Goed jaar voor tv-reclame dankzij EK

26 januari 2005, 13:53

Het was vorig jaar een matig jaar voor de reclamebranche. TV-reclame vormde daarop een positieve uitzondering dankzij het EK Voetbal. In 2004 is 743 miljoen euro besteed aan tv-reclame. Het bedrag is 1,4 procent toegenomen ten opzichte van 2003. Dat heeft SPOT, de brancheorganisatie van de reclamebedrijven van de Nederlandse tv-zenders, vandaag bekend gemaakt.

Niemand kijkt tv-reclame maar er is wel 743 miljoen euro aan besteed. Legt dat een buitenstaander maar eens uit.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    loket

    je moet wel eerst iets uitzenden om er achter te komen dat niemand kijkt 😉

    SPOT schrijft dat het een goed TV-jaar was (jij ook Marco in je titel) maar volgens mij valt dat wel mee. SPOT rekende aanvankelijk met een toename tussen de 3% en 7% al naar gelang het economisch herstel.

    De groei neemt af. In 2003 rapporteerde SPOT nog een toename van 2.2%, daar is nu eenderde vanaf.

    Ondertussen nemen de netto kosten per GRP wel met 7,5% af en stijgen de bruto bestedingen met 25%. Conclusie: de korting is weer verder opgelopen. Talpa moet nog beginnen. SPOT zegt dat de nieuwkomer weinig invloed op de prijs zal hebben. Dat geloof ik niet. Met de komst van IP destijds en later SBS zijn de prijzen flink gedaald. Dat gaat nu ongetwijfeld weer gebeuren.


    26 januari 2005 om 14:51
    at

    het media loket heeft helemaal gelijk. er was enigzins schaarste en desondanks is de prijs per GRP gedaald. een belangrijk signaal. Met een aanbieder erbij zal de prijs verder dalen…bestedingen zullen overigens verder verschuiven naar non-spot en crossmedia configs….


    26 januari 2005 om 16:19
    niels

    wel leuk geprobeerd van SPOT natuurlijk.

    Het PPP (prettig positieve persbericht) zal ongetwijfeld door verschillende media letterlijk en zonder enige kanttekening worden overgenomen…


    27 januari 2005 om 08:02
    loket

    is al gebeurd.


    27 januari 2005 om 08:08
    media

    Peter, wat ik niet begrijp is wie dat oorspronkelijke bericht de wereld in heeft gestuurd. Daarin werd namelijk wel degelijk de titel ‘Goed jaar voor tv-reclame dankzij EK’ gebruikt. SPOT?


    1 februari 2005 om 15:09
    loket

    Nou, SPOT zelf dus. Blijkbaar zit er een verschil in mening tussen het breeduit neerzetten van een bericht en het live-presenteren van de resultaten.


    1 februari 2005 om 15:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief