Google Facts: over emoji’s, errors en AMP

Google Facts: over emoji’s, errors en AMP

Het nieuwe jaar is begonnen bij Google en de afgelopen maand is er meteen al veel gebeurd. De zoekgigant testte veel opmaak in de zoekresultaten (uiteraard slechts beperkt in Nederland, maar toch) en heeft webmasters ook weer veel nieuwe informatie gegeven over hoe bepaalde issues worden getackeld, zoals Javascript en spamlinks. Het belangrijkste nieuws, relevant voor SEO’s en online marketeers, hier weer op een rijtje.

Klein nieuwtje: de datum waarop Google+ echt einde verhaal is, is bekend. Op 2 april kun je vaarwel zeggen tegen je Google+profiel. Afscheidsfeestje al gepland? En dan nu het echt belangrijke nieuws:

Search Console verder uitgebreid

The neverending story of Search Console, inmiddels. Bijna elke maand heb ik hier nu een bak aan updates over geplaatst en het houdt nog even niet op. Allemaal positief hoor, wij van de afdeling lange-adem hebben graag tools die gewoon goed werken en daar wachten we met veel geduld op. Dus dan is het fijn te lezen dat Google focust op het verbeteren van een hoop features in Search Console nog voor eind maart.

Zo werken ze aan het beter weergeven van Crawl Issues. Nu is dat een lange lijst aan allerlei issues, die niet allemaal even relevant zijn. Sommige dingen zijn logisch, andere dingen hebben echt prioriteit. Dat gaan ze duidelijker maken en actiegericht indelen.

De huidige lange lijst

De sectie Sitemaps wordt beter gemaakt, met betere tracking voor de ingediende URL’s en filtermogelijkheden. De Structured Data report gaat nu alleen types beoordelen die ook echt iets doen met de zoekresultaten. Foutmeldingen voor niet-ondersteunde types worden weggehaald.

Wat eruit is gehaald, is Property Sets. Daarvoor komt op een gegeven moment wel een andere manier terug om een opgedeeld domein makkelijk te beheren. Blocked Resources zat er in, maar is nu verplaatst naar de URL Inspection Tool, zodat je die resources per URL kunt bekijken.

"De komende twee maanden kun je nog veel meer updates verwachten aan Search Console"

En daarover gesproken: de URL Inspection Tool is uitgebreid met flink wat functies, waardoor je nu veel beter per pagina actie kunt ondernemen om de indexatie te fixen. Daarbij is er ook een nieuwe sectie actief geworden in Search Console, Security Issues. Die was voorheen alleen beschikbaar in de oude Search Console.

Kortom: de komende twee maanden kun je nog veel meer updates verwachten aan Search Console en hopelijk zijn daarna alle rapportages uit de oude versie overgezet, of echt weg, en komt daarmee de nieuwe Search Console eindelijk op een schappelijk niveau.

Klein issue met AMP

Gerelateerd aan Search Console – maar ik pak het even los, omdat dit nogal wat stof deed opwaaien her en der op het web – waren er de afgelopen weken veel meldingen van fouten in AMP-pagina’s, terwijl deze eerder correct gevalideerd waren. Dat bleek een bug bij Google te zijn waarvan wordt gezegd dat het opgelost is. Als het goed is, zou je dus nu alleen nog meldingen moeten krijgen van fouten die er écht zijn.

Google My Business updates

Oh, my favourite. Er gebeurt ook aan bij product een heleboel, en ik vind het heel interessant. Hoewel het vooral op MKB-vlak echt heel goed is om dit in de gaten te houden, gebeuren er zo nu en dan ook goede dingen voor ketens. Zoals dit: gebruikte je nog de klassieke versie van Google My Business, dan was dat waarschijnlijk omdat je bulk uploads wilde doen op je vestigingen. Sinds deze maand kan dat nu ook in de nieuwe versie van GMB, ook in de Agency-dashboard.

Voor bedrijven die alleen diensten leveren in servicegebieden, is nu het aanmeldproces ook beter geworden. Voorheen moest je eerst een adres invoeren en kon je later in het dashboard pas het servicegebied toewijzen en het adres weer verwijderen. Nu kun je direct bij aanmelden van een bedrijf al aangeven dat het om een lokale dienst zonder adres gaat. Ik heb het hier nog niet kunnen reproduceren op dezelfde manier als dat het in het voorbeeld wordt getoond, maar ik kan wel aanvinken of het adres wel of niet getoond mag worden. Dat scheelt natuurlijk al.

Dit ziet er dan straks waarschijnlijk net even anders uit

Direct rich result/structured data

Als je structured data voor Vacatures, Recepten, Cursussen, TV en Film, Evenementen of Vraag & Antwoord gebruikt, kun je nu in de Rich Result Testing Tool de gebruikte live-HTML aanpassen om te kijken of het valideert na aanpassingen. Voorheen kon je alleen via de losse Structured Data Testing Tool losse structured data-snippets aanpassen en testen – voor zover ik weet – en deze haalde niet de HTML van je pagina’s op die je vervolgens kon aanpassen. Handig dat het nu direct kan worden uitgetest in elk geval.

Google Manufacturer Center krijgt meer opties

Google Manufacturer Center is een tool die ietwat onderbelicht is geweest afgelopen tijd, maar waar Google nu eindelijk wat meer focus heeft, nu Shopping ook volwassener wordt. Google Manufacturer Center kan vanuit de fabrikanten de Shopping-resultaten verrijken met informatie die zodoende geverifieerd is. Waar veel wederverkopers vaak weinig informatie over producten aanbieden, kunnen fabrikanten dat nu zelf aanvullen. Dat kan een voordeel zijn, want het is wel hun naam, waar een wederverkoper mee aan de haal gaat.

"Er komen meer analytics beschikbaar"

Dus, wat is er nieuw? Er komt een product-detailpagina binnen Shopping – nu een sectie 'Van de fabrikant' – waar afbeeldingen, video’s en nog veel meer in getoond worden (rich product content). Er komen meer analytics beschikbaar, zoals top zoektermen, top prijswijzigingen en top- en trending productgroepen. Tot slot is Manufacturer Center nu ook in meer landen beschikbaar gekomen (24 in plaats van zeven). Nog niet alle features zijn al uitgerold in alle landen: ik kon zelf nog geen toevoegingen van de fabrikant vinden (ook niet bij Google’s Nest, zoals ze in het voorbeeld aangaven), maar ik verwacht dat dit vrij snel ook hier wordt uitgerold.

Tekstadvertenties op YouTube

Een bijzondere move wel, maar: Google heeft YouTube toegevoegd aan het Zoekpartners-netwerk. Als je tekstadvertenties aanmaakt die worden getoond bij Zoekpartners, kunnen ze nu dus ook tevoorschijn komen op zoekresultatenpagina’s van YouTube. Dit gebeurt wanneer gebruikers zoektermen gebruiken die gerelateerd zijn aan jouw campagne. Wel alleen op mobiel (voorlopig). Volgens Google presteren ze vergelijkbaar met tekstadvertenties in Google Search op basis van cost-per-conversion.

Ook leuk: emoji’s

Ben je een beetje creatief met SEO, dan weet je dat je in theorie emoji’s kunt toevoegen aan titles en meta descriptions. Zo kun je vindbaar worden op emoji’s (voor die paar mensen die niet met woorden zoeken) of je kunt je snippet er gewoon wat aantrekkelijker uit laten zien. Nu heeft Google daarvan gezegd (of beter, John Mueller) dat de meta description alleen wordt getoond als die ook écht als relevant wordt gezien. Logisch, maar wel irritant natuurlijk, als die van je concurrent wel wordt getoond en die van jou niet. De truc is vanzelfsprekend om te zorgen dat het niet te spammy overkomt, dus hee, doe even normaal met die emoji’s…


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.