Google gaat Pinterest achterna

29 juni 2020, 09:00

Het leukste nieuws in de week van Koot

Het verhaal achter TikTok, Social Audio, Google volgt Pinterest, soundbites van een podcast, een alternatief op komst voor videoconferencing en nog veel meer in de nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. TikTok en ByteDance

Een werkelijk indrukwekkend verhaal over de achtergrond, de opkomst, groei en de mogelijke toekomst van TikTok. We zijn geneigd alleen naar de etalage van TikTok te kijken en vergeten wel eens dat daar een enorme moedermachine achter schuil gaat. Die moeder (ByteDance) is niet wat je noemt een klein clubje. Daar waar we het nu steeds hebben over de Big 4 (Apple, Google, Amazon en Facebook) zou het mij niet verbazen als daar binnenkort de B van ByteDance aan zal worden toegevoegd. Want in deze ‘long read’ zie je als je goed kijkt de contouren van een TikTok-platform ontstaan. Met niet alleen video maar ook met financiële producten, onderwijs, muziek, games en software!

2. Dustin

Steeds meer Nederlanders hebben smart speakers en slimme stofzuigers. Maar zijn ze in staat om in te spelen op onze emoties? VPRO Medialab ontwikkelde in samenwerking met schrijver Niels van ’t Hooft een interactief verhaal dat zich afspeelt op je smartphone en gebruik maakt van augmented reality (AR). Dit najaar komt AR-game Dustin in de appstores. Lees hier de achtergrond van dit nieuwe idee en bedenk dat het dus drie zaken koppelt: storytelling, augmented reality (dus in jouw eigen omgeving) en interactiviteit. Als dat voor een stofzuiger kan moet het ook kunnen voor bedrijven.

3. Roadtrip

Opnieuw een kandidaat die het gaat proberen in social audio. Naast de enige weken geleden besproken ‘hot start-up Clubhouse’ is er nu een nieuwe toetreder: Roadtrip. Het is allemaal nog in bèta, en je moet een invite hebben om mee te kunnen doen, het geeft wel aan dat het spel op de wagen is. Als er meerdere partijen allemaal opeens in één domein opduiken, weet je eigenlijk al dat er iets staat te gebeuren. Wat we aan het ontdekken zijn is de kracht en uniciteit van de stem. Of van jouw stem. Dat is precies wat er ontbreekt aan de huidige social media. En toch zien we iedere dag bij de kinderen die aan het gamen zijn hoe belangrijk die stem is tijdens het spelletje. Zo stay tuned!

4. Keen

Google goes Pinterest zouden we kunnen zeggen. Keen is een incubator van Google om gebruikers te helpen hun interesses te volgen. De app is als een moderne heroverweging van de Google Alerts-service, waarmee gebruikers het internet kunnen volgen op specifieke inhoud. Behalve in plaats van e-mails te sturen over nieuwe zoekresultaten van Google, maakt Keen gebruik van een combinatie van technieken om gebruikers te helpen inhoud rond een onderwerp te beheren. Maar bedenk dat je ook weer een stukje van jouw interesses deelt.

5. E-books of whitepapers?

De geschreven versie voor de ‘How-to’ of het delen van je nieuwe inzichten om invulling te kunnen geven aan die gewenste thought leadership-positie is meestal een reden om een whitepaper te produceren of misschien wel een e-book. Wat is nu precies het verschil tussen die twee en welke past dan het beste bij je doelstelling? Daar kan je alles over lezen in dit verhaal van Hubspot.

6. Airr

Je bent natuurlijk inmiddels al een fanatieke gebruiker van de podcast. Dat kan ook niet anders want zowel het aantal podcasts als het aantal gebruikers groeit enorm. Het is namelijk een heerlijk middel om te combineren met andere dingen zoals onderweg zijn in de trein in de auto of lekker tijdens het sporten. Maar wat nu als je tijdens het luisteren een interessante quote hoort? Een stukje dat je wilt onthouden of er een notitie over wilt maken. Ook dat is nu mogelijk met deze nieuwe podcast-app Airr. Deze video van een gebruiker laat je zien hoe makkelijk dat gaat.

7. MakeSpace

In het tijdperk van Zoom, Skype, Teams en al die andere videoconferencing tools zit je vast aan een grid van eigenaar. Er is weinig ruimte om je virtuele omgeving aan te passen aan het doel van de sessie. Soms wil je gewoon verschrikkelijk creatief zijn in een creatieve omgeving.

Soms wil je gewoon verschrikkelijk creatief zijn in een creatieve omgeving

Wat is het dan heerlijk om te zien dat er mensen zijn die dat herkennen en het zien als een uitdaging om het vanaf de basis anders te designen. Kijk maar eens naar de mogelijkheden van MakeSpace. Dat wil je dan gewoon meteen hebben. Maar daarvoor moeten we nog wel even wachten.

8. Voice activated sampling

Spotify werkte samen met cosmeticamerk Nars en Dentsu Aegis Network-bureaus The Story Lab en Vizeum aan een spraakgestuurde advertentiecampagne. De test stelt shoppers in het Verenigd Koninkrijk in staat om blush-, lippenstift- of mascaramonsters rechtstreeks bij hen te laten bezorgen door interactie met een slimme luidspreker.

9. Some Good News (SGN)

In het midden van de pandemie was er opeens de acteur John Krasinski met zijn YouTube-programma Some Good News. Na de eerste aflevering had Krasinski al 330.000 volgers en dat groeide snel door naar twee miljoen. Wat goed nieuws al niet kan doen. Het Content Marketing Institute heeft getracht de achterliggende succesredenen in kaart te brengen en komt tot vijf aandachtspunten hoe het SGN format zou kunnen werken voor andere contentmakers.

10. Wordpop

In de wereld van voice worden ook games steeds meer toegepast. Zo kan je vanaf nu het spelletje Wordpop spelen met Alexa en een aantal vrienden. Misschien wel een leuk idee voor de vakantie. Weer eens iets anders dan Wordfeud.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!