Google heeft per 15 mei 2017 een aantal verbeteringen aangebracht in het rapporteren van de kwaliteitsscore in AdWords. De kwaliteitsscore geeft een indicatie van de kwaliteit van jouw zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s. Deze update van Google zorgt voor meer transparantie, waardoor je meer en sneller inzicht krijgt in de kwaliteitsscore en tijd en kosten kan besparen.
Wat is er veranderd?
Voorheen was het lastig om gegevens te verzamelen over de kwaliteitsscore. Om een duidelijk overzicht te krijgen en de kwaliteitsscores te vergelijken, diende je scripts in te stellen en de gegevens in een spreadsheet te verzamelen. Binnen de interface werd alleen getoond of je boven of onder het gemiddelde scoorde.
Oude situatie in de interface
Bron: Google Adwords
Google heeft nu verschillende veranderingen doorgevoerd waardoor je meer inzicht kunt krijgen in de kwaliteitsscore. Dat maakt makkelijker problemen te verhelpen en de CPC te verlagen. De veranderingen bestaan uit twee onderdelen: de drie componenten van de kwaliteitsscore zijn makkelijker zichtbaar en Google heeft de historische kwaliteitsscore toegevoegd.
Bron: Google Adwords
De drie componenten
De kwaliteitsscore bestaat uit drie componenten:
- de verwachte click-through-ratio (CTR);
- de relevantie van de advertentie;
- de ervaring op de landingspagina.
Waar je vroeger met je muis boven de kwaliteitsscore moest zweven om deze drie factoren te zien, hebben ze nu een eigen kolom. Je kunt er zelf voor kiezen deze kolom toe te voegen aan je zoekwoorden-rapport. Hierdoor kun je eenvoudig vaststellen wat er moet worden verbeterd voor een hogere kwaliteitsscore.
Nieuwe situatie in de interface
Bron: Google Adwords
Historische kwaliteitsscore
Met de update van Google is het nu mogelijk in AdWords de kwaliteitsscore uit het verleden te zien. Hiermee kun je inzicht krijgen in jouw kwaliteitsscore uit het verleden en kun je bijvoorbeeld zien welke invloed jouw recente optimalisaties op de kwaliteitsscore hebben gehad.
Je kunt deze data ook per dag segmenteren, wat zorgt voor een gedetailleerd beeld. Om de kwaliteitsscore te kunnen verbeteren, is het belangrijk te begrijpen welke veranderingen invloed hebben op de kwaliteitsscore. Zo krijg je een goed beeld van wat er is veranderd in verloop van tijd.
Aan de slag
Wil je zelf aan de slag gaan met deze update van Google? Let dan op de volgende punten:
- Wanneer er niet genoeg interacties of kliks zijn om de kwaliteitsscore voor een zoekwoord te bepalen, krijg je een nul-score ( “ – “ ).
- Als je de data per dag wilt zien, krijg je de score van het einde van de dag te zien.
- Er zijn geen historische data van vóór 22 januari 2016.
- Zorg dat je de verschillende factoren begrijpt die de kwaliteitsscore bepalen en dat je weet hoe je hier op in kunt spelen.
Conclusie
Met de nieuwe kennis vanuit de historische kwaliteitsscore en doordat alle factoren overzichtelijk worden weergeven, bespaar je tijd en kosten. Door de nieuwe inzichten binnen de Adwords-interface is het in één oogopslag mogelijk de slecht presterende onderdelen van jouw kwaliteitsscore te ontdekken en verbeteren.
De update maakt het daarnaast mogelijk de uitkomsten van jouw optimalisaties te vergelijken met de situatie hiervoor, waardoor het helder wordt of deze verbeteringen effect hebben gehad op de performance van de campagnes. Een nuttige update die het leven van de online marketeer weer een stuk makkelijker maakt.