Het belang van lokale vindbaarheid

20 februari 2015, 07:48

Vandaag de dag wordt het steeds belangrijker dat je webshop lokaal vindbaar moet zijn in de zoekmachines. Veel ondernemers voeren nog niet de ‘juiste strategie’ om op deze manier makkelijk naamsbekendheid en traffic te genereren. Hoe kun je je inhoud op de webshop aantrekkelijker maken en hoe kun je ervoor zorgen dat deze inhoud bij lokaal publiek zichtbaar wordt? Naast de bij velen van jullie bekende dingen als linkbuilding en contentoptimalisatie, worden er een aantal belangrijke dingen nog lang niet toegepast door iedereen. Ik zal je in dit artikel daarom wijzen op een aantal essentiële aspecten die zeker niet over het hoofd gezien mogen worden.

Kijk om je heen!

Kijk allereerst om je heen! Wanneer je als startende ondernemer besluit een webshop of site op te zetten, zul je ook bij personeel uitkomen dat in de buurt woont en de lokale cultuur spreekt en begrijpt. Alhoewel Nederland een klein land is, zijn er in dit kikkerlandje wel degelijk grote verschillen merkbaar. Deze verschillen doen zich met name voor tussen de provincies onderling, maar ook tussen plaatsen of regio’s binnen een provincie. Iedere provincie heeft dan ook haar eigen cultuur, taal en dialect. Wanneer je bovenstaande leest kun je je afvragen hoe dit daadwerkelijk werkt en hoe je dit inzet.

Hoe werkt het?

Het antwoord op deze vraag is: Google Adwords. Met Google Adwords kunnen campagnes opgezet worden waarbij je kunt targeten op plaats/regio of land. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met keywords te targeten op alleen Amsterdam of Groningen. Het meegeven van een eigen budget aan een desbetreffende campagne, zorgt ervoor dat andere campagnes hier geen last van hebben. Je bent dus geheel vrij in de uitgaven.

Wanneer je voor bijvoorbeeld voor 50 euro in de maand wilt adverteren op een keyword in Amsterdam, is dit mogelijk en zul je alleen relevant verkeer in Amsterdam bereiken. Deze inhoud, ook wel authentieke inhoud genoemd, is belangrijk wat zorgt voor naamsbekendheid in een regio. Meer naamsbekendheid straalt geloofwaardigheid en betrouwbaar uit naar buiten. Wanneer je hier als ondernemer op inspeelt kun je het verschil maken!

De voordelen:

  • Triggeren van lokale personen doordat je de taal spreekt en kent
  • Creëren van inhoud die specifiek voor een bepaalde regio is

Mobiel vriendelijk

Het jaar 2015 staat in het teken van mobiel. Steeds meer Nederlanders maken gebruik van mobiel internet en doen vaak via mobiel de eerste indruk van je site op. Op een dag zijn er drie piekmomenten wat betreft mobiel verkeer. ’s Ochtends net voor werktijd (rond 08:00), in de middagpauze (12:00-13:00) en na werktijd (17:00-19:00). Zorg er daarom voor dat je site mobiel vriendelijk is en geen relevant verkeer mist.

Ook is gebleken dat bijna alle mobiele gebruikers weleens opzoek zijn naar lokale informatie. Een groot percentage van deze mensen voert vervolgens een specifieke actie uit zoals bijvoorbeeld een daadwerkelijke aankoop bij een bedrijf. Het is niet alleen belangrijk om je site voor bezoekers goed bereikbaar te laten zijn vanaf mobiel, maar Google hecht hier ook veel waarde aan. De verwachting is dat Google in de toekomst hier hard op gaat afstraffen.

Google Mijn Bedrijf

Wanneer je ervoor zorgt dat je shop of site bij Google Mijn Bedrijf wordt aangemeld, zien bezoekers een landkaart met daarop je bedrijf aangeduid. Wanneer je een slagerij runt en als bezoeker het woord ‘slagerij’ intypt, zal jouw slagerij middels een kaartje in Google worden getoond. Voordeel is dat je bedrijf op deze manier zichtbaar is wanneer mensen opzoek zijn naar lokale bedrijven. Daarnaast is deze vermelding geheel gratis. Ook wanneer je bedrijf meerdere locaties heeft hoeft dit geen problemen op te leveren doordat dit ook mogelijk is.

Naast je bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf is het ook verstandig je bedrijf aan te melden bij Google+. Wanneer dit gedaan is, kun je in dit Google+-account ervoor zorgen dat de lokale pagina voorzien is van reviews. Dit zijn de sterretjes die zichtbaar zijn in Google en meer in het oog springen bij mensen. Goede reviews zorgen voor een vertrouwd gevoel bij je bezoekers en laten zo een verhoogde kans op conversies zien.

Ook het toevoegen van schema.org laat Google weten wat de belangrijkste adresgegevens van je vestiging zijn. Op deze manier laat je de zoekmachine weten wat je gegevens voor contact en bereikbaarheid zijn.

Social Media

Het belang van social media wordt bij velen nog steeds onderschat. Door de juiste kanalen voor jezelf te bepalen en in te zetten kun je een groter succes van je webshop maken. Het grote voordeel van zichtbaar zijn op social media is dat mensen vanzelf belangrijke informatie en content over je gaan verspreiden. Gevolg is dat je beter zichtbaar bent in Google. Bijkomend voordeel is dat dit geen kosten met zich meebrengt. Een uitgelezen kans om jezelf op deze manier hoger in de markt te laten scoren.

Conclusie

Naast site optimalisatie en linkbuilding, waar een ieder van op de hoogte is, is het mogelijk om meer uit lokale vindbaarheid te halen. Het hebben van het juiste personeel of het aanspreken van de juiste mensen dat de cultuur in een bepaalde regio kent, het mobiel vriendelijk zijn van je site, het laten tonen van je bedrijf middels een kaart en het juist inzetten van social media zijn belangrijke aandachtspunten die nog lang niet iedereen inziet. Pak je kans!

Willem Visser is als online marketeer bij Full Service E-commerce partner Guapa Media verantwoordelijk voor de vindbaarheid van relaties door SEO en SEA. Hij weet met zijn grote passie voor online marketing traffic, conversie en retentie te verhogen voor diverse webshops. Door nauw samen te werken met de consultants en developers worden optimale e-commerce resultaten behaald.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!