• Mobile
    wordt gesponsord door

Gartner: Meer dan één derde van data in de Cloud in 2016

Data wordt in toenemende mate extern 'in the cloud' opgeslagen

Gartner: Meer dan één derde van data in de Cloud in 2016

Dankzij de wens om digitale content te delen en op diverse apparaten te kunnen gebruiken, zal tegen 2016 één derde van gegevens van consumenten de cloud worden opgeslagen. In 2011 was dit nog slechts 7%. Dit wijst onderzoek van Gartner uit. Het onderzoek geeft aan dat de gemiddelde opslag per huishouden van 464 gigabyte in 2011 zal stijgen naar 3,3 terabyte in 2016.

Shalini Verma, Gartner’s principal research analyst, zei hierover:

"Historically, consumers have generally stored content on their PCs, but as we enter the post-PC era, consumers are using multiple connected devices, the majority of which are equipped with cameras. This is leading to a massive increase in new user-generated content that requires storage. With the emergence of the personal cloud, this fast-growing consumer digital content will quickly get disaggregated from connected devices."

De inhoud van het onderzoek –zoals gepresenteerd in het persbericht- is niet zo heel spannend. Immers, naar mate mobile en de 'anywhere, anytime' mentaliteit in populariteit groeien, willen gebruikers overal en te nimmer toegang hebben tot hun content en data.

Klantpropositie

Wat ik wel interessant vind, zijn de gevolgen voor de diverse soorten spelers in de markt. Verma zegt daarover:

“Local storage will become further integrated with home networking, presenting opportunities for local storage providers to partner with home networking and automation service providers. Cloud storage will grow with the emergence of the personal cloud, which in turn will simplify the direct-to-cloud model, allowing users to directly store user-generated content in the cloud. As storage becomes a part of the personal cloud, it will become further commoditized. Therefore, online storage and sync companies need to have a strategic rethink about their future approach.”

Juist deze commoditisering zal hopelijk voor interessante –lees klantgerichte- proposities zorgen, waarbij Simplicity, "wel de lusten maar niet de lasten" en betrouwbaarheid van belang zullen zijn. Onder Simplicity zou je kunnen denken aan het inzichtelijk maken van alle content, misschien zelfs een ‘discovery engine’ of iets dergelijks. Wel de lusten maar niet de lasten ligt in het verlengde daarvan. Denk aan tools als Dropbox. 

Uit ervaring weten we dat dergelijke tools niet altijd even makkelijk te begrijpen zijn, en daardoor worden zij ook niet altijd op de juiste manier gebruikt. Met alle gevolgen van dien. De ervaring moet zo ‘on-technisch’ mogelijk zijn.

Ten tweede ben ik benieuwd hoe nieuwe samenwerkingen tot stand gaan komen, waarbij diverse spelers nieuw gecreëerde mogelijkheden kunnen benutten (zie eerste zin van Verma’s quote). Vanuit het oogpunt van de klantervaring kan ook hier vanuit een multiscreen perspectief gekeken worden hoe het delen en consumeren van content zo makkelijk, leuk en snel mogelijk bereikt kan worden.

Welke mogelijkheden zien jullie?


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.