• Usability & design
    wordt gesponsord door

Growth hacking: 25 must-have tools voor marketeers

Growth hacking: 25 must-have tools voor marketeers
, RevelX
@NoudvanAlem

Dé tools om je leven (of: je werk) als marketeer makkelijker te maken. Vijfentwintig maar liefst, van webmaster-tools, meer Twitter-volgers, deel-opties tot aan Google Trends en Unsplash. Growth hacking, toepasbaar gemaakt op jouw vakgebied.

Dit artikel bevat je virtuele toolbox, met 25 tools die het leven van een marketeer eenvoudiger maken. (Handig zoeken naar heel veel tools? Dat kan.)

1. Alexa: doet jouw competitie iets beters dan jij?

Het gaat goed met je, maar vergeet nooit om de concurrentie in het oog te houden. Hoe gaat het bijvoorbeeld met hun website? Natuurlijk heb je Alexa gebruikt om hun verkeer te rangschikken, maar wist je dat deze tool veel meer kan? Alexa kan ook concurrenten identificeren waarvan je niet bewust was. Het zal je vertellen wat zij beter doen en je het benodigde advies geven om dit op te lossen. Deze tool heeft een gratis proefperiode van zeven dagen.

2. Bing Webmaster Tools: minder bekend alternatief voor Google Search Console

Als we het hebben over SEO, denken mensen dat het allemaal om Google gaat, maar Bing heeft een marktaandeel van 9 procent, wat neerkomt op miljarden zoekopdrachten. Dus als je website geoptimaliseerd is voor Google, begin dan met Bing-optimalisatie. Als het minder bekende alternatief van Google Search Console, helpt Bing Webmaster Tools je bij het verbeteren van de prestaties van jouw site door het aanbieden van hulpprogramma's voor het oplossen van problemen met het crawlen en indexeren van je website, het maken van sitemap, het verzenden en ping-tools, website-statistieken en nog veel meer.

3. BrokenLinkCheck.com: fix de gevolgen van snel veranderend internet

Dode links op een website leiden tot een slechte klantervaring. Ze maken een website ook achterhaald. Daarom bestraft Google gestrande links, en SEO-experts waarschuwen je om ze te repareren.

"Dode links leiden tot een slechte klantervaring"

Heb je je website onlangs gecontroleerd? Vanwege het supersnelle veranderende karakter van internet is de kans groot dat je site verbroken links bevat. Een gratis en eenvoudige manier om dit te controleren is BrokenLinkCheck.com. Deze tool controleert je webpagina's op dode links en rapporteert slechte hyperlinks. Sterk aanbevolen!

4. Klik om te tweeten: maak delen gemakkelijk

Om meer verkeer naar je website te genereren, helpt het wanneer bezoekers je inhoud tweeten. Via Click to Tweet wordt dit proces super makkelijk. Met deze tool kun je op je website de tekst en link invoegen die je wilt laten tweeten. Het resultaat is dat websitebezoekers je bericht sneller zullen delen. Verder zal de tweet worden geschreven zoals jij het wilt.

5. Converteren: gepersonaliseerd targetten

De eenvoudigste manier om de omzet te verhogen, is door meer producten aan je trouwe klanten te verkopen. Een goed hulpmiddel om dit te bereiken, is de A/B-testtool van Convert. Dit is een betaalbare, gebruiksvriendelijke optimalisatietool. Vooral nuttig zijn de personaliseringsfuncties van Convert waarmee je meer overtuigingskracht kunt bieden door specifieke pagina's te koppelen aan specifieke mensen met een rijke geo-targeting.

6. Crowdfire: meer Twitter-volgers

Dus je hebt niet genoeg Twitter-volgers? Probeer dit: volg elke dag honderd andere gebruikers van Twitter. Een enorm percentage zal je terug volgen. Een geweldige app om dit te doen is Crowdfire. Deze app versnelt de groei van je Twitter-bereik.

7. Crystal-app: ken je klant voordat je haar ontmoet

Hoe communiceer je met iemand die je voor de eerste keer ontmoet? Als je iets aan deze persoon wilt verkopen, wil je een kleine indicatie hebben van wat voor soort persoon je zal ontmoeten. De Crystal-app toont je de beste manier om met iedereen te communiceren op basis van hun unieke persoonlijkheid. Crystal analyseert openbare gegevens om je te laten zien hoe je van een bepaalde persoon kunt verwachten dat hij zich gedraagt, hoe hij of zij wil worden aangesproken en misschien nog belangrijker, wat je kunt verwachten van de relatie. Natuurlijk is praten met iemand de beste manier om een ​​klant te leren kennen, maar Crystal is een goede manier om dat gesprek voor te bereiden.

"Hoe communiceer je met iemand die je voor de eerste keer ontmoet?"

8. Doorsturen naar een vriend: wees beter deelbaar

Eén van de belangrijkste KPI's in e-mailmarketing is het percentage doorgestuurde nieuwsbrieven. Om beter deelbaar te zijn, zorg je ervoor dat je altijd een 'E-mail to a friend'-knop of link in je marketing e-mails plaatst. Ik raad de tool Forward to a Friend tool van MailChimp aan. Je campagnerapport in MailChimp laat zien hoe vaak je campagne werd doorgestuurd en hoe vaak die doorgestuurde e-mails werden geopend.

9. Hoe je website-bezoekers echt gaat begrijpen: Google Tag Manager

Als content een groot deel van je website is, moet je de scroll-diepte meten: hoe ver gebruikers door scrollen op je website en welke subpagina's ze bezoeken. Dit geeft een indicatie van hoe zij de content gebruiken en welke wensen en interesses zij hebben. Je kunt de scrolldiepte volgen via Google Tag Manager, een tool die ook AdWords, Google Analytics, Floodlight en niet-Google-tags toevoegt en bijwerkt op een website. Deze tool is een handige manier om het gedrag van je websitebezoeker echt te leren begrijpen.

10. Google Trends: de gratis en eenvoudige trendwatcher

Je hoeft geen trendwatcher in te zetten als je Google Trends gebruikt. Op basis van Google Search geeft dit hulpprogramma aan hoe vaak een bepaalde zoekterm is ingevoerd in verhouding tot het totale zoekvolume in verschillende regio's van de wereld en in meerdere talen. Hierdoor kan Google Trends inzicht geven in de onderwerpen waar de bevolking om geeft en je op de hoogte houden van ontwikkelingen. De tool wordt ook gebruikt om financiële markten te verkennen.

11. Leer schrijven als Hemingway

Wil je in minder tijd betere content schrijven? Gebruik de Hemingway-app om je teksten te optimaliseren: een spellingcontrole, maar in plaats van de spelling te controleren, controleert het stijl. Het zorgt ervoor dat je lezer zich zal concentreren op je bericht, niet op de proza. Hemingway beoordeelt het 'niveau' van de tekst met behulp van de geautomatiseerde leesbaarheidsindex en markeert de woorden en zinnen die je moet wijzigen om de tekst aantrekkelijker te maken. Deze gratis app is als een geautomatiseerde proeflezer die inhoud overtuigender en effectiever maakt.

12. Owler: hou je concurrent scherp in de gaten

Een oogje op je concurrent houden is een fascinerende activiteit, maar het is niet erg kosteneffectief. Er is een leuke oplossing: met Owler kun je bijhouden welke bedrijven je wilt volgen. Is er nog nieuws? Hebben ze nieuwe investeerders gevonden? Owler bezorgt je al deze updates en meer direct in je inbox.

"Een oogje op je concurrent houden is een fascinerende activiteit, maar het is niet erg kosteneffectief"

13. Betaal met een Tweet: leuke manier voor meer shares

Consumenten houden van gratis dingen en jij wilt bereik krijgen. Dus, hoe combineren we deze twee feiten? Vraag klanten om je te belonen voor het delen van waardevolle informatie door erover te tweeten! Een handige manier om dit te bereiken is Pay With a Tweet. Met deze tool krijgen klanten toegang tot jouw content zodra ze er op social media over posten.

14. Piktochart: je hoeft geen dure ontwerper in te huren

Een foto is duizend woorden waard. Maar je bent misschien geen ontwerper en hebt niet het budget om er een in te huren: daar is een growth hack voor! Piktochart is een eenvoudige, infographicontwerp-app die makkelijk in gebruik is en handig werkt om prachtige, hoogwaardige afbeeldingen te produceren. 

15. PPC-zoekwoordentool: haal het meeste uit elke euro

Als je op zoek bent naar nieuwe manieren om de Pay-Per-Click-campagne te optimaliseren en het maximale uit elke uitgegeven euro te halen, kan deze tool helpen. De PPC-tool voor zoekwoorden helpt bij het maken en bewerken van zoekwoordenlijsten voor search campagnes. De huidige versie is zojuist uit de bèta fase gehaald. SEMrush heeft nog een extraatje toegevoegd voor betaalde gebruikers: verbeterde lokale zoekwoordstatistieken.

16. PDFill PDF Tools: een PDF-bestand hacken

PDF's kunnen een nachtmerrie zijn. Zonder dure software lijkt het onmogelijk om iets in deze documenten te veranderen. Fout! Check de PDFill PDF Tools-website. Het biedt gratis PDF-functies voor het samenvoegen, splitsen, herschikken, verwijderen, coderen, decoderen, roteren, bijsnijden en opnieuw formatteren van PDF-pagina's, en nog veel meer. Vanaf nu zullen PDF's leuk zijn!

17. Leesbaarheidstest-tool: geheim ingrediënt voor goede content

De kans is groot dat je een fatsoenlijke schrijver bent, maar een beetje hulp nodig hebt om echt goed te zijn. De Readability Test Tool biedt een snelle en eenvoudige manier om de leesbaarheid van je werk te testen. Maak eenvoudige bewerkingen in je teksten zodat ze ook echt effectief zijn.

