Google gaat veranderen? Nee, Google verandert continu!

Artikel in de Wall Street Journal is storm in een glas water

Google gaat veranderen? Nee, Google verandert continu!

Afgelopen week kwam de Wall Street Journal met een artikel wat de hele wereld over ging. De strekking van het artikel was dat Google op het punt staat om de zoekmachine ‘op zijn kop te gaan zetten’. Ze gaan alles anders doen. Het bericht werd overgenomen door diverse media, waaronder Emerce en Nu.nl, en haalde in Nederland zelfs de papieren Volkskrant. Allemaal ‘kopieerden’ ze bijna blind het artikel. Er staat ons wat te wachten!

Het artikel van de Wall Street Journal was gebaseerd op uitspraken van top-Google Engineer Amit Singhal. De Wall Street Journal bleef echter vaag over of ze hem nou wel of niet gesproken hadden en leek de informatie die het ten toon spreidde uit tweede hand te hebben gehaald. Het leek erop dat de plank hier wordt misgeslagen.

Wat de Wall Street Journal en de media die het artikel overnamen namelijk vergaten te melden is dat dit helemaal niks nieuws is. Google is al enkele jaren bezig om de manier waarop wij gebruik maken van de zoekmachine te veranderen en de resultaten daarop aan te passen. De “tien blauwe links”, waar de artikelen naar verwezen bestaan al een hele tijd niet meer.

Instant information

Eén van de elementen die in het artikel naar voren kwam was dat Google direct in de zoekresultaten antwoorden zou gaan geven op onze vragen. Websites zouden gepasseerd worden, en Google zelf gaat voor de antwoorden zorgen. Zoals eerder gezegd is Google al een tijdje bezig met veranderingen, en deze is wellicht een van de eerste geweest als het gaat om hoe Google zijn zoekmachine anders indeelt. Doe maar eens een search op “Weer in Amsterdam” of “50 euro in dollars”: Je zal direct in de zoekresultaten antwoorden vinden op je vragen. Niks nieuws aan.

Relevantie en persoonlijk

Is Google dan niks aan het veranderen? Oh ja zeker wel. Maar daar zijn ze al een hele tijd mee bezig. Google is bezig de zoekresultaten voor ons zo persoonlijk en relevant mogelijk te maken, het liefst op een ‘sociale’ manier: ze betrekken onze omgeving erbij.

Een belangrijke verandering zette zich al in 2009 in. Op dat moment kwam Google met een bericht naar buiten dat vanaf dat moment gepersonaliseerde search ‘voor iedereen’ was. Dat betekende dat je niet meer perse ingelogd hoeft te zijn om andere zoekresultaten te krijgen dan je buurman. Dit beeld doet mensen vaak schrikken. Gepersonaliseerde resultaten? Krijg ik dan niet te zien wat het beste resultaat is? Jawel, tenminste, als het aan Google ligt. Je krijgt de beste resultaten voor jou.

Heel erg versimpelt gesteld: Zoek je vaak op auto’s en doe je een search voor “Jaguar” is de kans groot dat je bovenste resultaten gaan over de auto Jaguar, en niet het dier. Ben je echter een fervent dierenliefhebber en doe je daar veel searches over dan is de kans aanwezig dat niet de auto maar het dier Jaguar jouw zoekresultaten zal domineren. Dit alles startte dus al in 2009 en Google heeft sindsdien hele kleine voorzichtige stapjes hierin gemaakt naar nog meer personalisatie. De verschillen in resultaten zijn nog niet zo heel groot, maar de trend die is ingezet door Google zal daar in de komende tijd verandering in gaan brengen: persoonlijke resultaten zullen gaan domineren.

Google+

Bij die verpersoonlijking van de resultaten is Google+ van groot belang voor Google. Het ‘sociale netwerk’ gaat Google namelijk meer informatie leveren dan ze al hebben over ons.

