Google+, we moeten er echt aan geloven

26 juni 2013, 09:29

Het is zover. Het negeren van Google+ behoort niet meer tot de mogelijkheden. Google heeft gisteren een nieuwe functie toegevoegd aan Google.nl. Knowledge Graph is de naam. En hierdoor gaat Google+ een belangrijkere rol innemen dan voorheen het geval was. Ja, we moeten er echt aan geloven. Alle marketeers opgelet.

Wat is het idee achter de Knowledge Graph?

De Knowledge Graph is bedacht om, zonder te klikken op een zoekresultaat, direct op de eerste pagina de belangrijkste resultaten te tonen. Google maakt hierbij gebruik van verschillende databronnen zoals bijvoorbeeld Wikipedia. De knowledge graph bestaat al langer. Op Google.com kon je eerder via Engelstalige instellingen de veranderingen aan zien komen. Deze aanpassing is nu ook in Nederland te ervaren via Google Chrome. Het is nog even wachten totdat de veranderingen ook in andere browsers zichtbaar worden.

knowledge graph

Impact op Google+

Vanaf de lancering van Google+ is er direct veel ophef geweest. Desondanks is Google+ door Nederlandse marketeers nooit voor vol aangezien. Ik ken weinig marketeers die proactief met Google+ werken. En om heel eerlijk te zijn heb ik er zelf ook niet veel mee gedaan. Waarom zou je starten met iets wanneer je doelgroep, of die van je klanten, nog niet op Google+ aanwezig is? De meningen over het succes van Google+ waren, en zijn dan ook nog steeds erg verdeeld.

Marketing-minded Nederland heeft, als het realistisch kijkt, in ieder geval geen keuze meer. Het moet aan de slag met Google+. Eerder werd het geïntegreerd in Google Places, ook wel bedrijfspagina’s. Nu de knowledge graph is geïntegreerd, krijgt Google+ een nadrukkelijkere rol. Er wordt namelijk, wanneer mogelijk, een koppeling gemaakt met je Google+-pagina. Daarnaast wordt het laatste Google+-bericht getoond, zoals te zien in het onderstaande voorbeeld.

Nu is het alleen nog wachten totdat Search Plus Your World wordt uitgerold in Nederland. Dan is het feest echt compleet.

Ben je nog niet overtuigd? Misschien helpt het dan wanneer je hoort dat Google+ de strijd met Facebook gaat winnen. Vanaf 2016 verwacht SearchMetrics dat er op Google+ meer content wordt geplust (+1), dan dat er op Facebook wordt gedeeld (shares). Kortom, laat Facebook of Twitter een uur met rust, en maak jezelf snel thuis op Google+. Waarschijnlijk weet je straks niet beter.

Credits afbeelding: Muhammad Cordiaz (CC)

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

40 Reacties

    jaapjacobs

    Het geeft in mijn ogen aan dat het in de lijn van verwachtingen ligt dat het gebruik van Google+ aanzienlijk gaat toenemen. Of het daarin van Facebook gaat winnen durf ik persoonlijk ook nog niet te stellen. Searchmetrics is stelliger. En het zou zo maar eens kunnen gebeuren. Met name omdat Google+ nog steeds niet geheel geïntegreerd is in Google zoeken. Zonder afkeer te veroorzaken gaat Google kleine stapjes maken en bouwen aan dit succes. Ben het verder met je eens dat G+ geen Facebook is, maar het is wel degelijk concurrentie.


    26 juni 2013 om 11:08
    andrescholten

    Het was natuurlijk te verwachten dat het SearchMetrics onderzoek verkeerd gebruikt zou worden, ik ben het eens met Peter dat het inderdaad geen sterk voorbeeld is.

    Verder vraag ik me af of marketeers er nou echt mee bezig moeten. Maak een pagina aan, plaats er wat updates op en je bent klaar. Met mijn nagenoeg dode Google+ account sta ik inmiddels in 1000 kringen, zo ben ik ook direct klaar voor Search Plus Your World.

    Ik moet de eerste succesvolle businesscase nog zien die me echt overtuigt om organisaties te adviseren hier mee aan de slag te gaan.


