Google grote winnaar nationale zoekmachine onderzoek
Checkit heeft in samenwerking met R&M Interactive onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid en gebruik van zoekmachines in Nederland. Het onderzoek, inmiddels bekend als de Nationale Search Engine Monitor, is eind oktober uitgevoerd onder 1.185 internet-gebruikers. Uit de resultaten blijkt dat Google de onbetwiste leider onder de zoekmachines.
Maar liefst 98% van de Nederlandse internetgebruikers kent Google, 90% gebruikt deze zoekmachine wel eens en Google heeft in Nederland een marktaandeel van 74%. Dit alles staat in schril contrast met de cijfers van de bekendste Nederlandse zoekmachine Ilse. De naamsbekendheid van Ilse blijft met 92% weliswaar onverminderd hoog, slechts 33% van de Nederlandse internetgebruikers maakt nog wel eens gebruik van deze zoekmachine. Ilse neemt 14% van de zoekmachinemarkt in Nederland voor haar rekening.
Geholpen naamsbekendheid (verschil tov februari 2004):
1. Google 98% (+1%)
2. Ilse 92% (-4%)
3. MSN 68% (-3%)
4. Altavista 73% (-5%)
5. Yahoo 73% (-2%)
6. Lycos 73% (-1%)
Wel eens gebruikt (verschil tov februari 2004):
1. Google 90% (+7%)
2. Ilse 33% (-14%)
3. MSN 16% (-5%)
4. Altavista 13% (-3%)
5. Yahoo 10% (-2%)
6. Lycos 5% (-5%)
Meest gebruikt (verschil tov februari 2004):
1. Google 74% (+6%)
2. Ilse 14% (-3%)
3. MSN 3% (-1%)
4. Altavista 2% (-)
5. Yahoo 4% (+3%)
6. Lycos 0% (-1%)
Bron: