Google Facts: over Image Search, Search Console en Mobile-first

Google Facts: over Image Search, Search Console en Mobile-first

De zomer is definitief voorbij en het is dus weer tijd om je bij te praten over alles wat Google in de tussentijd heeft uitgespookt. Van algoritme-updates die de boel in sommige branches toch weer een beetje verstoorden, tot het definitief overstappen op de nieuwe Search Console. Over overstappen gesproken: is jouw website al klaar voor de mobile-first index? In deze update lees je weer wat je afgelopen maand (mogelijk) hebt gemist.

Flinke update voor Image Search

Je wist het misschien niet, maar afbeeldingen zoeken in Google is de op na grootste “zoekmachine” ter wereld. Steeds meer consumenten zoeken visueel in plaats van op tekst. Vandaar ook dat Google natuurlijk al langer bezig is de verticale zoekresultaten te integreren op de homepage. Op mobiel was de Image Search al langer aangepast, maar op desktop komt het nieuwe design nu ook door. Daar wordt nu ook metadata van Creator en Credit aan toegevoegd. Waar je voorheen maar een beetje moest gokken naar de copyright-informatie, is dat nu een stuk beter zichtbaar gemaakt door deze toevoeging.

"Copyright-informatie is voortaan beter zichtbaar in Image Search"

Nog een poging om afbeeldingen meer zichtbaar te maken: afbeeldingen achter sitelinks die je bij je zoekresultaat krijgt. Bijzondere actie, maar de opvalwaarde van sitelinks wordt er meteen weer groter van! Wel nog in test bij Google, maar het lijkt erop dat dit wel eens rap overal doorgevoerd kan worden.

Nog een extra toevoeging, misschien heb je het al gezien: Shoppable Image Ads. Dit gaat wat verder dan alleen gesponsorde afbeeldingen waarop je kunt klikken binnen Image Search (ook nieuw daar). Publishers (denk aan bloggers) kunnen nu afbeeldingen met producten er in ‘shoppable’ maken. Weet je nog dat Senanga dat principe ooit introduceerde? Google heeft het nu dus ook in het snotje. Hoe het precies gaat werken kan ik nog niet terugvinden, maar het zal waarschijnlijk als format beschikbaar zijn binnen Google Shopping.

Als laatste Image Search-update heeft Google ook Stories en support voor Google Lens toegevoegd. Als je een foto maakt van een object of gebied met de Lens-app of een foto pakt binnen Google Photos, vertelt Image Search je wat het is en/of waar je het kan kopen.

Klein detail: de autoriteit van de pagina waarop je afbeelding staat, maakt ook verschil voor het ranken van afbeeldingen. Ook maakt het verschil of de afbeelding centraal staat, of slechts onderdeel is van de pagina. Context is dus meer dan ooit belangrijk!

Kleine updates bij Google My Business

De lengte van de beschrijvingen in Google Mijn Bedrijf is aangepast. Waar je eerst maximaal 300 woorden kon toevoegen, is dat nu 1.500 karakters. Vertaald naar wat gemiddelde hoeveelheden, is dat ongeveer 250 woorden. Dus iets korter. Nog steeds best lang en het is ook de bedoeling dat je het kort en krachtig formuleert. Een andere update is dat Google My Business nu gekoppeld is aan de Knowledge Panels voor jouw vermeldingen. Als je ingelogd bent in Google met hetzelfde account waarmee je je bedrijfsinformatie beheert, krijg je in het Knowledge Panel bij reviews waarop je geantwoord hebt een Edit-knopje om dat antwoord aan te passen. Overigens wel apart dat ze dan niet meteen de Reply-knop hebben ingebouwd.

Extra werk voor SEO’s of niet?

We hebben weer een update in het straatje van de meta-descriptions die ineens werden verlengd en toen weer ingekort: langere title-tags! Uit onderzoek van RankRanger blijkt dat de gemiddelde title-lengte van zoekresultaten langer is geworden afgelopen weken. De langere titels lopen al op naar 83 karakters. Moet je dan meteen aan de slag? Nee joh, natuurlijk niet. Weet je nog hoeveel werk het was toen je al die meta-descriptions moest terugdraaien? Juist.

Search Console uit bèta

Mocht je de nieuwe Search Console nog niet gebruiken omdat je veel rapportages mist, dan wordt het langzaamaan tijd om toch eens te switchen. Google heeft het officieel uit bèta gehaald. De meest gebruikte rapportages zijn inmiddels beschikbaar. Wel wordt nog hard gewerkt om ook de resterende functies om te zetten, dus is nog steeds niet alles helemaal beschikbaar. Het Manual Actions Report en de URL Inspection Tool zijn de nieuwste toevoegingen in Search Console. Wanneer de oude versie uitgefaseerd wordt is nog niet bekend, dus voorlopig kun je voor wat je mist nog wel terug naar de klassieke versie.

"Promoot jij events op je website, dan krijg je nu meldingen van Search Console als je structured data incompleet zijn"

Een toevoeging aan Search Console is de rich result report voor Event Markup. Voorheen kon je alleen structured data voor recepten en vacatures laten checken. Heb je regelmatig evenementen die je promoot op je website, dan krijg je mogelijk nu meldingen van Search Console als je daar incomplete structured data hebt staan.

Zit je al in de mobile-first index?

Mocht je je afgelopen jaar hebben afgevraagd wanneer jij de melding zou krijgen dat je website is opgenomen in de mobile-first index, dan ben je afgelopen tijd misschien eindelijk gerustgesteld. Heel veel Search Console-gebruikers hebben afgelopen weken meldingen gekregen dat hun websites in de mobile-first index zijn opgenomen. Wat betekent dat? Niet veel bijzonders, vooral dat jouw mobiele pagina’s zijn gecrawld door Googlebot Smartphone en geschikt zijn bevonden om in de mobiele index van Google te worden weergegeven. Belangrijk criterium hierbij is dat je mobiele pagina’s niet (of echt heel weinig) verschillen van de desktop-versie. Dit geldt al langer voor AMP-versies (waar Search Console recentelijk ook meldingen over begon af te geven). In dit artikel lees je meer over hoe de mobile-first index werkt (voor zover accuraat).

Algoritme werkt SEO’s tegen

In de zomer kwam er ineens een algoritme-update die ervoor zorgde dat veel websites die zich focusten op medical/health ineens een grote daling in rankings zagen. Grote paniek, zoveel dat Google’s eigen John Mueller nog adviseerde over hoe je dit kon repareren. Eind september leek het erop dat er wederom iets veranderde in het algoritme, waardoor onder andere die websites ineens pieken en dalen zagen in hun rankings. Het lijkt erop dat het algoritme weer wat is aangescherpt om de websites die verbeterde content hebben sindsdien weer opnieuw te beoordelen. Toch is het niet alleen in medical/health zichtbaar, want ook andere niches lijken er last van te hebben. Dus als je lange stabiele rankings had en nu ineens vreemde dips opmerkt, dan is het misschien vanwege deze update.

Tot zo ver de belangrijkste updates weer voor september. Hopelijk heb je er iets aan en kun je hiermee weer mooie nieuwe actiepunten opstellen, of in elk geval wat klanten geruststellen.

Credits afbeelding: Pixabay.com, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.