Gizmodo Nederland gaat door ondanks matige resultaten

28 februari 2006, 07:00

Gizmodo Nederland ondanks matige resultaten toch door

Diverse sites melden gisteren dat per 1 maart de Nederlandse versie van het gadgetblog Gizmodo officieel van start gaat en daarmee de achtste lokale dochter is na Engeland, Frankrijk, Italië, Duitsland, België, Spanje en Rusland.

De lokale dochters zijn het resultaat van een in oktober 2005 aangekondigde samenwerking tussen VNU en Gawker-uitgever Nick Denton. VNU dat in augustus 2005 al was gestart met een gadgetblog genaamd Xego, besloot deze laatste in januari 2006 te sluiten. Geen slechte keuze van VNU zul je denken want met bijna 290.000 bezoekers per dag en 10 miljoen pageviews per maand is Gizmodo met afstand het grootste gadgetweblog op internet.

Maar dan duik je in de statistieken van de lokale Gizmodo-sites (bijv. Nederland) en kom je tot de conclusie dat de blogs zelfs in landen als UK en Frankrijk niet veel verder komen dan een paar duizend bezoekers per dag (zie ook grafiek). Wie ook nog even de overall statistieken bekijkt, ziet al snel dat die 290.000 bezoekers per dag een forse overschatting is. Met een gemiddelde bezoeklengte van 2 seconden is de kans namelijk vrij groot dat Gizmodo iets anders aan het meten is dan human visitors.

Leuk die open statistieken maar wees dan wat voorzichtiger met je beweringen in de persberichten!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Joost

    Dus Gizmodo NL is nu slechts het werk van vertalers? Hmm..


    28 februari 2006 om 12:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!