Google lanceert The Google Foundation

12 oktober 2005, 11:09

Enige maanden geleden werd op diverse forums waaronder Search Engine Roundtable gespeculeerd over de plannen van Google voor het domein Google.org. Speculeren is vanaf vandaag niet meer nodig. Google heeft aangekondigd de Google Foundation te hebben opgericht.

De Google Foundation gaat zich volgens oprichters Sergey Brin en Larry Page richten op (vrij vertaald) “het stimuleren van innovatieve oplossingen en resources om zo ?s werelds grootste problemen te helpen oplossen”. Een aardig ambitieuze doelstelling, maar Google heeft dan ook niet minder dan $90.000.000 beschikbaar gesteld om de doelstelling te verwezenlijken.

Als organisatie ondersteunt Google Foundation onder meer initiatieven op het gebied van armoedebestrijding, economische bevordering en het scheppen van werkgelegenheid middels donaties uit het fonds en het ter beschikking stellen van advertentieruimte. Inmiddels is meer dan $33 miljoen aan mediawaarde ter beschikking gesteld aan meer dan 850 non-profit organisaties, aldus Google.

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jacobien

    @ Remi

    Er zijn wel meer van dergelijke ‘fondsen’. Ilse is echt niet de eerste.

    Bovendien vraagt Ilse er aandelen voor terug, dus is het eerder een gewone investeringsmaatschappij in plaats van een fonds met

    charitatief karakter.


    12 oktober 2005 om 14:18
    Remi

    @ Jacobien,

    Ik kijk vaak een beetje te veel met de search bril naar dit soort dingen. Natuurlijk heb je gelijk dat er veel meer fondsen bestaan.

    Dat bij Ilse een aandelenconstructie was is me trouwens ontgaan.

    Dus Google geeft gewoon geld weg, terwijl Ilse er op termijn aan wil verdienen? Hmm… Ik denk dat Google er op termijn ook wel weer wat aan over houdt trouwens.


    12 oktober 2005 om 14:48
    Tim

    Slimme zet van Google als je het aan mij vraagt. Zo wordt het merk Google verbonden aan het bestrijden van armoede en werkgelegenheid. En natuurlijk de nodige aandacht van de media…


    12 oktober 2005 om 18:38
    BasPaauw

    Ik denk dat je hier (het spijt me alweer) meer vanuit een Amerikaans oogpunt moet kijken. Vrijwel ieder persoon of bedrijf met een beetje geld heeft in de US een eigen fonds of stichting. Het grootste particuliere fonds is niet verbazend het “Gates fonds”. Deze fondsen betalen diverse goede doelen. Bill Gates heeft zodoende veel invloed op de kwaliteit van de opleidingen in de US. Met name dankzij de Ford foundation kijk ik iedere dag het BBC World journaal. En mede dankzij weer een ander Amerikaanse fonds wordt er hier in Nederland onderzoek gedaan naar Quantumfysica. De oprichter van CNN, Ted Turner, betaald al sinds jaren vele miljoenen aan de UN om de schulden van de US op te vullen. Het is dus niet echt bijzonder dat Google een eigen foundation heeft opgericht. Het was te verwachten. Ik zou het eerder vreemd vinden als hier veel aandacht aan besteed wordt.

    In Nederland is de situatie anders. De overheid besteedt procentueel veel meer aan goede doelen in de vorm van subsidie opleidingen en ontwikkelingssamenwerking. Daar betalen jullie (ik niet) met zijn allen aan mee. Daarnaast geven wij Nederlanders persoonlijk gemiddeld veel meer aan goede doelen.


    12 oktober 2005 om 20:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!