AIDA, maak plaats voor het 4F-model

11 december 2018, 10:00

Eén model om alle marketing-activiteiten te sturen

Er zijn steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen, waardoor het opzetten van de ideale (online) marketingmix altijd weer een uitdaging is. Bepalende factoren zijn budget, tijd, capaciteit en product of dienst, maar ook doorlooptijd, doelgroep, padlengte, demografie, doelen en meer zijn essentieel de optimale strategie. Door deze overdaad aan variaties is het ook logisch dat veel bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen. Daarom: het 4F Strategie Marketing Model.

We kennen het ‘See, Think, Do, Care’-model van Google ondertussen. Deze variant op het AIDA-model (Awareness, Interest, Desire, Action) geeft de fasen van een klantreis aan. Dit model geeft echter niet aan welke kanalen het beste wanneer in te zetten zijn. Zo heeft Google het niet over offline marketing, Facebook- of Instagrammarketing, e-mailmarketing en nog meer interessante kanalen.

“Er was geen model dat volledige invulling gaf aan alle facetten van marketing”

Al snel liep ik vast toen ik zocht naar een marketingmodel dat wel volledige invulling kan geven aan alle facetten van marketing. Een eigen model leek me een goede oplossing, voor mezelf en voor de bedrijven waarmee ik werk.

Doordat ik meer dan tien jaar werkzaam ben in marketing, waarbij ik meer dan duizend bedrijven geholpen heb, heb ik een goed beeld van de mogelijkheden die er zijn. En zo ontstond het 4F Strategie Marketing Model.

De fasen die het model definieert zijn:

  1. Flow: creëer bekendheid onder brede groepen
  2. Follow-up: volg engagers uit deze groepen op
  3. Focus: zoom in op inschrijvers uit de groepen
  4. Foster: nurture de inschrijvers die klant zijn geworden

Flow

Het 4F-model start met het creëren van beweging, oftewel flow. Verschillende offline en online kanalen zijn in te zetten om onder de aandacht te komen bij (vooraf gedefinieerde) doelgroepen. Van koude kanalen met veel bereik, tot warme kanalen met selectiever bereik en alles wat er tussen zit.

Flow wordt gecreëerd door op een beurs te staan, een blog te schrijven, Google Adwords in te zetten of een reclame te lanceren op radio of tv. Afhankelijk van onder andere doelstellingen, doelgroep, budget en capaciteit, zullen één of meer kanalen in de flow fase worden ingezet.

Kanalen flowfase: Beurzen, congres, tv, radio, direct mail, blog, organic social, offline advertenties, Google Ads, SEO, display ads, YouTube, posters en meer.

Follow-up

De mensen die reageren op de uitingen in de flowfase worden gezien als (bovengemiddeld) geïnteresseerd en stromen automatisch door naar de follow-upfase. Mensen die bijvoorbeeld via een televisiereclame, een zoekwoord in Google of via een linkje in een extern blog naar de website navigeren, worden in een ‘remarketing-bakje’ gestopt. Zodra mensen uit een specifiek bakje weer op bepaalde websites zoeken, op YouTube specifieke video’s kijken of naar LinkedIn gaan, zien ze verschillende uitingen terug.

De uitingen in de follow-upfase zijn gericht om de bezoeker terug te halen en te motiveren tot het (alsnog) maken van een (sub)doel. Door conversie-optimalisatie in te zetten op het eind van de follow-up fase, wordt de conversieratio verder gestuwd.

Per product of dienst weegt de effectiviteit van remarketing anders. Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) bijvoorbeeld, hebben over het algemeen minder aan remarketing.

Kanalen follow-upfase: LinkedIn remarketing, Facebook/Instagram remarketing, RLSA, display remarketing, shopping remarketing, vergelijkbare doelgroepen en meer.

Focus

De voorgaande fasen leiden naar een (sub)conversie toe. Iemand laat contactgegevens achter om bijvoorbeeld een welkomstbonus te ontvangen. De bezoeker is van een anonieme bezoeker op de website naar een geverifieerd persoon getransformeerd. Nu de contactgegevens bekend zijn is het niet meer nodig om via relatief dure kanalen marketing te voeren. Nu is het mogelijk geworden een gerichte e-mail te sturen, gericht te bellen of gericht te remarketen.

“De bezoeker is van een anonieme bezoeker op de website naar een geverifieerd persoon getransformeerd”

Dit richt je in via marketing automation. Op dag 1 gaat mail 1 de deur uit, die wordt opgevolgd door mail 2 op dag 5. Als mail 2 wordt geopend en geklikt, wordt op een button waarbij de gebruiker uitkomt op een specifieke webpagina, wordt mail 3 verstuurd. Tevens volgt er een Google display-uiting op de personen die op de webpagina zijn uitgekomen, enzovoort.

