Google moet Joan Miró doodle verwijderen
Gisteren eerde Google de Spaanse schilder Joan Miró (1893-1983) ter ere van z’n verjaardag met een eigen doodle. Joan Miró wordt naast Picasso en Dalí beschouwd als één van de grote drie van de Spaanse 20ste-eeuwse beeldende kunst.
Echter de familie van Joan Miró was niet blij, toen zij donderdagochtend elementen van de surrealistische schilder in het Google logo ontdekte. De “Artists Rights Society”, die de rechten van de familie Miró en 40.000 andere visuele kunstenaars behartigd heeft Google verzocht de beeltenis te verwijderen.
In de Joan Miró doodle, gemaakt door Dennis Hwang, zijn elementen verwerkt van ‘The Escape Ladder’ (1940), ‘Nocture’ (1940) en ‘The Beautiful Bird Revealing the Unknown to a Pair of Lovers’ (1941).
“Er zijn onderliggende auteursrechten verbonden aan de werken van Miró en Google zet de doodle online zonder de rechten hiervoor te hebben” zegt Theodore Feder, voorzitter van de “Artists Rights Society”. Tevens betreft het een vervorming van het originele werk van Miró en in dat opzicht overtreedt het de morele rechten van de kunstenaar, voegde Feder hieraan toe.
In een uitgegeven verklaring zegt Google het verzoek te zullen respecteren, maar ontkende de schending van het auteursrecht. “Van tijd tot tijd maken wij speciale doodles van belangrijke mensen in de geschiedenis, die wij bewonderen. Joan Miró heeft een uitzonderlijke bijdrage aan de wereld geleverd met zijn kunst en wij willen hier graag een ode aan brengen.”
Feder zei dat de “Artists Rights Society” één keer eerder copyright schending ter sprake heeft gebracht bij Google. Dit was in mei 2002, toen het bedrijf uit Mountain View het werk van Salvador Dalí had verwerkt in haar logo. Na contact met Google werd de Dalí doodle verwijderd.
De “Artists Rights Society” ontvangt dagelijks honderden aanvragen van media organisaties, die een auteursrechtelijk beschermd werk in enerlei vorm willen reproduceren. Het autorisatie proces is simpel zegt Theodore Feder: “Google hoefde slechts een e-mail te sturen, waarin toestemming wordt gevraagd voor het gebruik van betreffende beelden.”
“Wij nemen vervolgens contact op met de stichting of de familie van de betreffende kunstenaar, die ja of nee hoeft te zeggen” vertelt Feder.
Andere kunstenaars waarvoor Google een doodle heeft gemaakt zijn: Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh, Escher, Michelangelo, Picasso, Andy Warhol, Piet Mondriaan en Monet.
De kunstenaars waarvoor Google tot nu toe een doodle heeft gemaakt komen allemaal voor in de Artcyclopedia.com Top 30, een lijst met meest gezochte schilders. Populaire kunstenaars, waarvan we in de toekomst ongetwijfeld een doodle van kunnen verwachten: Rembrandt, Paul Cezanne, Edvard Munch en Peter Paul Rubens.
Ik vind het een beetje kleinzielig van de familie van Miro. De morele rechten van de kunstenaar schaden door vervorming van het werk? Een hommage zou ik het noemen. En zelfs als het een persiflage is, kom op, dat moet toch kunnen?
Leve de Creative Commons.
Je familie kan je niet uitzoeken…
Miro zou het hebben weten te waarderen,
zo`n postzegel…
“Een hommage zou ik het noemen”
Ik zou het zelf commercieel gewin over de rug van Miro noemen. Google (=commercieel bedrijf) probeert door de Doodle tenslotte het imago te verbeteren (= gewin).
Vindt je dat elke producent schilderijen (of anderer ontwerpen, foto, portretten) mogen afdrukken op hun producten, ook als er nog rechten op zitten?
En daarnaast kan ik me voorstellen dat je als rechten houder niet wil dat de kunstwerken ‘vervormt worden’, want zo is de kunst oorspronlelijk niet bedoelt.
Mwah, ik denk ook niet dat Miro er blij mee zou zijn geweeest.
” Voor mij is een vorm nooit iets abstracts; het is altijd een teken van iets. Het is altijd een mens, een vogel of iets anders. Voor mij is schilderen nooit een vorm omwille van de vorm.”…..” Een essentiële factor in mijn werk is altijd mijn behoefte tot zelfdiscipline geweest. Een schilderij moet nauwkeurig zijn tot op de millimeter, moet in balans zijn tot op de millimeter”
Miro
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!