Google Facts: over SEO Audits, Analytics-gebruikers en AdWords-telefoontjes

Google Facts: over SEO Audits, Analytics-gebruikers en AdWords-telefoontjes

Februari was voor Google naar mijn idee een maand om wat producten te updaten. Zo zijn er weer wat nieuwe features in AdWords, kun je gebruikers beter beheren in Analytics en blokkeert Chrome eindelijk irritante ads uit zichzelf. Ik ben benieuwd of jij iets hebt aan de updates van afgelopen maand.

SEO Audit in Chrome

We beginnen met een handige productupdate voor de SEO's onder ons. Chrome heeft er namelijk een toffe audit bij in de Lighthouse Chrome Extension. Je kunt hier diverse audits uitvoeren, zoals een uitgebreide pagespeed-audit. Nu krijg je er ook een handig overzicht bij van SEO-elementen die belangrijk zijn en hoe je website daar op scoort. Hoewel dat overzicht op zich handig is, moet je wel nagaan dat er nog veel meer factoren zijn die Google meeneemt in zijn beoordeling van je website. Staar je er dus niet blind op, maar neem het mee als basics die je op orde moet hebben.

Om de SEO Audit te kunnen uitvoeren, moet je de meest recente versie van Google Chrome en de meest recente versie van de Lighthouse Chrome Extension installeren. Daarna doe je CTRL - SHIFT - I of rechtermuisknop > Inspect op de pagina die je wilt beoordelen.

seo audit chrome

 

Notificatie bij gemiste telefoontjes in AdWords

Als je AdWords Express gebruikt, en dan bedoel ik eigenlijk de app, dan kun je instellen dat je een notificatie krijgt als iemand je heeft geprobeerd te bellen via een advertentie. Heb je de oproep wel beantwoord, dan kun je feedback geven op het gesprek en zo Google laten weten of het telefoontje relevant was. Met dat laatste kan Google de targeting verbeteren. Met dat eerste zorgt Google dat je potentiële klanten toch even terugbelt. Ook al zie je ongetwijfeld dat je een gemiste oproep hebt, als je niet weet wie dat was, bel je misschien niet terug. Terwijl je waarschijnlijk als de wiedeweerga terugbelt als je weet dat het een mogelijke klant is!

Ticket-reseller? Opletten!

Verkoop je tickets door via een eigen marktplaats, dan moet je opletten als je adverteert via AdWords. Wil je blijven adverteren, dan moet je voortaan gecertificeerd zijn en dus voldoen aan een aantal strenge voorwaarden. Dit komt door veel klachten van consumenten en partners van Google over het gebrek aan transparantie op veiling-/doorverkoop-websites voor tickets. Je moet duidelijk zijn over wie je bent (en niet doen alsof je een directe verkoper bent), duidelijk maken dat de prijzen van de tickets boven de gangbare marktwaarde kunnen liggen, duidelijkheid geven over extra kosten bij aankoop en duidelijk maken wat de originele prijs van het ticket was.

AMP in Gmail

Collega Marc Thierrij stipte het in zijn blog over AMP Conf al aan: AMP komt naar Gmail. Dat biedt voor e-mailmarketeers ongekende nieuwe mogelijkheden, zeker als je een groot aandeel Gmail-gebruikers in je bestand hebt. Ontvangers kunnen direct in de mail bepaalde acties voltooien. Los daarvan is het ineens mogelijk om informatie up-to-date aan te bieden. Je hebt vast wel eens dat je een e-mail met headlines stuurt en even later de belangrijkste headlines ineens veranderen omdat de actualiteit je heeft ingehaald. Superhandig als je dan de headlines nog kunt aanpassen. De specs zijn beschikbaar, dat het echt werkt in Gmail komt later dit jaar, maar je kunt als developer wel inschrijven voor preview-toegang.

 

Geen disruptive ads meer

Ik weet niet of je het hebt gemerkt, maar als je Chrome gebruikt, zou je nu een stuk minder irritante banners moeten zien. Ik merk er persoonlijk niks van, maar dat is misschien juist waarom het zo effectief is. Door de Better Ads Standards wordt jouw ervaring op het web een stuk relaxter. Behalve je eigen ervaring aan de voorkant, is het goed om wel even de performance van je ads te checken. Het kan zijn dat je eigen advertenties worden geblokkeerd en dan is het zaak om nieuwe, mooiere, betere advertenties te maken. Merk jij iets van de adblocker?

Mobile Speed Scorecard en Impact Calculator voor Adwords

Snelheid op mobiele apparaten is belangrijk. Dat heeft Google al zo vaak aangegeven dat het oud nieuws is. Dat het ook echt serieuze impact kan hebben op je advertentiecampagnes, daar is misschien niet iedereen zich van bewust. Als een pagina er langer dan 3 seconden over doet om te laden, verlaat 53% van je bezoekers je website weer, volgens Google-onderzoek in 2016. Dat is een behoorlijk aandeel. Met de Mobile Speed Scorecard kun je zien hoe jouw websites zich in snelheid verhoudt tot andere bedrijven en met de Impact Calculator kun je berekenen wat dit in geld voor je campagnes betekent. Geschrokken van de cijfers? Dan is het zaak om als de bliksem je webbouwer aan te haken en je website sneller te maken.

In Nederland lijkt het systeem nog niet heel veel kleinere websites te kennen. Dit komt doordat het gebaseerd is op Real User Data en dat is niet voor elke website nog voldoende aanwezig. Vandaar even dit voorbeeld met enkele grote bekende retailers:

mobile speed scorecard

Nu heb ik voor de langzaamste uit de vier retailwebsites even wat fictieve cijfers ingevoerd en laten berekenen wat een verbetering in snelheid zou kunnen betekenen. Nu weet ik niet waar dit precies op wordt gebaseerd, maar duidelijk is: snelheid maakt dusdanig veel verschil dat je daarop continu zou moeten verbeteren.

impact calculator

Handiger gebruikersrechten beheren in Google Analytics

Kleinigheidje, maar wel heel praktisch: je kunt nu gebruikersgroepen aanmaken in Google Analytics, zodat je niet voor iedere gebruiker los de rechten in hoeft te stellen. Je stelt per groep in waar die groep bij kan. Als je met veel verschillende partijen samenwerkt en ze hebben allemaal net even andere rechten nodig is dit heel praktisch. Wat verder ook is toegevoegd in de 360 Suite, is een user policy. Als iemand deze policy schendt, krijg je daar een melding van en kun je de gebruiker verwijderen. Je kunt ook voorkomen dat ze daarna nog aan andere accounts binnen je organisatie worden toegevoegd.

Zoals ik zei heeft Google deze maand vooral veel producten wat updates gegeven. De SEO Audit in Chrome vind ik als SEO'er wel geinig, vooral om een gesprek over SEO te starten. De Mobile Speed Scorecard is daarentegen weer erg fijn om de discussie over snelheid niet alleen een SEO-ding te laten zijn en tevens bewijsbaar te maken dat snelheid ertoe doet. Aan welke update heb jij het meest?

Credits afbeelding: Pixabay, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
2


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Goed artikel en een goede zaak dat 'irritante' advertenties nu zelf worden geblokkeerd. Het nieuwe adwords interface blijft toch even wennen..,

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.