Groei in markt van mHealth

28 juni 2018, 13:00

De mHealth-markt is inmiddels tien jaar oud. Dit staat in de traditionele gezondheidszorg ongeveer gelijk aan de tijd die er nodig is om een nieuw product te ontwikkelen. In het digitale tijdperk is tien jaar zo goed als prehistorisch. Toch veranderen de twee markten samen de gezondheidszorg. Het ‘mHealth Economic Program’ brengt ieder jaar een rapport uit over ontwikkelingen op de mHealth-markt. De belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.

MHealth staat voor mobile health. De term wordt gebruikt voor toepassingen van apparaten als mobiele telefoons, tablets en wearables in de gezondheidszorg: van de sms-reminder voor je afspraak bij de tandarts tot de wearable die iedere vijftien minuten de hartslag doorstuurt naar de dokter.

Android populairste platform voor medische apps

De markt voor mobile health is de afgelopen jaren constant gegroeid en er wordt verwacht dat de groei aanhoudt. In 2017 waren er al 325.000 medische apps beschikbaar in alle grote appstores. Vooral Android-apps voeden die groei. Android heeft namelijk een groei van 50 procent meegemaakt in 2016-2017. Voor iOS is de groei van medische apps blijven steken op 20 procent. Dit betekent dat de Google Play Store van Android op dit moment het nummer 1 platform voor medische apps is.

Mobile health app-uitgevers houden rekening met de beschikbaarheid van hun app op meerdere platformen. 82 Procent ontwikkelt voor meer dan één platform. Opvallend is dat vooral bureaus graag ontwikkelen voor iOS (95 procent).

In contact met doktoren

Medische apps worden om verschillende redenen op de markt gebracht. De meest populaire reden is om in contact met doktoren te komen (30 procent), gevolgd door ‘diabetes’, ‘hart, circulatie en bloed’ en ‘medicatie’. Wel verschillen de redenen om een app uit te brengen erg, per type bedrijf. Zo focussen farmaceutische bedrijven zich vooral op apps voor ‘medicatie’, ‘diabetes’ en ‘hart, circulatie en bloed’, terwijl ziekenhuizen zich meer richten op apps voor efficiëntie in het ziekenhuis. mHealth organisaties richten zich meer op de ‘mentale gezondheid’.

Op basis van de afgelopen rapporten wordt voor de komende vijf jaar verwacht dat diabetes het veld met de beste marktcondities voor digital health oplossingen is, gevolgd door obesitas en depressie. Al hebben succesvolle mHealth-app-uitgevers een wat andere mening over de top drie: zij verwachten dat diabetes nog betere marktcondities heeft dan de andere partijen, zetten depressie op plaats twee en plaatsen verdere alle andere therapievelden onder het gemiddelde van het rapport.

Zorgverzekeraars zijn het distributiekanaal

Hoe vinden medische apps hun weg naar de gebruikers in de toekomst? Naar verwachting voornamelijk via zorgverzekeraars. Verzekeraars zullen de komende jaren als distributiekanaal van mHealth-apps blijven groeien. Als distributiekanaal voor mHealth-producten hebben ziekenhuizen, artsen en farmaceutische organisaties de afgelopen jaren als distributiekanaal teleurgesteld.

Goede marktcondities voor mHealth

Nederland staat op plaats zes in de top vijftien van landen met de beste marktcondities voor mHealth. Er is onder andere gekeken naar toegang tot investeerders, acceptatie door doktoren, bevolkingsomvang en het percentage van de uitgaven voor gezondheidszorg.

Welke landen interessant zijn voor app-uitgevers, hangt af van het stadium waarin de organisatie is. Start-ups kijken vooral naar landen waar er eenvoudig toegang tot investeerders te krijgen is. Volwassen organisaties met groeiwensen kijken naar landen waar ze eenvoudig nieuwe business partners kunnen vinden en waar apps veelal door doktoren geaccepteerd worden.

Ervaring app-uitgevers groeit

Veel app-uitgevers in mHealth zijn redelijk onervaren met het uitbrengen van medische apps. In 2016 bracht 28 procent de eerste digitale product uit. Aan de andere kant van het spectrum heeft 19 procent van de app-uitgevers zeven jaar of meer ervaring met mobile health. Vooral die laatste groep is de afgelopen jaren gegroeid, waardoor het gemiddelde aantal jaren ervaring toeneemt.

Regulering verandert

De gezondheidszorg staat onder strikt toezicht, offline en online. In Amerika kondigde de Food and Drug Administration (FDA) in 2017 grote veranderingen aan, waardoor het makkelijker wordt om mHealth-producten te lanceren. De kern van de verandering is dat, als je organisatie eenmaal goedgekeurd is, niet niet ieder individueel digitaal product door het goedkeuringsproces geloodst hoeft te worden.

In Nederland werkt dit (nog) anders en moet ieder product individueel gecertificeerd worden. Als bijvoorbeeld je mobiele app als een medisch hulpmiddel wordt gezien, dient de app voorzien te worden van een CE-markering.

Kortom, de mHealth-markt is erg dynamisch en dit zal de komende jaren niet gaan veranderen. Als je een medische app ontwikkelt, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en samen met een digitaal bureau te kijken hoe je kan zorgen dat de app zich onderscheidt en echte waarde voor de gebruikers heeft.

Alle grafieken en resultaten komen uit het rapport van het mHealth Economic Program. Zelf het rapport downloaden? Dat kan hier.

Kim Pot
Marketeer bij Inspire

Ik werk als marketeer bij digitaal bureau Inspire. Vanuit het hart van Utrecht ontwikkelen we op maat gemaakte websites, webapplicaties en mobiele apps. Dat doen we veelal voor opdrachtgevers in de gezondheidszorg.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!