Goodbye youth, hello technosumers

Goodbye youth, hello technosumers

Strategy Analytics presenteerde 11 september in een persbericht haar nieuwste segmentatiemodel, gebaseerd op digitale consumenten lifestyles. In 8 landen in Europa en de VS werden surveys afgenomen bij in totaal 2000 internetgebruikers. Het onderzoeksrapport ‘Goodbye youth, hello technosumers: effective segmentation for the digital connected lifestyle’ onderscheidt zes ‘connected consumer’ marktsegmenten, van ‘affluent technostyles’ tot ‘practical mainstreamers’, en geeft een uitgebreide profielbeschrijving van iedere groep. Digitale consumenten kunnen volgens deze resultaten zowel ‘late adopter’ als ‘heavy internet user’ zijn. Inkomen en leeftijd zorgen niet perse voor verschillen.

Goodbye youth, hello technosumers

- “Prudent Nesters” zijn late adopters die internet als een vitale communicatie tool beschouwen.
- “Connected Aspirers” hebben grote interesse in techonologie, maar zijn slechts gemiddelde ‘adopters’.
- “Affluent Technostyles” zijn maar ongeveer 10 procent van de ondervraagde huishoudens, maar bezitten en gebruiken maar liefst twee keer zoveel digitale apparatuur als de gemiddelde consument.
- “Technosumers” hebben veel digitale producten, maar zijn weinig geïnteresseerd in het internet.

Marketing concepten zoals ‘jongerenmarkt’ en ‘babyboomers’ lijken volgens het rapport overbodig in een wereld van online digitale lifestyles. Er zijn andere factoren die een rol spelen. Iemand van veertig kan dezelfde digitale producten wensen als een tiener. Bedrijven die consumenten in hokjes indelen op basis van leeftijd en inkomen begrijpen niet welke factoren werkelijk hun consumentengedrag met betrekking tot digitale producten beïnvloeden. David Mercer van SA benadrukt daarnaast in het rapport nog eens het strategische belang van inzicht consumentengedrag en houding ten opzichte van het web bij de ambitie van bedrijven om ook in de toekomst maximaal te groeien en maximale winst te behalen.
Auteur en onderzoek Harvey Cohen omschrijft zijn segmentatie als een benadering waarbij significante verschillen in koopgedrag van technologische producten, gebruikersgedrag van web-based services en ander digitaal gedrag duidelijk worden gemaakt in 6 digitale consumentenprofielen. Als ik afga op zijn segmentatie ben ik dus een mix van ‘prudent nester’ en ‘practical mainstreamer’.


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Hier een verkleining van je chart die wel fatsoenlijk leesbaar is.



    De dubbele entry ben je vast zelf al achter gekomen ;)

    geplaatst op
  • Ja, maar ik zie dat Albert hem nu ook twee keer heeft staan. Vreemd, want behalve de afbeelding verkleinen heb ik weinig veranderd. Ik zou niet eens wete of ik die tweede weg kan halen, dat kan zeker ook niet?

    geplaatst op
  • Floris, bedankt voor de chart. Ik was te voorbarig met mijn reactie. Zo moet het weer goed zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.