    26 juni 2013 om 11:09
    Mark Eurlings

    Hoi Jaap, helder artikel! Al maanden kondige ik al aan dat Google+ de handen om de nek van Facebook had. Nog even afwachten totdat Google+ enigszins te begrijpen is en gebruikersvriendelijker (want dat mag nog beter). Dan een goed momentum kiezen dat FB negatievere in het daglicht komt. En weldra, the battle has begun…! Toch maar eens kijken of Microsoft en FB samen iets kunnen verzinnen om juist te gaan zoeken op FB. Ik betwijfel het.

    @andre, succesvol of niet…Google gaat “vals” spel spelen, wie niet meedoet, komt minder snel naar voren in de zoekresultaten.

    groet Mark Eurlings

    Opmax


    26 juni 2013 om 11:17
    laurensbx

    Ik ben overtuigd Jaap. Alleen, met welk profiel ga ik nu aan de slag, mijn privé Google account of mijn profiel dat ik door een extra (zakelijk) Google adres heb gekregen? Kan ik twee samenvoegen om de waarde niet te versplinteren? Ik heb daar nog nooit een eenduidig antwoord op gekregen, misschien weet jij het?


    26 juni 2013 om 11:26
    Mark Eurlings

    @laurens, @jaap… Ik zou juist kiezen voor Zakelijk én Privé

    waarbij Privé het meest waardevolle zou kunnen zijn (let op: aanname). Binnen Social Media is Personal Branding net iets belangrijker aan het worden dan Corporate Branding (steve jobs vs. Apple). Een bedrijf zegt niks, een persoon weer wel. We doen toch zaken met een persoon die een bedrijf vertegenwoordigt.

    Daarnaast wil Google meer weten over de persoon in kwestie. Dat jij een wijnkenner (voorbeeld) bent en daarvoor een bedrijf hebt opgericht (zakelijk profiel), is belangrijk voor Google en onze Google – gebruikers. Maar waarom ben jij zo goed, wat heeft geleid tot je passie ? Zit het in de familie ? ooit druiven geplukt ? ga je op vakantie naar de Bourgogne – streken ? check je in bij wijn – cursussen….ik doe maar een greep.waar je persoonlijk over kunt schrijven en delen. Dit zet je “normaal” gesproken in je persoonlijk profiel. Google gaat er vanuit dat dit zo complex en een enorme inspanning vergt, dat het daardoor wel natuurlijk moet zijn als je zo’n autoriteit bent. Je Privé ondersteunt je Zakelijke. Kost veel tijd ook nog eens om zoiets te realiseren. Zo….SEO – bedrijven….hoe gaan jullie dit fixen voor jullie klanten.

    Ik denk (ben bang) dat het deze kant opgaat.

    Google Adwords levert een bom aan duiten op voor Google en toch heeft recent onderzoek laten zien (ik kan link niet vinden) dat 94% organisch klikt en maar 6% paid. Waanzinnig slecht als het onderzoek ook gelijk heeft. Kijk nu eens naar Google Shopping (betaald) alleen de big boys staan er tussen. Kassa!

    Bovenstaand is mijn mening, geen wetenschap hé

    groet

    mark


    26 juni 2013 om 12:17
    laurensbx

    @Jaap; ik heb een privé gmail en zakelijk werken we ook met Google apps, dus ik heb zonder dat ik dat wil 2 profielen.. vandaar de vraag, maar volgens mij kan niemand die eenduidig beantwoorden 🙂

    @Mark; bedankt voor de toevoeging, ik heb mijn keuze gemaakt, als Jaap het daar ook mee eens is natuurlijk..


    26 juni 2013 om 13:44
    Andre Speek

    @Laurens

    Je kunt eerst inloggen met het ene profiel (ik gebruik daarvoor mijn prive profiel) en vervolgens klik je op je profielfoto rechts bovenin. In het menu wat dan verschijnt heb je de mogelijkheid om meerdere accounts (in mijn geval een zakelijk account en een test account) te koppelen.

    Heb je dat gedaan, dan kun je in het vervolg wederom op je profielfoto rechts bovenin klikken en zonder opnieuw aan te melden van profiel switchen.

    Overigens kun je daar niet alleen van gekoppelde profielen switchen, maar ook tussen je profiel(en) en de pagina’s waar je eigenaar of beheerder van bent.

    Het samenvoegen van je zakelijke en prive account kan bij mijn weten niet. Lijkt me ook niet echt wenselijk want hoe ga je die weer ontvlechten als je naar een andere werkgever toegaat? En zoals al werd gezegd, personal branding wordt steeds belangrijker. Waarom dan jouw identiteit met die van het bedrijf vermengen?

