Google+, Google’s eigen sociale netwerk

29 juni 2011, 05:27

Na maanden en misschien wel jaren van speculatie, is het moment dan toch eindelijk daar: Google lanceert zijn eigen sociaal netwerk: Google+! Maar mogen we het wel een sociaal netwerk noemen? Is dit de serieuze bedreiger van Facebook? Of is dit de extensie/doorontwikkeling van Google Buzz/Wave? En waarom zouden wij Google geloven dat dit wel succesvol gaat worden? Genoeg vragen, genoeg om sceptisch over te zijn, maar zullen we eerst eens kijken naar wat Google+ nou eigenlijk is?

Google+, meer dan een sociaal netwerk

Google heeft de afgelopen tijd goed zijn best gedaan om niet een “hype” rondom het nieuwe sociale netwerk te laten ontstaan. Niet weer een zelfde situatie als Buzz, moeten ze gedacht hebben (kun je je nog herinneren dat invites werden weggegeven op Twitter en zelfs verkocht op Ebay?). En ook met de versie van Google+ die beschikbaar komt, doet Google het rustig aan. Het is een voorzichtige eerste stap en zeker nog niet het eindproduct. Slim? Ik denk van wel. Laat ons maar eens wennen aan dit potentiele nieuwe pareltje. Nog wel even voor de duidelijkheid: volgens de ontwikkelaars zelf is Google+ zeker geen sociaal netwerk, maar een extensie op Google als zoekdienst zelf. Vandaar de “+”.

Functionaliteit

Ik geef toe, als je leest dat ze een voorzichtige eerste stap doen, zou je kunnen denken dat het “product” weinig om hakken heeft. Niets is minder waar. Als eerste valt de niet-Google-vormgeving op. Qua uitstraling is dit een vreemde eend in de bijt, op een positieve manier. Maar Google+ is meer dan alleen een afwijkende look and feel: een kleine opsomming van de functionaliteit van Google +.

1. Circles

Zoals bij zoveel sociale netwerken is de basis je vrienden. De mensen waar jij mee wilt interacteren, delen en discussiëren. Of misschien beter gezegd: je sociale cirkel. Het is de manier waarop je binnen Google+ je vrienden groepeert. Vrienden, die geïmporteerd worden uit Gmail of Google Contacts, kun je in groepen (cirkels) verdelen (drag and drop), om op die manier makkelijk je informatie met ze te delen. En waarom zouden wij groepen aanmaken van onze vrienden? Omdat dat de centrale manier van delen wordt binnen Google+. Daarnaast is er nog een extra feature: een toolbar boven elke Google site. Ben je bijvoorbeeld op YouTube en zie je een tof filmpje, dan kan je makkelijk je specifieke vriendengroep selecteren uit de toolbaar waar jij dat mee wilt delen.

Waarom een toolbar? Het is Google’s poging om het delen over verschillende websites makkelijker te maken. Dus niet 4 share buttons, maar 1 Google bar straks? Hmmm…

Google+, Circles

2. Sparks

Natuurlijk heeft Google+ ook zoekfunctionaliteit, maar Google geeft aan dat het zeker geen nieuwe zoekmachine is. Je typt een onderwerp in waarin jij geïnteresseerd bent en vervolgens gaat Google zoeken naar objecten die daar mee te maken hebben. Dat kan een link zijn, een video of een foto. Heb je iets interessants gevonden, dan sla je het object op voor later. Natuurlijk is er ook een “global” functie waar je kan zien wat er zich wereldwijd afspeelt. Wat vinden + gebruikers leuk, waar zijn ze in geïnteresseerd en wil je mee praten in discussies. Klinkt als een perfecte toevoegen aan je keyword research.

3. Instant Upload

Deze feature leunt op het gebruik van je mobiele telefoon. Vanuit een nieuwe app, die beschikbaar is voor iPhone en Android, maak je een foto of video die dan direct wordt geupload naar je profiel of de circle die jij hebt geselecteerd. Dus je vakantiefoto’s direct delen met alleen je familie of alleen een selecte groep vrienden.

4. Huddle

Daar kunnen we kort over zijn: groepsberichten versturen. Die groepen zijn natuurlijk de door jou aangemaakte circles en vanaf je mobiele app (android, iPhone of via SMS) kun je berichten versturen naar en ontvangen uit de door jou geselecteerde circles.