Eric Schmidt zei ooit: “We Know Where You Are, We Know What You Like” 

Het is een schrikbeeld maar ook de waarheid: Google weet precies wat we allemaal doen, waar we ons bewegen en wat we leuk vinden. Ze krijgen onze data van onszelf, van ons surfgedrag, van onze mobiele telefoons, noem maar op. Maar wat ze nog niet zo goed weten is hoe dit ‘sociaal’ in ons persoonlijke beeld gaat passen.

Waar Google achter is, is dat we ons laten leiden door onze sociale omgeving. We willen graag weten wat de mensen om ons heen vinden. Of het nou gaat om onszelf of om wat we willen gaan aanschaffen: de mening van anderen telt. Om dus zo persoonlijk mogelijk te worden moet Google niet alleen weten wat wij doen, het moet ook wat af gaan weten van onze omgeving. Door wie laten we ons beinvloeden en voor wie zijn we het meest ontvankelijk als ons dingen worden aanbevolen om maar een paar voorbeelden te noemen.

Google+ verzamelt die data. Dat doen ze niet alleen op het sociale netwerk deel zelf. Daarvoor zijn te weinig mensen (nog) actief op Google+.  Maar Google+ gaat wel het draagvlak worden tussen alle Google properties. Het wordt de bepalende verbindende factor.

Search Plus Your World

Dit alles gaat samenkomen in de ‘echte’ grote verandering waaraan Google hard bezig is: Search Plus Your World. Als de Wall Street Journal het ergens over heeft is dit het wel. Alleen: dit is al uitgerold in de VS. Search Plus Your World is de connectie tussen persoonlijke resultaten, de sociale connecties en de relevantie. Bij Search Plus Your World zijn standard je zoekresultaten gepersonaliseerd. En niet zomaar een beetje, een hele hoop.

Afhankelijk van waar je op zoekt kan het zomaar zijn dat bijna de hele eerste pagina van Google gepersonaliseerd is. Deze resultaten worden keurig aangegeven met een icoontje zodat je weet dat het een persoonlijk resultaat is.

Maar er is meer. Het zijn niet alleen die resultaten. Het is ook erg gericht op social en invloed: wie is er invloedrijk op het topic? Dat kan je goed zien door bijvoorbeeld de “Suggested Users” voor Google+, maar ook de auteurs die getoond worden, met foto en al, bij een artikel. En om het ‘sociale aspect’ compleet te maken zijn er de aanbevelingen. De aanbevelingen van mensen uit onze directe omgeving. Heeft iemand een pagina een +1 gegeven, dan kan je dat zomaar in de zoekresultaten terug vinden.

Concluderend

De Wall Street Journal had in een ding gelijk: Google is aan het veranderen, en hoe. Maar eerlijk gezegd is de krant er een beetje ‘laat’ bij: Google is al jarenlang aan het veranderen, alleen gaat het in het laatste jaar met name erg hard. Als je als marketer hier nog niet op bent ingesprongen ben je eigenlijk bijna al te laat: ga aan de slag met Google+, zorg voor je technische optimalisatie zodat auteurs kunnen tonen en ga mee in de gedachtengang van Google: maak het persoonlijk en relevant.

Afbeelding credits: Brion V.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • YES! ik weet zeker dat ik hier gewoon kan commenten zonder eerst het stuk te lezen, want de kop zegt al dat het hier gewoon begrepen wordt.

    EINDELIJK.

    geplaatst op
  • Eens. Al die onzin over Google updates en sites die 'getroffen' zijn.

    Google veranderd de hele tijd. Maar de focus van al die wijzigingen is het zelfde: Een betere gebruikerservaring. Dus in feite kunnen we alle updates en wijzigingen van kilometers afstand aan zien komen.

    Klein puntje ter twijfel: Ik ben nog steeds erg positief over de technische kant van Google+ En ook over de manier hoe ze google+ als layer door alle google producten willen leggen. En helemaal over hoe ze search willen voorzien van een sociaal laagje.

    Maar ik zie nog steeds dat mijn circles 'familie', en 'vrienden' bijna helemaal leeg zijn. Mijn circle 'mensen uit de branche' is lekker gevuld. En ik begin steeds meer te twijfelen of het ze wel gaat lukken.