18. SERPSimulator.com: Ja SERP!

Als je vandaag een wijziging in je blog moet aanbrengen om meer traffic te genereren, raden we je aan goede snippits te schrijven. Dit zijn korte beschrijvingen van de tekst die Google toont om de pagina te beschrijven. Snippets worden meestal van de metabeschrijvingstag van je blogpagina gehaald. Met SERPSimulator.com kun je zien hoe organische vermeldingen eruit zien in de zoekresultaten van Google. Je kunt de metatitel, metabeschrijving en meer aanpassen om vermeldingen aantrekkelijk te maken om meer verkeer naar de website te genereren.

19. Twilighter: website-traffic vergroten met eenvoudige tool

Wil je je traffic laten groeien? Maak het delen en het maken van comments van je content eenvoudiger. Twilighter kan hierbij helpen. Met deze tool kan elke bezoeker op de website of blog eenvoudig elk deel van je content markeren en deze onmiddellijk delen op Twitter. Hoe meer je lezers zich bezighouden met je inhoud, hoe meer nieuw verkeer de site zal krijgen.

"Maak het delen en het maken van comments van je content eenvoudiger"

20. UnBounce: bouw een landingspagina die echt wat oplevert

Als je begint met het opzetten van een nieuwe marketingcampagne, hoef je niet elke keer een nieuwe website te bouwen. Een nieuwe bestemmingspagina voor elke nieuwe campagne is voldoende. Natuurlijk wil je dat deze pagina effectief is. Een goede tool om dit te bereiken is Unbounce. De Unbounce Builder biedt elk lid van je team de mogelijkheid om snel landingspagina's, pop-ups en plakbalken te maken voor elke campagne, zonder codering. Met Unbounce's hulpmiddelen voor leadgen en conversieoptimalisatie kun je het conversiepotentieel van elke bezoeker op zowel je website als op de bestemmingspagina's maximaliseren.

21. Unsplash: goede foto’s die voor het oprapen liggen

Heb je een website en heb je geweldige foto's nodig om de aandacht van je doelgroep te trekken? Een optie is het kopen van hoogwaardige stockfoto's van iStock of Getty's ThinkStock. Als je budget wat krap is, kunt je Unsplash gebruiken, een site met prachtige gratis foto's die je kunt gebruiken.

22. Upwork: huur geen werknemers in

Laat je niet afleiden door niet-kritieke processen. Het bedrijf van de toekomst is lean & mean. De platformeconomie helpt dit te bereiken. Gebruik online werkplekken zoals Upwork om freelance schrijvers en ontwerpers in te huren. Het is een geweldige manier om kosten te besparen, administratieve rompslomp te voorkomen en geweldige werknemers van over de hele wereld een kans te geven.

23. Waarom je de Wikipedia van jouw vakgebied zou moeten worden

De beroemde Wikipedia-software is gratis voor iedereen te gebruiken. Dit creëert geweldige kansen. Maak bijvoorbeeld een wiki om kennis te delen op jouw werkgebied. Dit zal van je organisatie een thought leader maken. Een goed voorbeeld is de Shopping Tomorrow-wiki, waarin Nederlandse e-commerce-experts samenkomen.

"Maak een wiki om kennis te delen op jouw werkgebied"

24. Yoast: plug-in

Het optimaliseren van je website voor zoekmachines is vandaag de dag een must. Wist je dat een deel van deze immense taak kan worden geautomatiseerd? De geweldige WordPress plug-in Yoast helpt bij het optimaliseren van je webpagina. De tool leid je door alle SEO-stappen, dus je hoeft geen dure SEO-expert in te huren.

25. YouTube Analytics: verschillen resultaten voor vrouwelijke kijkers?

Je weet ongetwijfeld hoe je Google Analytics moet gebruiken. Maar wist je dat er ook YouTube Analytics is? Het ondersteunt gerichte, real-time query's om aangepaste rapporten te genereren als reactie op gebruikersinteractie. Sommige vragen die kunnen worden beantwoord door YouTube Analytics zijn:

  • Hoe vaak zijn je video's bekeken?
  • Hoe lang kijken kijkers gewoonlijk naar een video?
  • Zijn de resultaten anders voor vrouwelijke kijkers tussen 25 en 34 jaar oud?
  • Hoe verschillen kijkpatronen in landen waar je echt op gefocust bent?

Meer weten over growth hacking? Vanaf april volg je bij NIMA de mastercourse Growth Hacking en leer je alles over het growth hacking proces, groei teams, groei mindset, experimenten, testing, marketing automation, data tracking, digital tools en meer.


Delen

0
7


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Bedankt voor het delen van deze 25 tools!

    geplaatst op
  • Wow! Dank voor het delen van deze 25 tips die verder gaan dan de voor de hand liggende tools, Noud! Ook de link naar de Growth Directory is erg nuttig! :)

    geplaatst op
  • Cool! thnx voor jullie leuke reacties Maarten en Denise!!

    geplaatst op
  • Hemingway lijkt me fantastisch, maar een bezoekje aan de site leert me dat het helaas niet gratis (meer) is....

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.