5. Hangouts

Als laatste op de lijst: hangouts. Hangouts is de Google+ oplossing voor videochat. Ondanks dat de meeste huishoudens toegang hebben tot snel internet (of soms zelfs via mobiel), wordt er nog maar sporadisch gebruik gemaakt van videochat. Misschien omdat het een beetje ongemakkelijk is? Met een Hangout geef je eigenlijk aan dat je juist graag wil dat iemand met je komt videochatten. Een Hangout geeft aan: ik zit er klaar voor. En met Google+ kun je tot maximaal 10 mensen uit een circle tegelijk uitnodigen in een Hangout om te komen videochatten. Een Hangout klinkt erg als een virtuele woonkamer vol met je vrienden, want je kunt er ook content delen. Bijvoorbeeld weer een YouTube clip. Deze bekijk jij dan tegelijk en direct je commentaar geven en met elkaar in discussie gaan.

Doel van Google+

Google+ ziet er op papier uit als een hoop features die we kennen vanuit andere netwerken en een paar die nieuw zijn. Het doel van Google+ is om al deze onderdelen samen te brengen op een plek, die vervolgens makkelijk te bedienen is via een toolbar of via een app op je telefoon. En alles wat je doet gebeurt in real time. Een real time stream van informatie vanuit het web, van je vrienden of vanuit interessante onderwerpen die je zelf hebt aangegeven.

Waar is trouwens de +1 button in dit verhaal?

Nergens! Echt? Echt! +1’s zijn die leuke +1 knopjes die je ziet in de zoekresultaten of tegenwoordig ook op sites, naast de Facebook share en Twitter tweet buttons. Maar die informatie wordt wel naar je Google Profile gestuurd, maar heeft geen plek binnen Google+. Waarom hebben ze daar voor gekozen? Geen idee. Het zal dat op termijn wel komen, maar het niet direct bij lancering meenemen lijkt bijna te dom voor woorden.

Is Google+ zo geweldig als het lijkt?

Helaas is de uitrol van Google+ nog marginaal, dus moeten we een oordeel maken op basis van de informatie die Google ons geeft in woord en video. En het +1 button verhaal even buiten beschouwing gelaten. Er zijn natuurlijk ook wel wat vragentekens die we bij dit netwerk kunnen zetten. Hoe zit het bijvoorbeeld met integratie van Twitter, Facebook of een ander netwerk? Wil je dat uberhaubt wel of ga je dit netwerk zien als iets compleet nieuws, met een nieuwe opzet en een nieuwe invulling? Het is sowieso een gedurfde zet van Google om na “successen” als Buzz en Wave, te komen met een product dat compleet nieuw is. Ze moeten ons overhalen om het te gaan gebruiken en misschien hebben we stiekem wel een beetje “trust issues” met Google.

En wat vinden we er nu echt van?

Ik zal eerlijk zijn: toen de geruchten begonnen en namen als “Google Me” opdoken was ik behoorlijk sceptisch. Zeker na minder geslaagde projecten als Wave, Buzz en eigenlijk kan ik me een heel tof nieuw project/product van Google als niet eens meer herinneren. Maar zo uitgeschreven denk ik dat Google+ wel een winnaar kan zijn. Het maakt mij in ieder geval enthousiast. Waar de grootste uitdaging voor Google zal liggen is het mensen overhalen om het te gaan gebruiken. Want waarom zou iemand zijn/haar net opgemaakte knusse bedje bij Facebook verlaten om een social migratie te gaan doen naar Google+? Of een tweede bedje bouwen naar je Facebook bed? En laten we het al helemaal maar niet hebben over het stapelbed als we Twitter er ook nog eens aan toe gaan voegen.

Google geeft zelf aan dat het slechts een “beginnetje” is er dan er nog veel meer goeds aan zit te komen. Een zelf te regelen integratie met je zoekresultaten zie ik zeker zitten. Daar zou dit product echt wel eens glans van kunnen krijgen. Tot die tijd ga ik plat voor mijn gmail inbox liggen om te kijken of ik al een Google+ uitnodiging heb gekregen.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

14 Reacties

    Remi

    Die optie om ‘circles’ te maken in je netwerk is zo logisch en handig dat het verbazingwekkend is dat andere netwerken dat nog niet bieden.

    Nou heeft Google dat niet zelf bedacht, er zijn er al meer geweest. Maar die ben ik allemaal alweer vergeten. En de grotere netwerken vinden het blijkbaar geen goede oplossing. Dus misschien zien we iets over het hoofd. Zouden die circles in de praktijk te ingewikkeld zijn voor gebruikers?


    29 juni 2011 om 06:50
    jvaneck

    @remi Dat is inderdaad volgens mij het grote gevaar. Google lijkt bij de ontwikkeling van dit product heel goed nagedacht te hebben over concrete problemen die de huidige sociale netwerken hebben. En is met concrete oplossingen gekomen. De vraag is alleen of het in de praktijk ook werkbaar is en niet veel te moeilijk te beheren.