    Hun strategie is nu de angstkaart. Ze maken bedrijven bang: Als je nu niet meedoet heb je straks minder goede vindbaarheid. En: Als je nu niet meedoet, is je CTR in adwords lager.

    Ze willen nu zelfs dat je adwords in gaat zetten om je Google+ page te promoten. Dus in feite betaal je dan om hun social network te promoten. Dat lijkt mij verkeerd om.

    Ik vind de pogingen van Google om Google+ te laten aanslaan steeds zieliger worden. De vraag is nu: trappen we er allemaal in, uit angst dat de concurrent ons voor is? Of gaan we eerst wachten of de concurrent een stap zet.

    In het eerste geval zullen de bedrijven samen het netwerk promoten en zal de 'gewone' internetter ook Google+ gaan gebruiken. Maar in het tweede geval bloedt het dood.

    Ik weet niet meer welke het wordt...

    geplaatst op
  • @Richard,

    Shit, je hebt gelijk! Die kop zegt alles al. Heb ik zojuist helemaal voor niets dat hele artikel gelezen en een comment geplaatst ;-)

    geplaatst op
  • Er zijn er altijd (de pers voorop) de van de mug een olifant willen maken en hallo... Google is het internet niet hé :)

    geplaatst op
  • @Bas: dank, dit artikel maakt mijn dag weer goed ;)

    geplaatst op
  • Thanks voor de reacties!

    @Remi, of Google het met Google+ echt gaat redden is afwachten. Ze 'pushen' het redelijk hard inderdaad, heb ik al eens eerder over geschreven (http://www.stateofsearch.com/how-google-is-pushing-google-in-your-face/) en ze lijken het te overdrijven.

    Ze hebben de data nodig, maar pas op he, het is niet alleen via deze weg dat ze mensen in kaart krijgen. Mijn vader heeft nog nooit van Google+ gehoord, maar ze weten al wel dat ie in mijn circles 'hoort'.

    Er spelen heel veel kleine dingen een rol die je als marketeer moet gaan begrijpen. Het gaat niet zozeer om het direct opzetten van een Google+ business page, maar meer het principe gaan begrijpen, de autoriteit van auteurs bijvoorbeeld. Kan er een boek vol over schrijven, maar het gaat met name erom dat de marketeers en bedrijven de gedachtengang gaan begrijpen om van daaruit aan de slag te gaan.

    geplaatst op
  • Dat Google voortdurend wijzigingen doorvoert kan men o.a. lezen op pagina's als http://insidesearch.blogspot.com/2012/02/search-quality-highlights-40-changes.html.

    Met vriendelijke groet,

    geplaatst op
  • Hier ook nog een link: http://insidesearch.blogspot.com/2011/12/search-quality-highlights-new-monthly.html

    Maar het zijn maar een klein aantal websites die die wijzigingen echt voelen.

    geplaatst op
  • Top Artikel!

    geplaatst op
  • Hoi Bas,

    Goed artikel! Google verandert constant en in een gestaag tempo veroveren ze (stapje-voor-stapje) diverse markten. Denk b.v. aan de veranderingen die Google Base (tegenwoordig Google Merchant Center) de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Ze maken er geen haast mee maar koersen wel recht op een positie als (dominante?) e-commerce speler af.

    Jeroen

    geplaatst op
  • Interessant artikel maar weinig schokkends. Google verandert continue in de zin dat o.a. zoek algoritmes constant aangepast worden en nieuwe toepassingen toegevoegd worden.

    Maar aan het uiteindelijke doel van Google is niets veranderd. Ze willen alle informatie digitaliseren en beschikbaar stellen aan ons via relevante zoekresultaten.

    De vooruitgang in technologie betekent dat zij grotere hoeveelheden en meer accurate informatie over jouw kunnen opslaan. Iets waar wij allemaal aan mee doen. En de vooruitgang in technologie neemt exponentieel toe, en dus die van Google ook.

    geplaatst op
  • Hopelijk veranderen ze niet te snel, anders blijf ik bezig!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.