In november werd er al een blog geschreven door Ulco Keegstra, waarbij hij kort ingaat op de nieuwe functionaliteiten binnen Google Shopping. Op dat moment nog in de bèta, maar na lang testen en 'finetunen' inmiddels sinds begin februari voor alle adverteerders toegankelijk. De verwachtingen zijn hoog en dus gingen we aan de slag met deze nieuwe campagnes. Graag wil ik mijn inzichten met jullie delen.
Shopping was nog nooit zo makkelijk
Allereerst, shoppingcampagnes opzetten was nog niet eerder zo eenvoudig. Je koppelt het Merchant Center-account en daarna doet Google Shopping eigenlijk de rest. Tegenwoordig kun je eenvoudig een campagne indelen waarbij je filtert op: merk, producttype, product ID of zelfs een op maat gemaakt label.
Hiervoor hoef je niet eerst de auto-targets productvalidatie te doorlopen - helemaal handig als je een groot productaanbod verkoopt. Voorheen verliep dit proces handmatig. Na het instellen van de campagne op de zelfgekozen groep krijg je na 2 dagen (afhankelijk van het zoekvolume) inzicht in data: CTR, CPC, conversies en het vertoningspercentage. Deze laatste is overigens nieuw uit de bèta. Als de benchmark-CPC bijvoorbeeld hoger is dan je eigen bod, zou je kunnen overwegen het bod aan te passen.
Op dit moment geeft het vertoningspercentage géén inzicht in een te laag dagbudget van de campagne, maar heeft het betrekking op de instellingen, bod en kwaliteit van de productgegevens.
Hoe doe je met “alle producten”?
Onderin het overzicht met alle productgroepen staat automatisch een productgroep met “alle producten”. Belangrijk voor de prestaties van de Shopping campagnes is deze in ieder geval uit te sluiten en een aparte campagne met een lage prioriteit op te zetten. In het geval van bijvoorbeeld non-branded search vang je deze producten toch nog op. Het uitsluiten van deze productgroep zorgt voor betere prestaties binnen de geselecteerde campagne, bijvoorbeeld door een betere budgetverdeling.
Niet meer hoger bieden, wél prioriteit aangeven
Binnen de campagnes kun je prioriteit aangeven (dit kan dus alleen op campagneniveau). Hiermee komt de regel van het bieden te vervallen. Normaliter zou je, om prioriteit aan te geven, een bod instellen dat bijvoorbeeld €0,01 hoger ligt dan de groepen met lagere prioriteit. Middels de nieuwe instelling geef je voorrang aan vooraf geselecteerde campagnes - behalve wanneer het budget binnen de hoge prioriteit-campagne op is, dan neemt de eerstvolgende campagne in 'rang' de posities over.
Tot slot nog wat handige tips
- Het is mogelijk om op productniveau bijvoorbeeld lage-margeproducten (dus op ID-niveau) of producttypes uit te sluiten. Vanuit de feed worden deze continu geüpload, dus weet je altijd zeker dat je op deze producten niet meer adverteert.
- Voorheen kon je met AdWords Grouping en Labels onderscheid maken in producten. Deze komen te vervallen en zijn vervangen door label 0 t/m 4. Belangrijk bij het omzetten van campagnes is dat je dit aanpast in de feed.
- Maak labels voor “sale” of seizoensgebonden producten en push deze eenvoudig met een hoge prioriteit. De kans dat deze producten beter presteren in Google Shopping is groot, aangezien dit vaak goed geprijsde artikelen zijn.
- Na het aanmaken van een shopping-campagne kun je de optie "land van verkoop” niet meer wijzigen. Daarnaast kun je in de nieuwe shopping-campagnes ook géén taalinstellingen kiezen. Je kiest dus automatisch het land binnen de targetlocaties die je opgeeft. Houd er rekening mee als je bijvoorbeeld wilt adverteren in (Nederlandstalig) België.
- Ik zou adviseren om altijd meerdere campagnes op te zetten, waarbij je idealiter uitgaat van:
- Lage prioriteit: alle producten
- Middel prioriteit: merk of producttype
- Hoge prioriteit: zelfgemaakte labels of zelfs op ID niveau
- Via dimensies kun je eenvoudig een rapportage opstellen van de shopping-campagne om te sturen op een specifieke groep.
Nogmaals: een goede shopping-campagne valt en staat met het juist inrichten van een product-feed. Google geeft je de handvatten om campagnes effectief, optimaal en eenvoudig in te richten. Hierdoor kun je producten en categorieën beter beheren en sturen, wat uiteindelijk kostenbesparing én meer sales gaat opleveren.
Ik zou dan ook adviseren om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan, zodat je nu en in de toekomst het optimale uit je shopping-campagnes kunt halen. Ik ben benieuwd naar jullie eerste reacties op de nieuwe Google Shopping-campagnes!