    Het doet mij wat dat betreft een beetje denken aan Google Wave, waarbij ook heel goed nagedacht was over de tekortkomingen van de huidige vormen van online communicatie, maar de oplossing te complex en niet werkbaar was.

    De tijd zal uitwijzen of dit bij dit nieuwe product ook een obstakel wordt. Ik ben in ieder geval wel enthousiast over de vernieuwingen die ze toevoegen aan bestaande sociale netwerken.


    29 juni 2011 om 07:18
    Gerron Mulder

    Het lijkt mij best wel veel werk om al die circles bij te houden. Ik maak ook geen gebruik van deze functionaliteit op twitter. Het lijkt mij wel cruciaal om te doen, anders zit zakelijk en prive snel door elkaar.


    29 juni 2011 om 07:23
    MvanEeghen

    @Remi: Ik denk dat dit komt omdat ‘circles’ op een andere manier al in de praktijk worden gebracht: Je past je communicatie aan afhankelijk van het netwerk waarin je (op dat moment) actief bent.

    Ik heb persoonlijk niet de behoefte dit verder onder te verdelen, zoals in het voorbeeld hierboven (‘bikegeeks’). In mijn naïviteit ga ik er vanuit dat als ik iets heel erg tof vind, mijn vrienden/familie het op z’n minst interessant vinden om dat te weten. En dus dat die verdere segmentatie niet nodig is.


    29 juni 2011 om 07:30
    sjongsma

    @MvanEeghen: en dat is juist wat Google met Google+ wil oplossen. Je hoeft je communicatie niet aan te passen, je bepaald zelf welke informatie voor welke volgers (vrienden, familie, zakelijk) beschikbaar is. Zoals Jeroen ook al aangeeft is dat eigenlijk heel slim, goed doordacht van Google. Maar als wij als eindgebruikers dit ook zo gaan toepassen is de vraag.

    Het is een eerste stap, ik hoop dat het zo succesvol wordt dat we de rest van de stappen ook te zien krijgen.


    29 juni 2011 om 07:51
    Remi

    @jvaneck Ik ben erg benieuwd of het dit keer wel lukt. Persoonlijk herken ik het probleem dat ze met circles proberen op te lossen. Soms wil je in bijvoorbeeld Facebook iets alleen delen met je familie, of juist alleen met je vrienden of collega’s. Als de interface om dat te doen bij Google Plus eenvoudig werkt, zou het wel eens kunnen aanslaan.

    Maar dat valt of staat wel met gebruiksvriendelijkheid. Want met Wave heeft Google wel bewezen dat mensen geen zin hebben om een ingewikkeld nieuw systeem te leren kennen.


    29 juni 2011 om 08:04
    Remi

    Hey Maurits,

    Die circles kunnen best handig zijn hoor. Ik heb in mijn facebook bijvoorbeeld zowel vrienden als familie als vakgenoten.

    Voor mijn familie is het vaak helemaal niet interessant als ik op facebook iets deel over bijvoorbeeld Google+. Aangezien veel van de dingen die ik deel op FB eigenlijk maar voor 1 van de 3 interessant is, is tweederde van wat ik dus zeg ruis 😉


    29 juni 2011 om 08:08
    MvanEeghen

    @Sjongsma: En wat ik juist wil zeggen is dat er geen probleem is om op te lossen.

    @Remi: Dat kan zijn, maar het is wel een aanname die je doet. Ook tussen je familieleden kunnen er mensen zijn die dit wel degelijk interessant vinden (ik ken er zelfs wel 1 ;)). En de familieleden die verder nooit iets praktisch doen met de info, vinden het vast leuk om te weten wat je leuk/boeiend/spannend vindt.

    Circles komt bij mij dan ook over als een vorm van doelgroep segmentatie en dat is hetgeen wat mij persoonlijk tegen de borst stuit.


    29 juni 2011 om 08:29
    MvanEeghen

    @Remi: Interessant, maar niet de volume doelgroep waarop Google zit te wachten denk ik zo 😉


    29 juni 2011 om 12:55
    MvanEeghen

    @Remi: Interessant, maar niet de volume doelgroep waarop Google zit te wachten denk ik zo 😉


    29 juni 2011 om 12:55
    Claudia looysen

    Kun je mij zeggen hoe ik het kan uitproberen. Ik heb al een Google account?


    3 juli 2011 om 10:36
    lepzrNOmLG

    tramadol online buy tramadol overnight cod – illegal to buy tramadol online


    16 oktober 2013 om 11:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!