Ge?ntegreerde marketing heeft de toekomst

Ge?ntegreerde marketing heeft de toekomst

Goed nieuws op het eerste IPAN congres, de vereniging van professionals in de interactieve industrie. ‘De interactieve branche herstelt zich duidelijk na de dotcomcrash, vele nieuwe bedrijfjes ontstaan. De industrie begint volwassenen te worden.’, aldus Johan van Mil, de voorzitter van IPAN in zijn welkomstwoord. De stemming was zodoende opgewekt, en deze opgewektheid werd ondersteund door berichten van onderzoeksbureau Forrester Research.

Onderzoek toont aan dat de consument afstand neemt van print en zich meer en meer richt op breedbandinternet. Televisie is als advertentiemedium onderhevig aan erosie, aldus Forrester bij monde van research director Jaap Favier. De verschillende media worden ook steeds meer als merk gezien en dienen zich als zodanig te onderscheiden. Consumenten nemen met gemak meerdere media tot zich, aldus de onderzoeker. Zijn tip aan de marketeers: zorg voor een
dialoog met de consument, zorg voor een gedeelde ervaring. Een nieuwe aanpak van marketing is zijns inziens noodzakelijk. Favier: ‘De huidige marketing-boodschappen zijn teveel gericht op eenzijdige bekendheid van producten. Dit komt mede doordat de marketeer in zijn
handelen beperkt wordt door de traditionele media, die in tijd en grootte niet flexibel zijn. Via internet, bijvoorbeeld middels een eigen site rond een product of merk, zijn die beperkingen niet aanwezig. De consument van de toekomst combineert ervaringen, media en boodschappen.’

Het eerste IPAN congres was drukbezocht. Dagvoorzitter Jort Kelder had bij de aftrap iedereen direct bij de les door meteen maar aan de zaal te vragen waar het vele verloren geld gebleven is. Het bleef stil in de zaal, alleen Roel de Hoop (ex-Hot Orange) gaf te kennen verloren te
hebben. Kelder gaf grif toe dat uitgeverij Quote Media zelf ook niet meteen de jackpot had geraakt. QuoteNet kost de uitgeverij heel veel geld. Kelder: ‘We hebben het nu redelijk op de rails, maar wat een gore, stinkende bende was het.’

Bron:
Communicatienieuws 8 oktober 2003


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.