Goedemorgen: Coolblue levert bestellingen voordat je naar werk gaat

9 november 2012, 11:47

Toeval bestaat niet, zullen sommigen denken. Hoe dan ook: naast Ahold en bol.com die aankondigden dat bestellingen van de webshop afgehaald kunnen worden in Albert Heijn-filialen, was er meer logistiek e-commercenieuws deze week. Zo komt Coolblue met een uitbreiding van hun leveringsopties. Klanten kunnen vanaf nu bij hun bestellingen een specifiek tijdvak opgeven voor de aflevering van hun goederen. En voor de mensen met weinig geduld is het goede nieuws dat bestellingen gedaan vóór 22.30 uur naar keuze ook de volgende dag vóór 9 uur of zelfs 8.30 uur bezorgd kunnen worden.

Het snelgroeiende Coolblue, het bedrijf achter (niche)webshops als TVstore.nl, smartphoneshop.nl en laptopshop.nl, introduceert de optie een specifieke bezorg-timeframe op te geven naar eigen zeggen op verzoek van klanten. Immers, als je een coole gadget aanschaft, wil je de bezorging ervan niet mislopen en een briefje “Uw bestelling kon niet worden afgeleverd” aantreffen.

Om klanten meer controle te geven over hun bezorging, zijn nu de tijdvakken toegevoegd, incl. twee tijdvakken voor vroege vogels, die Goedemorgen zijn gedoopt. De tijdvakopties zijn:

Maandag – vrijdag

  • 6.30 – 8.30 uur (Goeiemorgen)

  • 7.00 – 9.00 uur (Goeiemorgen)

  • 8.00 – 10.00 uur

  • 9.00 – 11.00 uur

  • 11.00 – 14.00 uur

  • 14.00 – 17.00 uur

  • 17.00 – 21.00 uur

  • 18.00 – 22.00 uur

Zaterdag

  • 9.00 – 12.00

  • 12.00 – 15.00

  • 15.00 – 18.00

Kosten

De controle over de bezorging is overigens niet gratis: het kiezen van een tijdvak kost €9,95, de dienst Goedemorgen €17,95. Bezorging op de volgende dag zónder tijdvakkeuze blijft gratis.

VandaagNog

Onlangs lanceerde Coolblue al de optie van same-day delivery, of VandaagNog in Coolblue-lingo. Nick Lenten, directeur tevreden klanten (ja, dat is zijn officiële functietitel) wil geen cijfers geven over het gebruik van deze dienst. “Ik kan wel zeggen dat het beter loopt dan verwacht. De service wordt vooral gebruikt bij 'duurdere' producten en door bedrijven. Ook zien we dat vrijdag een populaire dag is, omdat mensen niet willen wachten tot (na) het weekend.”

De verwachtingen voor de bezorging op afspraak zijn nog hoger gespannen. Lenten: “Vooral aan de Goeiemorgen-service is echt behoefte. Dat bleek uit eigen onderzoek én blijkt ook in de praktijk, want de eerste bestelling was 14 minuten na livegang binnen.”

De nieuwe service wordt uitgeleverd door diverse koeriers om zo snel en voordelig mogelijk te kunnen leveren.

Amazon Lockers

Overigens was er ook in het buitenland nieuws te melden op het gebied van e-commerce-logistiek: Amazon kondigde aan dat het z'n Locker-service ook gaat aanbieden in Staples-winkels. Deze afleverpunten voor Amazon-bestellingen waren al aanwezig in filialen van 7 Eleven, nu worden daar dus nog 1.872 winkels in de VS en Canada aan toegevoegd. Dezelfde dienst is overigens ook in Groot-Brittanië beschikbaar.

Credits afbeelding: Lea Ward

Het opmerkelijke aan de samenwerking van Amazon met Staples is dat de twee bedrijven op een aantal productcategorieën concurreren. De verwachting is dat Staples, naast het bedrag dat Amazon betaalt voor de plaatsing van de lockers, vooral hoopt te profiteren van de toename van de traffic in de winkels.

Credits grote afbeelding: FaceMePLS

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Carl Seelig

    Bram, heb je die Belgische startup die levert in de koffer van je wagen al gecheckt ondertussen? Cardrops noemen ze zich.

    Zij zouden bezig zijn met kleinschalige testen in Duitsland. Kregen al heel wat pers in de internationale blogs (Techcrunh, Springwise enzo).


    9 november 2012 om 14:30
    bramkoster

    @Carl: nee, nog niet in de koffer gedoken! 🙂 Ik zal eens kijken!


    9 november 2012 om 15:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!