Google Facts: over updates van core-algoritme, ads en api’s

Google Facts: over updates van core-algoritme, ads en api’s

Afgelopen maand gebeurde er veel in Google en rond Google. De SEO’s werden opgeschrikt door een aanpassing in het core-algoritme van de zoekmachine en de SEA’s konden flink wat aanpassingen in Google Ads tegenkomen. Voor wie vooral druk was met de dagelijkse werkzaamheden, lees je hier een overzicht van alles wat je moet weten.

Google Ads

De Google Ads API is eindelijk (bijna) klaar voor gebruik. De API was al in bèta en deze bètaversie is nog beschikbaar tot 30 april 2019. De API kan gebruikt worden om je campagnes en accounts makkelijk te beheren en automatiseren. Het vervangt de Adwords API en krijgt met de release naar (inmiddels) versie 1.1 ook wat nieuwe features erbij, zoals consolidated billing. Tot wanneer de bestaande Adwords API beschikbaar blijft is nog niet bekend. Je hebt dus nog even tijd om over te stappen.

Wil je ermee aan de slag, dan heeft Google nu ook een handige tool voor je: Google Ads Query Builder. Je kunt daarin stukken code laten genereren die je kunt gebruiken in je eigen applicaties.

google query builder

Google Ads is ook een nieuwe Budget Planner aan het uitrollen. De nieuwe feature komt beschikbaar via Tools in het menu van Google Ads. De Budget Planner helpt je om je budget optimaal in te zetten voor het doel dat je stelt voor de campagne. Je hebt wel campagnehistorie nodig voor deze tool. Een deel van de data haalt de Budget Planner uit vorige campagnes. Het houdt wél rekening met seasonality en vakanties bijvoorbeeld. Bij onze klanten zagen we de Budget Planner er inmiddels bij staan, dus als het mee zit kun jij er ook al mee aan de slag.

In april, deze maand dus, rolt Google ook een Policy Manager uit. Hier kun je zien of advertenties problemen hebben of krijgen met beperkingen vanuit de richtlijnen van Google. Je kunt het nu per advertentie al inzien, maar in de nieuwe Policy Manager zie je een keurig dashboard met goedgekeurde en afgekeurde advertenties of extensies. Er komen ook aanbevelingen bij voor het aanpassen van de afgekeurde advertenties. Tot slot wordt straks bij het aanmaken van een nieuwe advertentie ook gelijk een waarschuwing gegeven als de advertentie mogelijk niet voldoet aan de richtlijnen.

"In Policy Manager zie je of advertenties problemen krijgen met beperkingen vanuit richtlijnen van Google"

Conversies via verschillende apparaten in Google Ads wordt vanaf 1 mei anders weergegeven. Nu wordt cross-device data niet in alle conversierapportages getoond, maar is deze alleen beschikbaar in 'Apparaten', 'Ondersteunende apparaten' en 'Apparaatpaden'. Dat zorgde voor inconsistente data in verschillende rapportages. De data worden aangepast vanaf mei, wat betekent dat rapportages van vóór mei nog steeds de inconsistentie hebben. Dat is wel handig om even te weten als je naar klanten rapporteert op deze gegevens.

Google My Business

De kleine ondernemer kan ook deze maand weer rekenen op veel veranderingen. Als je het niet al zelf had gezien in Google My Business, dan bij deze een korte update: bij Google Posts kon je al Aanbiedingen aanmaken, maar die worden nu ook echt als aanbiedingen getoond in de Google My Business-listing in de zoekresultaten. Voorheen stonden diverse soorten Posts daar door elkaar heen. Je kunt nu tot tien aanbiedingen kwijt in Google Posts.

Afstand tussen objecten SEO-factor in Lighthouse

Gebruik je vaak Lighthouse in Chrome DevTools, dan kun je daar onder de SEO-audit nu ook de 'tap target spacing' terugvinden. In Search Console krijg je al langer meldingen onder Mobielvriendelijkheid over de afstand van klikbare elementen, maar dit gegeven is nu ook terug te zien in de SEO-audit. Er is ook documentatie over beschikbaar. Google raadt aan om een tap target size te hanteren van 48px rondom, onafhankelijk van de viewport. Dat zou grofweg overeen moeten komen met 9 mm, de breedte/hoogte van een gemiddelde vingerafdruk op een apparaat. Tussen elementen moet dan tenminste 8px zitten. Waarom dat onder SEO staat en niet onder toegankelijkheid, is mij wel enigszins een raadsel, maar blijkbaar wordt mobielvriendelijkheid daar ook onder geschaard.

Sitemaps in Search Console

Tot op heden was de functionaliteit voor sitemaps in de nieuwe Search Console zeer beperkt. Gelukkig heeft Google deze sectie nu geüpdatet en kun je behalve de sitemaps verwijderen (eindelijk!) ook nieuwe soorten sitemaps toevoegen (RSS en Atom) en meer details over de errors in een sitemap zien.

Update van core-algoritme

Tot slot. Hier is veel om te doen geweest afgelopen weken: de algoritme update van Google Search. Half maart heeft Google aanpassingen gedaan aan het algoritme dat bepaalt hoe je website rankt in de zoekmachine en SEO’s wereldwijd zijn shocked. Ok, dat is niets nieuws, dat gebeurt bij elke update. De officiële naam voor deze update is March 2019 Core Update, hoewel hij in de volksmond 'Florida 2'-update wordt genoemd.

De update lijkt vooralsnog een kleine rollback te zijn van de update die in augustus gedaan werd. Deze update trof voornamelijk medische websites en wat harde 'finance focussed' websites. Uit data van Search Engine Land blijkt dat een dikke 60 procent van de mensen die vorige keer aangaven getroffen te zijn door de update (van augustus dus), nu een verbetering zien. Aan de andere kant lijkt het er ook op dat websites die toen juist een stijging zagen, nu weer een daling laten zien. De conclusie die ze eraan verbinden voor nu is dat vooral 'informational keywords' last hadden van de update.

Wat de update ook was, als je vreemde fluctuaties ziet in je organische verkeer, dan is het tijd voor een gedegen onderzoek naar de oorzaak.


Delen

0
2


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Hi Anneliese,

    Dank voor je interessante informatie met links en goede uitleg.

    Eindelijk sitemap verwijderen uit search console. Logisch.

    Zie jij in de jouw data al een meetbare impact op bedrijven hun (keyword) ranking als ze veel my business posts maken?

    Gr Nick

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.