    Greetz,

    Andre


    26 juni 2013 om 18:56
    Kasper Siemons

    Zou Google + niet gewoon een onderdeel van SEO worden/moeten zijn? Wil je met je website goed vindbaar zijn in Google? Laat Google + dan niet links liggen.

    Denk niet dat Google de potentie heeft om Facebook als social media kanaal te verslaan. Net zo goed als dat Bing en Facebook Google nooit gaan verslaan op het gebied van search.


    26 juni 2013 om 19:02
    Ewout Wolff

    O shit, de ontkenningsfase is over.

    Tijd om weer naar een andere netwerk te gaan kijken…


    27 juni 2013 om 07:17
    jaapjacobs

    Hoi Kasper,

    Mee eens. Dit moet sowieso voor SEO worden meegenomen. Qua social is het de vraag, wat is de definitie van ‘social media kanaal’. Facebook is naar mijn idee anders dan Google+. En wordt ook anders gebruikt. Maar wie weet, wanneer ‘gewone mensen’ de weg naar G+ hebben gevonden wat er dan gebeurd. Ik wil ook niet zeggen dat je er nu vandaag nog mee moet starten, maar er zijn nog veel marketeers die het bestaan van G+ bijna ontkennen.


    27 juni 2013 om 08:17
    Resu-repus

    It’s a shame you haven’t caught on to Google Translate and made your website more usable with it. I guess us non-speaking Dutch will just have to wait a little longer, eh?


    27 juni 2013 om 08:30
    bramkoster

    @Resu-repus: good point. We haven’t really thought about that, to be honest. Didn’t think we have potential non-Dutch-speaking readers, actually.

    We’ve just put it on our wish list. So hopefully you’ll be able to enjoy our articles in the (near?) future!


    27 juni 2013 om 10:05
    BasvdBeld

    Ben eigenlijk wel benieuwd wat de mensen hier (zowel auteur als commenters) nou beschouwen als ‘Google+ onderdeel van de strategie maken’ of ‘ermee aan de slag gaan’.

    Wat bedoelen jullie dan? Puur het plaatsen van updates op het social netwerk deel?


    27 juni 2013 om 12:44
    Kasper Siemons

    @Jaap

    Wanneer gewone mensen de weg naar Google + hebben gevonden of wanneer ze deze weg op gedwongen zijn?

    Bedrijven worden er via deze route al min of meer naartoe gedwongen. Ben benieuwd hoe Google dat bij de consument gaat doen. Echt een toegevoegde waarde worden zou de oplossing zijn maar die zie ik als burger voorlopig nog niet.


    27 juni 2013 om 15:36
    Christian van Ekeris

    Op het moment dat ik dit blog gelezen heb (donderdag 27 juni 2013, 18:20u) is dit blog 166x geVindIkLeukt, en 179x gePlus1’t.

    Maar los daarvan: het is ook gewoon een kwestie van gezond verstand zonder allerlei grafieken, infographics en statistieken dat Google met haar Plus-platform steeds meer macht krijgt, door de dominante aanwezigheid van haar (met name) zoekmachine en advertentie-systeem.


    27 juni 2013 om 16:25
    jaapjacobs

    @Bas,

    Meer dan een goede G+ pagina maken, updates plaatsen, hangouts organiseren, badges en +1-knoppen toevoegen kun je niet doen. Het gaat er in mijn ogen meer om dat het bestaan en de potentie van Google+ niet meer mag worden genegeerd. Er zijn nog zoveel bedrijven die niet eens een G+ pagina hebben.

    Ik begrijp dat overigens volkomen, maar wat als ook search plus your world wordt geïntegreerd? Dan is het maar wat fijn dat je al lekker veel +1’s hebt. En waarom zou je er niet mee starten als je ook weet dat het meetelt voor SEO en het best zou kunnen zijn dat de impact nog groter gaat worden?

    Ik ben erg benieuwd hoe jij erover denkt. En vooral ook wat jij hoort op internationale events, en van collega’s?


    27 juni 2013 om 18:42
    jaapjacobs

    @Bas, Zo had ik het zelf niet kunnen verwoorden. Wat betreft realiseren van +1’s overdrijf ik. Dat moet natuurlijk nooit een doel op zich zijn, net als bij ‘likes’. Maar zoals jij dus beter verwoord. Met de activiteiten die je vandaag nog onderneemt krijg je wel een goede voorsprong.


