Helft van e-commerce is m-commerce in 2018 #ADV
Bijna de helft (49 procent) van de online bestedingen in zeven grote Europese e-commercelanden zal in 2018 op smartphones en tablets worden gedaan. Nu bedraagt het mobiele omzetaandeel nog maar 20 procent.
Dat stelt Forrester Research in een onderzoek naar de opkomst van mobile commerce, uitgevoerd in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden. Volgens het bureau zullen de mobiele uitgaven in vier jaar tijd bijna verdriedubbelen, van 43 miljard euro in 2014 tot ruim 113 miljard euro in 2018. M-commerce is dan goed voor bijna de helft van e-commerce.
Tablets versus smartphones
De mobiele uitgaven op tablets zullen de komende jaren harder groeien dan die op smartphones, verwacht Forrester. In 2018 zullen de grotere apparaten tekenen voor 38 procent van alle online aankopen, smartphones voor 11 procent. De grens tussen de devices zal de komende jaren overigens steeds moeilijker te trekken zijn: smartphones worden bijvoorbeeld steeds groter. Over wearable tech als slimme brillen en horloges, rept Forrester in zijn rapport niet.
Nederland versus de rest
Forrrester bekeek ook hoe de mobiele bestedingen (retail, travel en dergelijke) op afstand zich per markt ontwikkelen. In onderstaande figuur is te zien dat de omzetgroei in Nederland (gemiddeld 38 procent per jaar tussen 2013 en 2018) iets achterblijft bij die in omringende landen. Alleen in Groot-Brittannië nemen de uitgaven minder snel toe:
Mobiele achterstand omgebogen
Martin Gill, principal analist bij Forrester Research, vertelde een jaar geleden op het M-commerce Event dat Nederland de eerdere opgelopen mobiele achterstand had omgebogen in een voorsprong. “Als je kijkt naar het mobiele shopgedrag laat Nederland zich beter vergelijken met Japan en Zuid-Korea dan met Duitsland of zelfs de UK”, zei hij toen.
Tijdens het M-Commerce Event op 5 februari 2015 zal Michelle Beeson van Forrester Research in haar keynote presentatie uitgebreid ingaan op deze ontwikkeling en de kansen die het je biedt.
Deze dag staat in het teken van de recente trends en ontwikkelingen op het gebied van m-commerce. Je krijgt antwoord op vragen als: Wat is de rol van de smartphone en de tablet in de omnichannel wereld van jouw klant? Waarom kies je voor een app, een mobiele, adaptive of responsive site? Wat betekenen innovaties als iBeacons en NFC voor jouw business? En wordt de smartphone de portemonnee van de toekomst?
Meer informatie over het M-Commerce Event en het uitgebreide programma vind je op de website.