Google Facts: alles over AVG, assistant en autocomplete
Dit overzicht gaat lang zijn, want vorige maand had ik helaas geen tijd om alle updates van april te verzamelen. Je bent gewaarschuwd. Google heeft de afgelopen twee maanden écht heel veel toffe features toegevoegd aan oneindig veel Search-producten. Uiteraard stond de AVG/GDPR behoorlijk op de radar. Verder werd tijdens Google I/O een boel nieuwigheid over Google Assistant en AI gepresenteerd. Binnen de zoekresultatenpagina van Google is er ook veel gebeurd. Kortom, lees even verder, dan ben je weer (een beetje) bij.
Autocomplete
Google doet de laatste tijd steeds meer pogingen om gebruikers meer uitleg te geven over alles achter Google Search. Best boeiend, want ook al laten ze niet het achterste van de tong zien, van sommige raadselachtige features is het fijn om wat meer te weten. Zoals de autocomplete-functie in Google. Waar komen die termen/zinnen eigenlijk vandaag? En hebben ze iets te maken met wat ik in het verleden heb gezocht? Google legde het uit in een blogpost. Hoewel ze deels inderdaad te maken hebben met wat je eerder hebt gezocht, gebruiken ze data om te voorspellen wat je wilt zoeken. Ze noemen het zelf geen ‘suggesties’ (wij marketeers noemen het vaak wel zo), maar ‘predictions’. Afijn, leuk weetje. Even door met het serieuzere werk.
Assistant
Want over voorspellingen gesproken, de Google Assistant, en beter nog Artificial Intelligence, ondergaat momenteel een behoorlijke verbeterslag. Met het oog op Google Home natuurlijk, maar ook met het oog op mobiele apparaten. Hoewel wij hier in Nederland nog steeds geen Nederlandstalige versie van Google Assistant hebben (komt er snel aan), wordt het in Engelstalige landen al veel gebruikt.
Tijdens SMX London waar ik laatst was, demonstreerde Behshad Behzadi, engineer bij Google, allerlei soorten gebruik van de Google Assistant. Nu wist hij natuurlijk precies waar je de assistent voor kunt gebruiken, maar ik vroeg me vooral af hoe en of de normale mens makkelijk kan bedenken waarvoor de assistent gebruikt kan worden. De potentie is er absoluut. Ik kan me voorstellen dat een goede assistent je regelmatig redt van te laat komen, van verjaardagen vergeten, en goed kan helpen bij het vinden van goede deals voor aankopen en nog veel meer. De assistent in mijn Sony-telefoon vraagt me regelmatig of mijn wekker nog goed staat en dat heeft me al wat verslapen gescheeld.
AVG
Als je ook maar een beetje op het internet bent geweest, en mogelijk zelfs op de gemiddelde verjaardag, barbecue of netwerkborrel, dan is je de stress rondom de AVG niet ontgaan. Moet je er ook echt om stressen? Ja, is het simpele antwoord. Je moet kunnen aantonen dat je er op zijn minst serieus mee bezig bent. Niet alleen omdat de autoriteiten je kunnen beboeten natuurlijk, maar vooral omdat je een plicht hebt naar je klanten en leveranciers om goed met hun gegevens om te gaan. Google ziet dat ook in en heeft maandenlang uitgebreide mails rondgestuurd, voor Analytics, Analytics 360, AdWords, you name it, dus het kan je als Google-gebruiker haast niet zijn ontgaan. Wil je toch nog weten hoe Google met de AVG omgaat? Daar hebben ze gelukkig ook informatie over. Controleer overigens goed de instellingen van je Google-producten en zorg dat je cookies goed naar GTM of GA worden doorgeschoten (veel cookiebanners regelen alleen de meldingen aan de voorkant en schieten niets door).
Trends
Gebruik je vaak Google Trends, dan is je wel al opgevallen dat de interface en datasets behoorlijk zijn aangepakt. Zo niet, dan bij deze. Wat is er dan precies nieuw? De Trending Searches-sectie is vernieuwd en laat zien wat er op dit moment trending is, dagelijks en van minuut tot minuut. Je kunt data stories bekijken die actief gecureerd worden door het News Lab-team. Ook erg leuk om inspiratie op te doen over de manieren om al die data te visualiseren. Je kunt tevens meer soorten infographics genereren. Goudmijntje! Wist je al dat de eikenprocessierups blijkbaar nogal ‘leeft’?
Search Console
De nieuwe Search Console (ja, hij is nog steeds nieuw) wordt ook steeds verder uitgebreid. Waar ik in het begin nogal vaak wisselende met de oude versie, begin ik er inmiddels aan te wennen en kan ik toch al veel meer uit de nieuwe versie halen. Een van de recente toevoegingen zijn Search Appearance-filters onder Performance. Waarbij je nu dus kunt zien hoe bijvoorbeeld je AMP-pagina’s of Job Postings presteren. Ik kan me voorstellen dat dit nou wel echt even relaxt is!
