Ge?ntegreerde marketing heeft de toekomst

8 oktober 2003, 04:50

Goed nieuws op het eerste IPAN congres, de vereniging van professionals in de interactieve industrie. ‘De interactieve branche herstelt zich duidelijk na de dotcomcrash, vele nieuwe bedrijfjes ontstaan. De industrie begint volwassenen te worden.’, aldus Johan van Mil, de voorzitter van IPAN in zijn welkomstwoord. De stemming was zodoende opgewekt, en deze opgewektheid werd ondersteund door berichten van onderzoeksbureau Forrester Research.

Onderzoek toont aan dat de consument afstand neemt van print en zich meer en meer richt op breedbandinternet. Televisie is als advertentiemedium onderhevig aan erosie, aldus Forrester bij monde van research director Jaap Favier. De verschillende media worden ook steeds meer als merk gezien en dienen zich als zodanig te onderscheiden. Consumenten nemen met gemak meerdere media tot zich, aldus de onderzoeker. Zijn tip aan de marketeers: zorg voor een

dialoog met de consument, zorg voor een gedeelde ervaring. Een nieuwe aanpak van marketing is zijns inziens noodzakelijk. Favier: ‘De huidige marketing-boodschappen zijn teveel gericht op eenzijdige bekendheid van producten. Dit komt mede doordat de marketeer in zijn

handelen beperkt wordt door de traditionele media, die in tijd en grootte niet flexibel zijn. Via internet, bijvoorbeeld middels een eigen site rond een product of merk, zijn die beperkingen niet aanwezig. De consument van de toekomst combineert ervaringen, media en boodschappen.’

Het eerste IPAN congres was drukbezocht. Dagvoorzitter Jort Kelder had bij de aftrap iedereen direct bij de les door meteen maar aan de zaal te vragen waar het vele verloren geld gebleven is. Het bleef stil in de zaal, alleen Roel de Hoop (ex-Hot Orange) gaf te kennen verloren te

hebben. Kelder gaf grif toe dat uitgeverij Quote Media zelf ook niet meteen de jackpot had geraakt. QuoteNet kost de uitgeverij heel veel geld. Kelder: ‘We hebben het nu redelijk op de rails, maar wat een gore, stinkende bende was het.’

Bron:

Communicatienieuws 8 oktober 2003

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!