Halloween, het 2e carnaval van Nederland?

Uit onderzoek van Panelwizard voor Acties.nl onder 500 Nederlanders viert ondertussen een kwart Halloween. Dit was in 2022 nog maar 10%. De groei is dus letterlijk spookachtig snel.

22 oktober 2025, 09:04 2077 x gelezen

Bij Jan Monnikendam in Haarlem staat al weken een levensgroot skelet voor de deur. De etalage is gevuld met angstaanjagende maskers en kostuums. Halloween, ooit het griezelfeest van Amerika, verovert langzaam ook Nederland. Dit griezelige carnaval van Amerika komt steeds meer naar Nederland.

 

Maar wat is Halloween ook alweer? Oorspronkelijk komt Halloween uit Europa. Het was een Keltisch festival genaamd Samhain, dat werd gevierd in Ierland en Groot-Brittannië. Het markeerde het einde van het oogstseizoen en het begin van de winter. Later werd het gekoppeld aan christelijke feestdagen zoals Allerheiligen en Allerzielen. De naam “Halloween” is een samentrekking van “All Hallows’ Eve”, de avond vóór Allerheiligen.  De Ierse migranten namen de traditie mee naar Amerika.

Ondertussen is Halloween in Amerika het grootste verkleedfeest van het jaar geworden. En niet alleen mensen dossen zich daar steeds meer uit. Huizen ondergaan ook een enge metamorfose. Hele spookhuizen worden in de achtertuin gemaakt. Dit jaar ging een straat in Texas viraal toen buren elkaar al in september begonnen uit te dagen met steeds spectaculairdere versieringen. Via sociale media moedigden kijkers hen aan om het nog grootser, grappiger en griezeliger te maken.

In Nederland kun je langs in de Ahornstraat in Breda voor de ultieme Halloween beleving. Ze hebben er zelfs een spookhuis van 9 meter lang.

Merken en Halloween

Door de trick or treat traditie pakken snoepfabrikanten groots uit. Je mag natuurlijk niet zonder zoete traktaties zitten. In Amerika heeft M&M’s zelfs een rescue squad opgezet, zodat je tijdens Halloween niet zonder snoep komt te zitten.

Wat ook bij Halloween hoort zijn de pompoenen. Naast de uitgeholde Jack O’Lanterns wordt pompoen gedurende de Halloween periode aan allerlei producten toegevoegd. Zo zie je overal seizoenbieren oppoppen. Niet te verwarren met ons Bockbier dat rond hetzelfde moment gelanceerd wordt. Nederlandse brouwerijen zoals Gebrouwen door Vrouwen hebben hun eigen Pumpkin Ale en Lowlander wil zelfs pompoen verspilling tegengaan met hun speciale Pumpkin Weizen.

Horror films en Halloween

Halloween en enge films horen ook bij elkaar. De klassiekers Halloween met Jamie Lee Curtis komen ieder jaar weer terug op alle streamingsdiensten rond deze periode. En in de bioscoop lijken er iedere dag meer horrorfilms te komen. Het horror genre is populair. We vinden het blijkbaar leuk om samen jump scares te delen. Met Halloween komen de toppers uit zoals dit jaar Black Phone 2. Fanta speelt hierop in met hun speciale Halloween verpakkingen met klassieker als Chuckie en The Grabber van Black Phone.

In mijn tijd bij T-Mobile hebben we op Halloween ingespeeld met de horror komedie House of No Limits. Deze speelfilm is gefilmd op een Samsung Galaxy en werd de trending video op YouTube rondom Halloween. Mensen keken ruim 50 (!) minuten lang naar een spot van Samsung en T-Mobile.

Halloween wordt dus populairder, maar toch zijn er tot nu toe weinig merken in Nederland echt volledig op Halloween ingesprongen, Misschien zijn ze wel bang gewoon voor social jump scares. Of dat ze de plank misslaan zoals Walibi dat volledig deed met hun laatste Freaknight campagne. Ik ben er in ieder geval klaar voor om me tijdens Halloween te laten verrassen of me rot te schrikken.

Randy van Essen
Brand Strategy Director bij New Growth

Brand marketingspecialist pur sang, met een aanstekelijke nieuwsgierigheid naar wat mensen drijft en hoe merken daarop kunnen inspelen. Geeft richting aan gevestigde merken en helpt nieuwe merken hun plek te veroveren. Als Partner & Brand Strategy Director bij New Growth, onderdeel van TBWA, vertaalt hij menselijk inzicht en creatief denken naar strategieën die merken relevant houden in een veranderende wereld. Daarvoor werkte hij ruim twintig jaar aan de merkzijde voor internationale namen als O’Neill, Reebok en T-Mobile. Altijd met dezelfde missie: merken bouwen die mensen in beweging brengen en groei betekenisvol maken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!