gratis tools om die interessante content gemakkelijk te ontdekken, zijn bijvoorbeeld Facebook-interesselijsten of een RSS-reader zoals Feedly. Het kost je slechts enkele minuten per dag of week om wat te ontdekken. Uiteraard ben je door het simpelweg delen van andermans content niet gelijk een unaniem belachelijk groot succes op social media. Maar het is zeker een waardevol begin.
PS
- Ik gebruik Ivo Niehe enkel als metafoor en bekend voorbeeld van een persoon die zichzelf geweldig vindt en continu over zichzelf praat. Hier had ook de naam van bijvoorbeeld Mart Smeets, Ron Burgundy of die irritante oud-collega van jou kunnen staan.
- Laten we alsjeblieft niet verzanden in discussies of dit wel of niet typisch Nederlands gedrag is ("kop boven het maaiveld", "in dit land mag je niet trots zijn op je eigen prestaties", etc.). Dat is niet het punt wat ik wil maken. En Ivo is ongetwijfeld een begenadigd theatermaker en altijd zo gewoon gebleven.
- Laatste tip van mijn kant: volg @IroNiehe op Twitter.