De focusfase werkt toe naar een hoofdconversie, waarbij de bezoeker bereid is klant te worden. In deze fase kunnen overigens ook weer gerichte Facebook-uitingen, Instagramcampagnes, hard copy en meer worden benut om een conversie te ondersteunen.

Kanalen focusfase: e-mail, direct marketing, hard copy, social media, Google Ads, RLSA, display remarketing en meer.

Foster

Deze fase lijkt op de focusfase, waarbij ook sprake is van marketing automation. Nu de bezoeker klant is geworden, wil je dat dezelfde bezoeker vaker dan één keer converteert. De klant gaat een nieuwe fase in waarbij wordt ingespeeld op de persoonlijke wensen. Nu je de klant kent en weet wat de klant wil (koopt), is hier gericht op in te spelen. Dit is te herhalen gedurende de customer life cycle.

“Nu de bezoeker klant is geworden, wil je dat dezelfde bezoeker vaker dan één keer converteert”

Kanalen fosterfase: e-mail, direct marketing, hard copy, social media, Google Ads, RLSA, display remarketing en meer.

Content, data analyse en verwerking

Door alle fasen heen wordt veel bruikbare data opgebouwd. Welke kanalen dragen bij aan conversies, welke dragen bij aan de customer journey en aan de customer lifecycle? Welke campagne(uiting) heeft voor hoeveel procent bijgedragen tot welk doel? Door dit scherp te krijgen zijn de optimale paden, padlengtes, touchpoints en uitingen te bepalen.

Totaaloverzicht 4F Strategie Marketing Model

4F in de praktijk

Beknopt de vier fasen van het 4F-model uitgelegd met een voorbeeld:

1. Flowfase: Een anoniem persoon hoort via een radiocommercial informatie over een online marketing cursus en gaat via zijn/haar mobiel via Google search naar de website van het bedrijf dat de cursus aanbiedt.

2. Follow-upfase: Via de website wordt een cookie geplaatst waardoor het anoniem persoon een client-ID is geworden. Hierdoor is het mogelijk dat een paar uur later een remarketing-uiting in de vorm van een leadformulier wordt getoond op LinkedIn.

3. Focusfase: Nadat het leadformulier via de LinkedIn-advertentie is ingevuld en mevrouw Janssen haar naam en email-adres heeft achter gelaten voor een vrijblijvend contact wordt er contact opgenomen. Mevrouw Janssen neemt niet direct een dienst af. Ze twijfelt nog. Wel ontvangt ze nog twee e-mails met additionele informatie. Via de tweede e-mail klikt ze naar de betaalpagina en sluit ze een vierdaagse online-marketingcursus af.

4. Fosterfase: Nadat mevrouw Janssen de cursus online marketing voor beginners succesvol heeft afgerond, volgen er een half jaar later uitingen via Facebook-remarketing en e-mail, rondom een cursus online marketing voor gevorderden.

Wil je hoger komen in Google? Zijn je optimalisaties efficiënt genoeg dat je met ±20 minuten inspanning per dag topposities haalt in de zoekmachines? Ik wil je helpen met het opzetten van een efficiënte manier om je met minder inspanning, sneller te laten stijgen met jouw website in Google. Ik weet zeker dat ik het kan! Daarom organiseer ik de 10-dagen SEO challenge - Vergroot jouw SEO skills in 10 dagen! Je moet in de backend van je website kunnen als de challenge start. De eerstvolgende SEO challenge start weer binnenkort. Klik hier om meer te lezen en je in te schrijven: https://marketingmadheads.com/seo-challenge Er is slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus schrijf je in ASAP. Tot snel!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Dianne_Joosten

    Leuk model! Ga het zeker even uitvoeren bekijken en een keer uittesten 🙂


    11 december 2018 om 13:22
    Wouter Swagemakers

    Thanks Dianne, ik hoop dat het model je helpt!


    11 december 2018 om 13:28
    gerbenbusch

    Leuk model maar vooral online gericht en minder goed toepasbaar op bijv. een printadvertentie.


    11 december 2018 om 21:45
    Jacques Mentrop

    Hey Wouter, goed artikel en helder geschreven. We experimenteren momenteel zelf met jullie M platform, eerste indrukken zijn goed. Waar ik graag meer over zou weten is die marketing automation die je noemt. Welke tools of kanalen gebruik je daar het beste voor en hoe zet je ze in? Wellicht leuke input voor een vervolgartikel? 🙂 Super dank, hartelijke groet Jacques – Dutch Design Tables


    12 december 2018 om 08:34
    Wouter Swagemakers

    Hi Jacques, dat is erg goed om te horen:)! En goed idee om het stuk automation verder uit te diepen in een vervolgartikel. Daar ga ik tijd voor zoeken.

    Begin volgende week probeer ik je te bellen, dan kan ik eens meedenken welke tools en kanalen voor Dutch Design Tables het best passen.


    12 december 2018 om 12:07
    Rinus Wittenberg

    Hi Wouter, interessant verhaal – mooie doorkijk!


    31 december 2018 om 08:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!