Help mee de stand van E-Business in Nederland te bepalen

19 augustus 2008, 03:04

Zoals ook Marco Derksen zichzelf de vraag had gesteld hoe het stond met de organisatie van E-Business bij Nederlandse bedrijven, ben ik sinds 2007 bezig met het opstellen en valideren van een E-Business Maturity Model.

Na onderzoek bleek dat de meest recente E-Business modellen uit 2001 stamden. Terwijl we toch veilig kunnen stellen dat de online wereld (en de consument) behoorlijk veranderd is sindsdien. De vraag is dan ook in hoeverre bedrijven klaar zijn om de nieuwe consument online tegemoet te komen en hoe zijn zij hier intern op ingericht? Reden om een nieuw E-Business Maturity Model op te zetten. Versie 2.0 zullen we maar zeggen.

Na grondig bureau onderzoek heb ik een nieuw model opgesteld op basis van het standaard Capability Maturity Model en het Atos Consulting (ja, daar werk ik) specifieke klaverblad model. Dit EBMM 2.0 model heb ik aan de hand van een aantal interviews getoetst. Deelnemers waren onder andere: Philips, Organon, Akzo Nobel, NXP en Canon.

Op basis hiervan heb ik het basis model kunnen valideren en een aantal algemene conclusies kunnen trekken. Leuk, maar dat riep direct de vragen op als: wat is de toepasbaarheid hiervan voor bedrijven en hoe staat het er eigenlijk landelijk voor in Nederland en zijn er specifieke verschillen per sector aan te wijzen?

Doe mee aan het E-Business Maturity Benchmark onderzoek

Dan is het mooi dat je bij een grote consultancy werkt. In samenwerking met het Atos Consulting Trends Institute heb ik samen met Rudy Taels (Atos) en Philip Konings (Universiteit Tilburg) een E-Business Maturity Benchmark onderzoek opgestart. Doelstellingen van het onderzoek zijn:

  • Het valideren van de toepasbaarheid van het E-Business Maturity Model
  • Een benchmark van de huidige situatie van E-Business in Nederland
  • Een aantal sector specifieke benchmarks vaststellen
  • Komen tot een overzicht van best practices, tips en trucs voor de online organisatie

Doelgroep voor dit onderzoek zijn is E-Business managers en/of online kanaal verantwoordelijken van grote Nederlands bedrijven. Ben je ook benieuwd hoe jouw organisatie ervoor staat en hoe het nu eigenlijk echt zit met de volwassenheid van E-Business in Nederland? Doe dan mee met het online onderzoek. Het invullen van de enquête duurt ongeveer 20 minuten. Alle deelnemers die voldoen aan de eisen krijgen natuurlijk inzicht in het eindrapport en worden uitgenodigd voor een seminar (eind dit jaar).

Kortom, voor iedereen die zich op management niveau bezig houdt met E-Business een leerzaam onderzoek! Meedoen? Klik dan hier!

Voor meer informatie over het onderzoek ga je naar: het blog over het onderzoek of neem contact op met mij, Philip of Rudy.

Sinds de pre-historie van internet overtuigd van de mogelijkheden die het kanaal biedt aan bedrijven om dingen anders en beter te doen. Probeer dingen zo simpel mogelijk te maken, resultaten te bereiken en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen (en dat valt niet mee). Mijn expertise ligt op de gebieden: - Digitale Marketing strategie: het vertalen van marketing, sales en service doelstellingen in strategische richting, multi-channel strategie en internet kanaal verbeter programmas. - Digital Marketing Organisatie: meer rendement halen uit digital marketing door het in balans brengen van de strategie, management, processen, afdelingen, mensen en competenties. - Internet Performance Improvement: het opstellen en implementeren van internet balanced scorecards (gericht op de hele organisatie, niet alleen de website) - E-business interim & program management Eigenaar en senior strategisch digital marketing consultant bij MAXX//online: improving digital marketing performance. Nog meer weten over mij? kijk op mijn LinkedIn profiel of neem contact met me op.

Categorie
Tags

4 Reacties

    lbroekman

    @gijsbert Goed om te zien dat je het verhaal nu ook op dit podium kunt vertellen, ben benieuwd naar de input en de uitkomsten. Top dat het model wordt geactualiseerd, succes ermee.


    19 augustus 2008 om 05:23
    M. Roelofs

    Vreemd: De hele layout van mf wordt hier uit verband getrokken. Ik kon overigens het marketingfacts netwerk niet meer vinden. Hoe loopt het daar mee? anyone?


    19 augustus 2008 om 05:37
    Philip

    Vanochtend bleek door een technische fout het niet mogelijk om in te loggen in de enquête. Dit is inmiddels verholpen. Iedereen kan weer inloggen! Graag wil ik via deze weg de lezers van dit blog bedanken, welke ons hier op attendeerde.

    Succes met de enquête!


    19 augustus 2008 om 07:01
    media

    @Maarten: heb inmiddels layout aangepast, stonden een paar verdwaalde div’s in 😉


    19 augustus 2008 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!