    28 juni 2013 om 06:10
    jvaneck

    @Christian dan heb je net wel een bericht te pakken dat over Google+ gaat. Kijk je naar andere berichten hier op Marketingfacts dan liggen de verhoudingen tussen met name Google+ en Twitter/LinkedIn heel erg scheef ca. 1:10). En dat voor een platform waar marketeers nog redelijk goed vertegenwoordigd zijn. Kijk je naar een meer mainstream platform als Nu.nl dan heeft de massa van de nieuwsberichten tussen de 0-10 +1’s. Waarom denk je dat NU.nl die knop daar toch laat staan?

    Verder staat voor mij buiten kijf dat Google+ een prachtig platform (ja, veel meer dan een platform) is met veel potentie. En wat mij betreft ook zeker geen hype. Het enige dat ik probeer aan te geven is dat dat nog niet betekent dat bedrijven er nu direct op moeten springen, maar dat ze hun doelgroep moeten volgen. Zolang die er niet zit kan je zorgen dat je je basis goed inricht, dat je goed gebruik maakt van de Google-diensten die er zijn, maar dat je vooral eerst kijkt of je dat niet ook ergens anders veel beter kunt doen als je doelgroep daar wel zit.


    28 juni 2013 om 10:04
    Christian van Ekeris

    @jeroen Je hoeft mij niet te overtuigen heur 😉

    Eigenlijk was mijn 1e paragraaf uit mijn antwoord meer een verbazing. Als je kijkt naar mashable.com, dan zie je gelijk per post wel de verhoudingen (Facebook veel gebruikt versus Google+ nog weinig gebruikt). Onderaan de streep moet je het beiden serieus nemen, omdat Facebook ‘op dit moment’ sowieso leading is voor bedrijfsactiviteiten op social gebied, en Google+ zonder enige twijfel een dominante rol gaat krijgen: of dit nu vervangend of additioneel is, dat weet niemand.


    28 juni 2013 om 10:39
    punkey

    “Ik moet de eerste succesvolle businesscase nog zien die me echt overtuigt om organisaties te adviseren hier mee aan de slag te gaan.”

    je zou zelf een businesscase kunnen gaan maken in plaats van af te wachten? Kijk eens naar de communities, kijk eens naar de hangout mogelijkheden. Waarom nu weer wachten op anderen als je zelf het heft in handen kunt nemen?


    28 juni 2013 om 13:32
    Bas Brand

    Dit is echt SEO geklets, voor marketeers die achter de kudde aanlopen.

    Zolang Google+ niet een immens populair community-platform is, zullen gebruikers de content van Google+ in Google Search niet waarderen. Er is nu dus weinig aan de hand.


    29 juni 2013 om 18:19
    Eefje Oostvogel

    In dit bericht (dat overigens erg helder is) wordt aangenomen dat altijd de meest recente update getoond wordt. Volgens mij is dit niet het geval. Weet iemand hoe Google dit selecteert?

    En het mooiste zou zijn als jouw organisatie en Google+-update getoond wordt bij belangrijke zoektermen i.p.v. je organisatienaam als zoekterm. Volgens mij is dit niet mogelijk ofwel? Want als ik bijvoorbeeld ‘hema’ intik, krijg ik wel de update te zien, maar als ik ‘hema return to sender’ intik, verschijnt er niks.

    Wel erg fijn dat de linkjes in de status-update ook getoond worden: dit kan voor flink wat extra verkeer zorgen, zodra de massa weet dat deze informatie rechts ook gegeven wordt.


    1 juli 2013 om 09:18
    Iepe Boom

    Alsof het gezeur met Twitter en Facebook al niet vervelend genoeg is, moeten we er ineens nog weer een “social” medium bij gaan volgen?

    Ik doe niet mee. Met Twitter en Facetroep ook niet. Ik schijt een berg op die social media.

    Verder zit geen gebruiker van die sites te wachten op marketeers die hun allerlei rotzooi willen aansmeren.

    Ik kijk vol verlangen uit naar de dag dat die social media zooi in elkaar stort en al het werk dat marketeers met dollartekens in hun ogen er in hebben gestoken, voor niets blijkt te zijn geweest.


    27 oktober 2013 om 14:33
    r.knoppert

    ik wil graag lid worden van google+


    7 juli 2015 om 18:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!