Helft adverteerders formuleert geen campagnedoelen

16 december 2002, 19:46

De helft van de Nederlandse adverteerders formuleert niet structureel meetbare campagnedoelstellingen. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van bureau Hemels van der Hart Doublespace. Het onderzoek is gehouden onder de vijfhonderd grootste adverteerders in Nederland. Het reclamebureau blijkt in 94 procent van de gevallen geen rol te spelen bij het formuleren van doelstellingen. Ook worden negen van de tien bureaus niet afgerekend op het behalen van doelstellingen.

Meest voorkomende doelstelling bij adverteerders is omzetverhoging en toename van de verkoop (43%), gevolgd door toename van merkbekendheid en/of naamsbekendheid (39%). Op de derde plek staat respons op een campagne, actie, advertentie of reclame.

Volgens de ondervraagde adverteerders leent tv zich het beste voor het formuleren van meetbare doelstellingen (41%). Radio volgt met 32% en direct mail met 25%. Online media scoren maar enkele procenten. Bijna vier op de tien adverteerders die meetbare doelstellingen vastleggen, geven aan dat ze geen onderscheid maken in doelstellingen voor verschillende mediumtypen.

Bron: Incentive

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!