Google gaat in Travel, Yahoo! gaat verder met Travel

26 oktober 2005, 18:38

Zowel Yahoo! als Google hebben vandaag een extra stap richting Travel gezet. Zoek je in Google naar twee bestemmingen, dan krijg je boven het zoekresultaat een resultaat waarmee je rechtstreeks in travelsites kunt zoeken naar tickets op jouw vertrek- en terugkomstdatum. (Expedia, Hotwire & Orbitz) Yahoo! heeft haar Yahoo Travel uitgebreid met een Trip Planner. Deze adviseert je bij het plannen van je uitstapjes op je bestemming.

Google

Zoek je in Google bijvoorbeeld naar Amsterdam New York (deze link schijnt soms niet te werken afhankelijk van je instellingen) dan zul je boven de organische resultaten het bovenstaande resultaat aantreffen.

Vul nu je vertrek- een terugkomstdatum in en klik op één van de drie linkjes. In die site wordt meteen het aanbod aan vliegtickets op de betreffende data getoond en je kunt direct boeken.

Google trekt hiermee een deel van de interface naar zich toe. Je hoeft niet meer eerst naar een site om te kijken wat ze bieden om vervolgens te zoeken naar beschikbaarheid en prijzen, Google regelt dit voor je. Als dit werkt met vliegtickets, dan werkt het ook met vakantiehuisjes, hypotheken (wat kan ik maximaal lenen?), tweedehands artikelen, vacatures enz enz.

Verder lijkt het er sterk op dat deze drie sites betalen om daar te staan. (Bij alle plaatscombinaties zie je deze drie sites) Er stonden al 2 a 3 premium positions van AdWords en een link naar de maps boven het organische resultaat. Met dit vijfde item vallen de organische resultaten voor mensen met een kleine monitor al bijna buiten beeld. Zichtbaarheid in zoekmachines wordt dus voor travel partijen steeds meer een kwestie van betalen.

Juist voor de travelbranche zijn zoekmachines erg belangrijk. En dat geldt ook voor bijvoorbeeld de hypotheekverstrekkers. Juist in deze branches valt dus voor zoekmachines veel geld te verdienen. Het lijkt me dan ook dat dit concept binnenkort uitgebreid zal worden met meer mogelijkheden. Leuk voor de adverteerder en waarschijnlijk ook voor de consument die geen zin heeft door al die resultaten te bladeren. Maar onafhankelijke resultaten op basis van relevantie zijn hiermee wel steeds verder te zoeken.

Yahoo!

Allereerst natuurlijk complimenten voor de slimme timing van Yahoo! Ze weten wel vaak precies op het juiste moment in het nieuws te komen en daarmee tonen ze duidelijk aan niet voor Google onder te doen. Zo heeft Yahoo inmiddels en een behoorlijk tijdje een eigen travel vertical (Yahoo! Travel) en komt Google nu met de eerste voorzichtige testjes.

Yahoo! leunt erg op reviews en ratings van gebruikers. Zo kun je bij Yahoo Local en Yahoo Travel zo’n beetje alles beoordelen door 1 tot 5 sterren toe te kennen en eventueel een review te schrijven.

Bij Yahoo Travel kon je al een trip samenstellen door zoekresultaten te bewaren in je trip. Deze trips kun je nu dus ook delen met andere mensen. En andere mensen kunnen daar dus weer naar zoeken. Dat biedt erg leuke mogelijkheden. Enkele voorbeelden:

* New York Theater Trip (Vierdaagse trip met hotel en elke dag een theater en restaurant)

* Amsterdam (Anne Frank, van Gogh, Rijks, Vondelpark, Artis enz)

* Zuid Frankrijk (Twee weken door Zuid Frankrijk met suggesties voor hotels, restaurants en bezienswaardigheden)

Als je op vakantie ook wat wilt zien en geen tijd of zin hebt om van alles uit te zoeken, kan dit erg handig zijn.

Zie ook: Yahoo! Search blog

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tinus

    Het is wel duidelijk dat er in beide bedrijven een paar molletjes zitten. Vooral de timing van Yahoo is vaak wel èrg toevallig.


    27 oktober 2005 om 04:38
    Luc Franken

    Let er bij de link naar Google op dat je naar google.com moet gaan om het resultaat te zien. Op Google.nl werkt dit nog niet. Door de cookie van Google kan je op de “verkeerde” pagina terecht komen.


    27 oktober 2005 om 08:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!