Job Postings
Behalve dat je nu in de nieuwe Search Console veel meer kunt zien over Job Postings, heeft Google ook de normen voor de structured data ervan aangescherpt. Deze data moet volledig gevalideerd zijn, en je moet je aan een aantal extra richtlijnen houden, anders kan Google mogelijk penalty’s uitdelen. Een serieuze maatregel, vermoedelijk bedoeld om de kwaliteit van de Job Postings te kunnen blijven waarborgen. De nieuwe richtlijnen omvatten bijvoorbeeld het feit dat je verlopen vacatures echt moet verwijderen en dat de data in de structured data ook echt op de pagina zelf moeten staan. Dus gegevens zoals het salaris niet slechts op één plek vermelden.
Google Maps en Google My Business
Ik pak ze maar even samen, want ze hangen tenslotte redelijk samen. Op het vlak van Maps en My Business is Google behoorlijk hard bezig geweest. Zo kun je nu beschrijvingen van je bedrijf toevoegen en de openingsdatum aangeven. Dit is via bulkupload gelukkig makkelijk te regelen als je meerdere listings hebt. De beschrijving mag maximaal 750 tekens lang zijn (maar alleen de eerste 250 worden direct getoond) en wordt helemaal onderaan de Knowledge Panel over het bedrijf getoond. Het vervangt niet de beschrijving die Google soms zelf bovenaan de KP toevoegt. Google Posts die horen bij Google My Business, kunnen nu ook wat meer. In korte tijd zijn de mogelijkheden uitgebreid tot het posten van events, aanbiedingen en gewone aankondigingen. Nu ook voorzien van video in plaats van alleen een foto, hoewel dit nog wordt uitgerold.
Ikzelf zie dat wel al verschijnen bij klanten, dus het lijkt toch meteen mondiaal te werken. Wat ook nieuw is, is dat Google meer wil gaan samenwerken met bureaus en andere partners om het beheren van meerdere vestigingen voor meerdere bedrijven makkelijker te maken. Bureaus (en anderen) kunnen zich via een formulier aanmelden. Ben je interessant genoeg dan zal Google daar hopelijk iets mee gaan doen. In theorie zul je dan een dashboard krijgen dat speciaal bedoeld is voor bureaus, zodat ze beter de listings van hun klanten kunnen beheren. Kan niet wachten!
Google Maps heeft vooral wat visuele updates gekregen. Zo kun je met de Explore-tab nu makkelijker je omgeving verkennen en sneller restaurants en leuke uitjes vinden. Als je een ‘food & drink’-plek bekijkt, zal Google ook een cijfer geven om te laten zien in hoeverre het matcht met wat Google van jou kan inschatten. Daar gebruiken ze dan, wederom, AI voor. Als je moet kiezen waar je gaat eten met een groep, kun je een shortlist delen met de groep, die vervolgens kan stemmen op een locatie. Makkelijk om zo te kiezen waar je gaat eten. En zo is er nog veel meer gepersonaliseerd. Wat moet je er nou mee? Zorgen dat jij of je klanten hun vestigingen helemaal goed beheren, en dat je dus goed gebruik maakt van alle opties die Google My Business biedt.
Oja, het lijkt misschien een kleinigheidje, maar sinds kort stuurt Google personen die een review achterlaten ook een e-mail als de eigenaar op de review reageert. Dat gebeurde voorheen niet, dus lokte dat weinig interactie uit. Bijvoorbeeld wanneer een eigenaar uitleg gaf of iets wilde compenseren, kreeg een bezoeker dat niet te zien tenzij hij later zelf terug kwam op de review. Je hebt dus als eigenaar van een bedrijf de mogelijkheid om echt in gesprek te gaan met degene die de review achterliet. Ik zie kansen!
Image Search
Dacht je dat Image SEO dood was? Niet dus. Google heeft er ineens weer allerlei dingen aan verbeterd en dat noopt uiteraard tot actie. De richtlijnen voor het publiceren van afbeeldingen zijn aangepast met meer informatie over structured data, optimalisatie van title-tags, sitespeed en gebruikerservaring met betrekking tot het bekijken van de afbeeldingen. Nu zit daar geen raketwetenschap bij, want een beetje SEO-specialist wist allang dat je goede context moest hebben rond je afbeeldingen, maar nu staat het ook letterlijk zo in de richtlijnen, evenals dat je moet zorgen dat afbeeldingen er goed uitzien op mobiele apparaten. Overigens heeft het echt zin om afbeeldingen te optimaliseren. Searchengineland onderzocht het en ziehier de resultaten. Aan de slag!
Meta-descriptions
Weet je nog? Dat je misschien wel je meta-descriptions moest updaten naar 320 tekens? Foutje bedankt. Google gaf recent aan dat het slechts een test betrof en ze hebben het dus weer teruggedraaid. Kortom, je kunt nu weer alles naar 155 tekens terugbrengen. Creativiteit dus weer even uit je tenen trekken. Succes!
*bij dezen