Google vult bedrijfsgegevens maps met freelancers

20 augustus 2007, 14:07

In de VS althans. Als Google Representative kan iedereen met een digitale camera en wat sociale vaardigheden betaald helpen de Google maps database voor bedrijven te vullen. Google reps. dienen bijvoorbeeld gegevens als openingstijden, geaccepteerde betalingsvormen te achterhalen en de eigenaar te vertellen over Google maps en Adwords. Daarnaast maakt de Google reps. een aantal foto’s van het bedrijf voor in Google maps. De verdienste per succesvol aangemeld bedrijf lopen op tot $10,-

Eenmaal bezocht door een ‘Representant van de Google community’ zal het bedrijf verwezen worden naar deze landingspagina alwaar hij zijn gegevens kan controleren en ook een Adwords account kan openen. Klinkt erg slim allemaal.

Als hier nu weer zo’n colporteur van weer een restaurant aan de deur komt waar ik 4 keer bijna gratis kan eten dan komt dat altijd wat grinzy over. Maar een Google reps., echt iemand van vlees en bloed, een echt mens die namens een van de grootste merken ter wereld speciaal naar jou afdaalt om gegevens aan je te vragen voor je gratis vermelding op maps, dat is natuurlijk andere koek. En als je dan ook nog zo’n speciale Google maps sticker krijgt als in Londen gesignaleerd ben je natuurlijk helemaal ‘the man’.

Voor Google is dit een slimme en goedkope manier om maps te vullen met waardevolle data en MKBers aan de Adwords te helpen. Wanneer gaat Teleatlas of TomTom deze strijdt aan? Als het zo doorgaat zijn mijn points of interest, de database van benzinestations, ziekenhuizen, musea en restaurants straks nogal kale gegevens vergelijken met de maps variant.

Lijkt me trouwens een ideale bijbaan voor studenten en gepensioneerden. Wanneer zal dit in Nederland geïntroduceerd worden?

Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: 'live' workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus. Met de SEO tool SeoEffect tenslotte, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5000 websites gebruikt.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!